Slippende koppeling door verkeerde volgorde platen?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.595
36.110
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Techno heren!

Mijn circuitragbak Suzuki GSX-R 750 uit 2004 heeft van de winter tot het laatst tandwiel op de werkbank gelegen. Leuk en aardig, het moet ook weer in elkaar. Omdat het allemaal last minute werk werd niet kunnen testen en dus woensdag de eerste ZAC race zonder test gereden.

De enige test die ik had was een afgelegen straat in z'n 1-2-3 volgas (nergens last van) heen en weer.
Op circuit kwam ik er snel achter dat ik op de rechte stukken in 4-5-6 hoog in de toeren (duh je bent aan het racen) wat last van koppelingslip had. Met nóg meer vrije slag in de kabel leek het minder te worden, maar dat kan schijn zijn.

Thuis dus al het werk (niet door mij gedaan) terug na gaan kijken en nu blijkt hij de dunne platen aan de binnenkant gedaan hebben terwijl dit aan de buitenzijde moet. Kan hierdoor de koppeling zijn gaan slippen? Het lijkt mij niet logisch omdat het in hetzelfde pakketje zit en de dikte ervan dus niet verandert? Maar hoor het graag als dit wel zo is!

Edit: Wat ik wel nog vergeten was, de kop is geflowd dus ik zou wat meer pk's moeten hebben. Maar het lijkt mij dat alleen flowen niet gelijk zoveel kracht levert dat de koppeling dat al niet meer trekt, beetje overbemeten zullen ze toch wel zijn?

Voor de duidelijkheid, geen nieuwe platen, geen nieuwe metalen schijven, dezelfde olie als vorige jaar gebruikt.



Edit:
Na weer een illegale test lijkt het probleem opgelost. De volgorde zou van belang zijn voor het slippen en/óf de afstelling op het blok/koppelingstift.
Op de testbank geen problemen. Na 4 mei weet ik het zeker.
 
Laatst bewerkt:
even wat ik er van denk..
Verschillende diktes worden pas gevoerd sinds de invoering van de "(semi) slipperclutch "
in eerste instantie zal het geen bal uitmaken hoe de platen er in komen, je moet alleen een juiste dikte hebben van het totaal pakket, om de slipperclutch te kunnen laten werken..

Als je de platen demonteerd, dan moet je ze of de nieuwe weer in dezelfde volgorde zetten, omdat je altijd meer of minder inslag op je korf ( kunt) hebben..
Ga je een andere volgorde aanhouden, dan komen de slijtagestukken niet meer overeen met de platen, en loop je het risico dat de koppeling niet fatsoenlijk vrij komt, of juist gaat slippen...

just my 2 cents
 
even wat ik er van denk..
Verschillende diktes worden pas gevoerd sinds de invoering van de "(semi) slipperclutch "
in eerste instantie zal het geen bal uitmaken hoe de platen er in komen, je moet alleen een juiste dikte hebben van het totaal pakket, om de slipperclutch te kunnen laten werken..

Als je de platen demonteerd, dan moet je ze of de nieuwe weer in dezelfde volgorde zetten, omdat je altijd meer of minder inslag op je korf ( kunt) hebben..
Ga je een andere volgorde aanhouden, dan komen de slijtagestukken niet meer overeen met de platen, en loop je het risico dat de koppeling niet fatsoenlijk vrij komt, of juist gaat slippen...

just my 2 cents

Slipperclutch heeft de k4 niet.

Het niet correct aangrijpen kan ik me wat bij denken, maar wat als je dan nieuwe platen monteerd? Dan komen ze toch ook weer niet overeen? En met nieuwe platen heb je normaal ook geen last van een slippende koppeling?

Ik ga nu even de afstelling bekijken en testrijden en dan is het de vraag of ik hem goed kan testen zoals het in de race ook was...
 
Laatst bewerkt:
En mail van Suzuki dealer (met afbeelding uit het wphb die zij gebruiken) waar ik morgen heen ga, dunne stalen platen idd buiten wat betekend dat Haynes het juist had. En de Suzuki manual die ik heb niet.
 
Laatst bewerkt:
Nou... zover ik het heb kunnen testen moet het nu goed werken, maar dat dacht ik ook voor de race dag. Vol open in 5-6 is wat lastig om te testen.

De dunne stalen platen zitten nu dus aan de buitenkant en de koppeling ook op het blok weer gesteld. Hopelijk dat dat het was. Ik kom er na 4/5 mei nog op terug, dan heb ik de volgende race namelijk gehad.
 
En mail van Suzuki dealer (met afbeelding uit het wphb die zij gebruiken) waar ik morgen heen ga, dunne stalen platen idd buiten wat betekend dat Haynes het juist had. En de Suzuki manual die ik heb niet.


Vreemd Roy is dat die online versie soms die bij ons in de OP staat ?

Ik zal die dan ook eens naast mijn WPHB van Suzuki boek leggen ,wel vreemd hoor :?

Dat een originele WPHB online en ook van Suzuki geweest is onjuist is :+
 
Nou... zover ik het heb kunnen testen moet het nu goed werken, maar dat dacht ik ook voor de race dag. Vol open in 5-6 is wat lastig om te testen.
JIj hebt geen kenteken erop vandaar dat testen op de snelweg onmogelijk is ? Plak gewoon die plaat van je combo erop ;) Ze zullen zich wel met enige verontwaardiging afvragen dat zo'n combo Opel close ri de 300km/uur gaat als men je flitst. :+ :P
De dunne stalen platen zitten nu dus aan de buitenkant en de koppeling ook op het blok weer gesteld. Hopelijk dat dat het was. Ik kom er na 4/5 mei nog op terug, dan heb ik de volgende race namelijk gehad.

Moest je trouwens veel nastellen met dat schroefje op het mechanisme ?
 
Laatst bewerkt:
Vreemd Roy is dat die online versie soms die bij ons in de OP staat ?

Ik zal die dan ook eens naast mijn WPHB van Suzuki boek leggen ,wel vreemd hoor :?

Dat een originele WPHB online en ook van Suzuki geweest is onjuist is :+

Volgens mij werken die in de OP niet meer maar dat is wel de link waar ik hem destijds vandaan heb gehaald.
Ik neem aan dat de pagina die de Valkenier me stuurde ook uit een Suzuki WPHB komt dus misschien na geziene versie?

JIj hebt geen kenteken erop vandaar dat testen op de snelweg onmogelijk is ? Plak gewoon die plaat van je combo erop ;) Ze zullen zich wel met enige verontwaardiging afvragen dat zo'n combo Opel close ri de 300km/uur gaat als men je flitst. :+ :PMoest je trouwens veel nastellen met dat schroefje op het mechanisme ?

:P
Een keer met 50 een straat op een neer is 1, maar met dik 230 vind ik niet zo'n prettig idee.

Niet echt veel bijgesteld, maar niet veel kan ook teveel zijn.
 
Volgens mij werken die in de OP niet meer maar dat is wel de link waar ik hem destijds vandaan heb gehaald.
Ik neem aan dat de pagina die de Valkenier me stuurde ook uit een Suzuki WPHB komt dus misschien na geziene versie?

Ik bemerk wel Roy dat er veel fouten in die online WPHB staan -O-
:P
Een keer met 50 een straat op een neer is 1, maar met dik 230 vind ik niet zo'n prettig idee.

Niet echt veel bijgesteld, maar niet veel kan ook teveel zijn.

Nee dat is zo ik vind 240 op de snelweg al hard gaan ;) _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan