Inhouden en Backfire

Tychovg

Rookie
12 feb 2024
11
2
Een goede middag

Ik heb een paar maanden geleden een Suzuki gs500e uit 1993 gekocht. Nu begint me alleen toch wel met regelmaat op te vallen dat hij soms wat inhoud en ook backfired (dit was me tijdens de proefrit helaas niet opgevallen). Dat inhouden gebeurt eigenlijk onder alle omstandigheden als je vol gas geeft (koud, warm, hoge toeren, lage toeren). Er lijkt gewoon een heel specifiek punt in de gashendel te zitten waar je niet voorbij moet komen, anders voel je hem echt inhouden.

Tevens backfired hij heel soms ook. Ik kan er niet echt een vinger op leggen of dat ook echt bij vol gas geven gebeurt of niet. Lijkt eigenlijk eerder gewoon random. Tevens houd hij dan ook in dus het is ook niet zo dat hij gewoon iets te rijk loopt. Hij ontsteekt de benzine dan ook echt niet.


Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Hij was volgens de vorige eigenaar toch toe aan een beurtje dus heb de bougies toen ook maar even mee vervangen. Helaas heeft dat eigenlijk niks veranderd.

De teller staat momenteel op 62XXX kilometer dus ik zat zelf aan kleppen stellen te denk. (Ik weet niet wat hier het interval is???)

Ik zie graag een reactie
Alvast bedankt!:)
 
Bedankt voor de snelle reacties!
Dan zal ik eens beginnen met de carburateurs open te maken en even te kijken wat ik tegen kom.

Ik moet wel zeggen dat ik niet weet of ik er de komende weken tijd voor heb maar mocht ik tijd en eventueel het probleem gevonden hebben laat ik het weten.
 
Goede dag. Het is inmiddels inderdaad al een aantal weken geleden (drukke periode, mijn excuses). Maar ik heb ze even uit elkaar gehaald en de hooftsproeiers een keer doorgeblazen! Tot mijn verbazing zag ik alleen niet echt hele spannende dingen toen ik de vlotterbak openhaalde. Er zat nauwelijks rotzooi in en de sproeiers waren niet verstop. Ook waren de inlaat rubbertjes (tussen de kop en de carbs) niet gescheurd of beschadigid.

Een middagje sleutelen heeft helaas eigenlijk weinig veranderd aan de situatie.

Iemand nog suggesties?
Ik moet er overigens wel bij vertellen dat de motor na een ritje Tilburg Utrecht en weer terug (nog voor ik de sproeiers had doorgeblazen) wel al echt merkbaar beter loopt dus het lijkt me toch wel iets met vervuiling van doen te hebben maar wat?, Ik heb echt geen idee! Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik meer thuis ben in moderne injectie systemen _O-
Het is in iedergeval wel zo dat ik voor die rit echt al flink in zijn 5 door moest janken tot de 140 om hem tijdens het overschakelen naar zijn 6 naar de 130 terug te laten zakken. Als ik dan een windvlaag tegen kreeg zakte hij nog verder terug en kwam ik niet meer boven de 120 uit zonder terug te schakelen. Na die rit kan ik gewoon rustig vanaf de 100 in zijn 6 door trekken naar de +130 (gaat niet vlug maar dat zal zoon GS ook nooit kunnen)
 
Laatst bewerkt:
Maar ik heb ze even uit elkaar gehaald en de hooftsproeiers een keer doorgeblazen!

Iemand nog suggesties?
ja, ze terug uiteen smijten. volledig deze keer en grondig kuisen. en controleren of alle kanalen open zijn. en of alle sproeiers de juiste maat zijn. en of de naald niet is afgesleten en of het gat in de mengbuis ovaal is uitgesleten.
 
Dat inhouden gebeurt eigenlijk onder alle omstandigheden als je vol gas geeft (koud, warm, hoge toeren, lage toeren). Er lijkt gewoon een heel specifiek punt in de gashendel te zitten waar je niet voorbij moet komen, anders voel je hem echt inhouden.
ik zou beginnen met de hoofdsproeiers na te kijken. deels verstopt ? juiste maat ?
in als ze dan toch open liggen carbu's volledig kuis en controleren.
Beginnen met de carburateurs 100% schoon te krijgen en eventueel af te stellen. Controleer ook de gasnaald op slijtage. Klepspeling in orde?

Ik zou eens zien of je bougies een lekker kleurtje hebben en je carb wel juist is afgesteld. Gewoon terug open gooien en alles nakijken. Maar ik zou beginnen bij de bougies, dan krijg je misschien al een idee.
Kijk ook je luchtfilter eens na of die nog in orde is.
 
Staat de brommer buiten?
Kan zijn dat er vocht, regen, condens in de tank komt, loopt ie ook al niet beter van.

Kleppen stellen, en je bougie/kabels doormeten.

Kijken wat daar uitkomt.
Keertje carburateurcleaner kan geen kwaad, en eurosuper tanken..
 
Ik wil hem volgende week weer eens uit elkaar gaan schroeven.
Het plan van aanpak:

-Eerst even compressie meeten en de kleur van de bougies bekijken (ik heb begrepen dat compresie meeten bij motors met een carb met gas vol open moet??? Zo ja, waarom hoeft dit dan bij een injectie motor niet???)

-mocht de compressie in orde zijn ga ik de carbs eerst proberen opnieuw af te stellen. Mocht dit weinig veranderen breng ik ze weg en laat ik ze ultrasoon reinigen en nakijken.

-mocht het probleem dan nog niet verholpen zijn ga ik het in de kleppen zoeken.


Wel even een vraagje die het diagnose stellen mogelijk wat in de juiste richting kan sturen.
Er zit geen originele uitlaat op, sterker nog... Ik kreeg laatst van iemand te horen dat er een uitlaat van een bandit op zit. Nou lees hier en daar op internet dat bij het monteren van een andere uitlaat de afstelling soms anders moet. Is dit echt zo of is dit gewoon lu* koek? Ik bedoel... tis geen 2 taktje met een expansie uitlaat....
 
-Eerst even compressie meeten en de kleur van de bougies bekijken (ik heb begrepen dat compresie meeten bij motors met een carb met gas vol open moet??? Zo ja, waarom hoeft dit dan bij een injectie motor niet???)
moet ook bij injectie
en kijk niet naar de kleur van de bougies, met de huidige benzine's kan je daar (als "leek") niks meer van aflezen
op internet dat bij het monteren van een andere uitlaat de afstelling soms anders moet. Is dit echt zo of is dit gewoon lu* koek? Ik bedoel... tis geen 2 taktje met een expansie uitlaat....
soms
soms is het nodig, soms is het lulkoek
 
Ik heb in middels half gevonden waar het in zit maar ben tevens inmiddels ook radenloos.

Klein verhaaltje:
Ik heb de carburateurs in middels meerdere malen uit elkaar gehad en kreeg Het probleem maar niet gevonden. Omdat de klacht vrij minimaal was heb ik er in tussentijd ook maar gewoon mee doorgereden. Echter echter begon de motor een aantal weken geleden spontaan op op 1 cilinder te lopen en kapte hij er vervolgens helemaal mee.

Na wat rotzooien kwam ik er al vrij snel achter dat de carburateurs overstroomde zodra ik de brandstofkraan op PRI zette met de motor uit. Dan zeek de benzine er echt onder uit en zat ook mijn luchtfilter bak vol met benzine.

Nu heb ik vanmiddag nieuwe vlotternaalden gemonteerd en de zittingen van de vlotternaalden (incl O ringen uiteraard) vervangen maar hij blijf maar lekken en telkens verzuipen. Ook als ik aan het rijden ben zijkt de benzine er echt gewoon onderuit. Ik heb daarom de lichhoogte van de vlotternaalden echt al flink aangepast maar dat heeft kennelijk ook weinig effect gehad.


Iemand eenig idee hoe dit kan? Ik snap er echt niks meer van in mijn ogen zou die niet meer moeten lekken. Het valt tevens ook op dat het probleem echt in beide clinders zit. Soms valt de meest linkse cilinder weg en vervolgens soms de rechtse op eens. Je zou haast zeggen dat er gewoon een brandstof leiding lekt maar kan nergens een scheur vinden en dat verklaard de volgelopen luchtfilterbak ook niet.
 
Vuil op de naalden is uitgesloten. De drijvers zijn wel hol van binnen maar zou je dat dan niet direct moeten merken als je ze er af haalt? (Gewicht/lekken)
 
Vuil op de naalden is uitgesloten. De drijvers zijn wel hol van binnen maar zou je dat dan niet direct moeten merken als je ze er af haalt? (Gewicht/lekken)
Hoezo is vuil op de naalden uitgesloten? Zit er een benzine filter tussen tanks en carburateurs?

Of jij merkt dat er benzine in de drijvers zit weet ik niet. Je carburateurs lopen over, Je moet uit zoeken waarom. En controleren of er benzine in je motorolie zit.
 
De vlotters sluiten inmiddels weer af. Ik heb ze even met een transparante slang op het aftapkraantje van de vlotterbak uitgetest en het niveau komt niet meer boven de vlotterbak uit.

Echter liep het hele zaakje nog steeds voor geen meter toen ik gisteren alles weer terug in elkaar had geschroefd. Eerst liep hij alleen op de meest linkse cilinder. Toen ik hem af zette en weer opnieuw starte was het andersom en deed juiste de linkse cilinder niks meer.

Lijkt me toch iets wat in de carbs zit? De gasnaalden en mengbuisjes zien er overigens nog prima uit. Tevens zijn de membranen ook niet gescheurd. Ik heb ze ook een halve week in de wasbenzine gezet toen ze helemaal uit elkaar lagen en ze vervolgens met carbcleaner ingespoten.
 
Ik weet niet wat je probleem verorzaakt, maar ik kan je wel één tip geven en dat is: zuiver maken = aanraken. Je geraakt maar zover met enkel carb-clean spuiten of weken in een ander goedje.
Gebruik een tandenborstel ofzo om de oppervlakte(n) te agiteren en een ijzerdraadje oid om de diverse "kanaaltjes" zuiver te maken.
 
Heb je de membranen in de wasbenzine gezet? Interessant.
Nee die niet haha, de carbs zelf toen het hele zooitje uit elkaar lag.

Zeg maar het probleem is eindelijk verholpen! Ik denk dat het probleem toch gewoon in de vlotters heeft gezeten. Na er nog wat mee geklooit te hebben bleef de linkse cilinder het wel doen en de rechtse steeds overslaan. Toen ik er eergisteren bij terug kwam was de bougie van de rechtse cilinder nogsteeds helemaal nat van de benzine. Daarom heb ik toen de tank afgesloten en de vlotterbakken leeg laten lopen zodat hij geen benzine inspoot. Vervolgens heb ik de bobines uitgeschakeld en de bougies eruit gedraaid.

Na de motor toen een aantal keer rond gegooid te hebben kwam er toch nog een benzine lucht uit van heb ik jou daar. Vervolgens heb ik de motor met de bougies er uit een dag met rust gelaten. Vanochtend weer gestart en inmiddels al een heel stuk probleemloos gereden. De oorspronkelijke klacht van het inhouden lijkt tevens ook opgelost. Er lijkt gelukkig ook geen benzine (of in iedergeval heel weinig) bij de olie te zijn gekomen (geen benzine lucht uit het carter en het peil is ook niet gestegen).

Al doende leert men;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan