Accu problemen

jort17

Die hard MF'er
20 feb 2006
617
1.127
Breda
Hallo allemaal.

Een vraagje ik was vandaag met de motor van mijn broer bezig, deze wilde niet starten.
Het probleem ging al snel richting de accu, want met startkabels startte de motor wel.

De accu hangt altijd aan een druppel lader en voor de zekerheid hebben we hem gister ook met een normale accu opgeladen.
Nu meet ik op de accu een spanning van 12,6V ook bij de hoofdzekering meet ik 12,6V maar de hele motor doet niks.
Met een andere accu start de motor wel en met start kabels ook.

Ik begrijp dat de accu kapot is en we gaan deze vervangen, maar hoe kan het dat je wel 12,6V spanning meet en er niks gebeurt???

Voor de Info het gaat om een Suzuki GSR600 uit 2007
 
Meten is weten....accu kan best 12.6V afgeven maar zodra je een flinke belasting aan hangt dan dondert de spanning in elkaar agv kapotte cel maw hoge interne weerstand.

Accu met een accutester (=flinke belasting) proberen......
 
De meeste mensen zijn hier niet zo goed in lezen.

Dat die kapot is is mij duidelijk wat ik me enkel afvroeg is waarom die wel een goede laadspanning heeft maar 0 capiciteit?

Was er niet zoiets als domme vragen bestaan niet domme antwoorden wel. :Z
 
Probeer eens een raw lampje of achterlicht direct op de accu.
Of meet de spanning als je contact aanzet.
Contact zelf kan ook nog slecht zijn, als accu ok blijft.
 
De meeste mensen zijn hier niet zo goed in lezen.

Dat die kapot is is mij duidelijk wat ik me enkel afvroeg is waarom die wel een goede laadspanning heeft maar 0 capiciteit?

Was er niet zoiets als domme vragen bestaan niet domme antwoorden wel. :Z
Je hebt dus de link in de eerste reply gelezen en ook allemaal op volgorde getest neem ik aan. Wat heb je gedaan/gemeten en wat is je conclusie. Lezen is idd moeilijk.
Domme vragen bestaan niet, dat klopt. Domme antwoorden wel zoals je zegt. Maar vooral domme mensen.
 
Idd dat eerste stuk tekst had ik al gevonden en toegepast, maar zoals ook al in de o.t. al gezegd de motor is helemaal dood, dus ook de startmotor draaide niet rond dus dan kun je dat verschil ook niet meten.
 
Antwoord van de motorzaak:

Soms maakt de accu intern kortsluiting tussen de platen en dan meet je dus wel spanning maar verder gebeurt er niks. (dat wilde ik dus weten)

Bedankt voor de nuttige antwoorden. _O-
 
Het belangrijkste voor het starten is dat de accu niet alleen de juiste spanning levert, maar ook voldoende hoge startstroom kan leveren. Dat hangt af van de inwendige weerstand. (stroom = spanning/weerstand: hoe kleiner de interne weerstand, des te hoger de stroom).

Als je met een Voltmeter je spanning aan de accupolen meet, meet je zonder onbelast (de stroom die door de voltmeter loopt is zeer klein). Dan kan de interne weerstand heel hoog zijn, maar kan je best een goede waarde meten.

Meet je de spanning nog een keer tijdens het starten dan mag de spanning niet onder pakweg 10V zakken. Als de accu onder belasting niet het benodigde voltage kan leveren, dan is je accu ook te beschouwen als overleden. De fysieke verklaring is dan dat een cel kapot is gegaan.
 
Maar... als je niet de how-to netjes doorgelopen bent dan kan het nog steeds zo zijn dat het niet je accu is.

Als je namelijk de verbinding van de minpool van je accu niet in orde is en je start met startkabels van een andere accu met de min op het frame dan heb je hetzelfde effect zonder dat je accu kapot is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan