Dyno testbank Yamaha supermoto yz426

conducteur

Die hard MF'er
27 okt 2008
743
0
Groningen
Beste MF'ers,

Vandaag de motor laten banken omdat ik verwachte dat deze na de hotcams installatie wat rijk liep.
Bleek inderdaad wat rijk te lopen, vooral onder in (zie de uitschieter naar beneden in de grafiek).
Nu is mijn vraag, hoeveel maten zouden jullie in sproeiers aanpassen? Ik zat zelf te denken om stationair iets kleiner te doen. En hoeveel clipjes zouden jullie de gasnaald verzetten?
Alvast erg bedankt voor de input!

Groetjes, Conducteur.

image_zpsv5zxinyu.jpg


image_zpsjdif3d61.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oja Mulders motoren ook niets mis mee. :)

Hebben hun je geen advies gegeven hier over?
En op een gewone ongeremde bank onder in je toerengebied iets afstellen valt niet mee. Ik ben afgelopen zomer zelf met mn KTM aan het afstellen geweest op de bank. En het is mij niet gelukt, ligt helemaal aan mij hoor, was in mn eentje aan het kloten en heb daar echt de ervaring nog niet voor. :N Maar ik dacht ook duidelijk te zien dat mn motor rondt 4000 tpm iets te arm stond, (lambda van 0,91/0,95) en ben toen ook met mn naald wat gaan verstellen. Amper te zien op de bank maar op de weg was het duidelijk te merken. :(
Eerst liep ie mooi en nadat ik er met mn tengels aan gezeten had merkte je duidelijk een dipje. En later nog een x run gedaan toen de eigenaar van de bank terug was van vakantie, en toen was het zo opgelost. -- naald weer terug waar ik begon en een iets grotere hoofdsproeier-- :+

Dus ik vraag me af wat ze bij Mulders hier over zeiden.
Hij kan beter iets te rijk staan als ies te arm. ;)
 
Ja dat klopt op deze motoren zit idd een acceleratiepomp in de carb. :Y


heb even gegoogled, maar er zou een FCRMX carb op moeten zitten, omdat die eerste dip gelijk aan het begin van het openen van het gas is(heb het over de groene en blauwe lijn) kan het zijn dat de acceleratiepomp (te) veel inspuit bij het openen van het gas. Als de rode lijn de laatste run is zou ik er niks meer aan doen, misschien een iets kleinere hoofdsproeier (maar ik ben geen expert)
zie hier hoe je dit kan afstellen:
Fixing the Dreaded Lean Bog on Keihin FCR Carburetors

enerzijds dus het afstellen van het juiste moment van inspuiten, anderzijds met wellicht een grotere leak jet om minder benzine in te spuiten. Ik heb zelf dit ook een keer afgesteld en moet zeggen dat het "iets" te veel inspuiten wel helpt met het beter reageren op ineens gasgeven van laag toerental (wel de timing goed zetten). mijn AFR begon van 4000rpm bij 11 en liep van daaruit op naar ongeveer 13.5 bij 5500rpm en bleef toen vrijwel constant. met minder inspuiten met een grotere leakjet kreeg ik dus inhouden van de motor bij ineens gasgeven (wat ook wordt besproken in de link). misschien kan je hier iets mee.
 
heb even gegoogled, maar er zou een FCRMX carb op moeten zitten, omdat die eerste dip gelijk aan het begin van het openen van het gas is(heb het over de groene en blauwe lijn) kan het zijn dat de acceleratiepomp (te) veel inspuit bij het openen van het gas. Als de rode lijn de laatste run is zou ik er niks meer aan doen, misschien een iets kleinere hoofdsproeier (maar ik ben geen expert)
zie hier hoe je dit kan afstellen:
Fixing the Dreaded Lean Bog on Keihin FCR Carburetors

enerzijds dus het afstellen van het juiste moment van inspuiten, anderzijds met wellicht een grotere leak jet om minder benzine in te spuiten. Ik heb zelf dit ook een keer afgesteld en moet zeggen dat het "iets" te veel inspuiten wel helpt met het beter reageren op ineens gasgeven van laag toerental (wel de timing goed zetten). mijn AFR begon van 4000rpm bij 11 en liep van daaruit op naar ongeveer 13.5 bij 5500rpm en bleef toen vrijwel constant. met minder inspuiten met een grotere leakjet kreeg ik dus inhouden van de motor bij ineens gasgeven (wat ook wordt besproken in de link). misschien kan je hier iets mee.

Bedankt voor je bijdrage! Ik kwam een tijd geleden het volgende stukje tegen:

http://motoman393.thumpertalk.com/tech/carbinfo.html

Ik heb de stappen doorlopen tot en met:
1. Gaatje boren in carb
2. Draad in dat gaatje tappen
3. Een boutje met een balpenveertje eromheen in dat gaatje gedraaid.
5. Deze stap heb ik dus nog niet gedaan! Door middel van het boutje het tijdstip van inspuiting afgesteld.


Ik denk dat stap 5, in combinatie met een iets kleine stationair sproeier en een iets kleinere hoofsproeier het eerst is wat ik ga proberen.. Hoeveel maten zou ik naar beneden gaan?
 
Bedankt voor je bijdrage! Ik kwam een tijd geleden het volgende stukje tegen:

http://motoman393.thumpertalk.com/tech/carbinfo.html

Ik heb de stappen doorlopen tot en met:
1. Gaatje boren in carb
2. Draad in dat gaatje tappen
3. Een boutje met een balpenveertje eromheen in dat gaatje gedraaid.
5. Deze stap heb ik dus nog niet gedaan! Door middel van het boutje het tijdstip van inspuiting afgesteld.


Ik denk dat stap 5, in combinatie met een iets kleine stationair sproeier en een iets kleinere hoofsproeier het eerst is wat ik ga proberen.. Hoeveel maten zou ik naar beneden gaan?


Kwam ook dit tegen:

YZ400/426/450 User Jetting Database
 
heb even gegoogled, maar er zou een FCRMX carb op moeten zitten, omdat die eerste dip gelijk aan het begin van het openen van het gas is(heb het over de groene en blauwe lijn) kan het zijn dat de acceleratiepomp (te) veel inspuit bij het openen van het gas. Als de rode lijn de laatste run is zou ik er niks meer aan doen, misschien een iets kleinere hoofdsproeier (maar ik ben geen expert)
zie hier hoe je dit kan afstellen:
Fixing the Dreaded Lean Bog on Keihin FCR Carburetors

enerzijds dus het afstellen van het juiste moment van inspuiten, anderzijds met wellicht een grotere leak jet om minder benzine in te spuiten. Ik heb zelf dit ook een keer afgesteld en moet zeggen dat het "iets" te veel inspuiten wel helpt met het beter reageren op ineens gasgeven van laag toerental (wel de timing goed zetten). mijn AFR begon van 4000rpm bij 11 en liep van daaruit op naar ongeveer 13.5 bij 5500rpm en bleef toen vrijwel constant. met minder inspuiten met een grotere leakjet kreeg ik dus inhouden van de motor bij ineens gasgeven (wat ook wordt besproken in de link). misschien kan je hier iets mee.

Dank voor de link, wel interessant om te lezen. :)
 
Bedankt voor je bijdrage! Ik kwam een tijd geleden het volgende stukje tegen:

http://motoman393.thumpertalk.com/tech/carbinfo.html

Ik heb de stappen doorlopen tot en met:
1. Gaatje boren in carb
2. Draad in dat gaatje tappen
3. Een boutje met een balpenveertje eromheen in dat gaatje gedraaid.
5. Deze stap heb ik dus nog niet gedaan! Door middel van het boutje het tijdstip van inspuiting afgesteld.


Ik denk dat stap 5, in combinatie met een iets kleine stationair sproeier en een iets kleinere hoofsproeier het eerst is wat ik ga proberen.. Hoeveel maten zou ik naar beneden
gaan?

Beter niet te veel dingen te gelijk proberen/veranderen raak je compleet van het pad af.

En hoofdsproeier wisselen kun je best 1 of 2 maten overslaan om wat uit te proberen. Dus bijv van 152 naar 156/158. Met zulke stappen zou je wel wat verschil moeten kunnen zien/voelen. Maar stationair sproeier beter niet te grote stappen nemen, maar dit is met een niet geremde bank zeer moeilijk te zien. Iemand met ervaring red zich er wel mee, daarom vroeg ik ook wat de monteur van Mulders hier over te zeggen had. :+ :+
 
Bedankt voor je bijdrage! Ik kwam een tijd geleden het volgende stukje tegen:

http://motoman393.thumpertalk.com/tech/carbinfo.html

Ik heb de stappen doorlopen tot en met:
1. Gaatje boren in carb
2. Draad in dat gaatje tappen
3. Een boutje met een balpenveertje eromheen in dat gaatje gedraaid.
5. Deze stap heb ik dus nog niet gedaan! Door middel van het boutje het tijdstip van inspuiting afgesteld.


Ik denk dat stap 5, in combinatie met een iets kleine stationair sproeier en een iets kleinere hoofsproeier het eerst is wat ik ga proberen.. Hoeveel maten zou ik naar beneden gaan?


lees:
DRZ SM FCR-MX 39mm Jetting questions

onder het kopje Fuel Screw/Pilot Jet hoe je stationair af te stellen, je gaat dus niet een kleinere stationairsproeier erin zetten om je mengsel boven stationair armer te maken

verder zou ik niet veel kleiner gaan qua hoofdsproeier gezien bovenin de groene en blauwe lijn al zeer dicht op de gestippelde rode lijn zit. Verder zal je denk ik naar een expert moeten gaan om de hele lijn vanaf 8000-10000rpm op de gestippelde lijn te krijgen. Ik denk dat je dan met andere naaldvormen aan de gang moet en misschien andere luchtsproeiers

http://www.factorypro.com/tech/tech_tuning_procedures/tuning_FCR_Burns,Pat.html

daar wordt het een en ander uitgelegd over de naalden en luchtsproeiers. Dit gaat wel erg in op detail en om het maximale uit je motor te halen. zie ook:
5. Accelerator pump (It helps to leave this disconnected during dyno testing so as not to create a momentary artificially rich condition which may lead to misleading exhaust gas analyzer readings.

dat is dus denk ik wat je ziet bij die dip aan het begin van jouw AFR

Belangrijkste is denk ik om het ongeveer goed te krijgen in jouw geval(acceleratiepomp afstellen, iets kleinere hoofdsproeier, evt naald andere positie), als je bijvoorbeeld te veel olie op je luchtfilter doet is je mengsel al een stuk rijker.


20130610_213644_zpsa93db647.jpg


hier trouwens mijn uitdraai met onderin de AFR, je ziet dezelfde dip aan het begin door de acceleratiepomp die inspuit
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan