Uitdaging: motor kapt er al een jaar willekeurig mee

ibowoman

Rookie
17 apr 2003
15
0
Amsterdam
Hoi allemaal,

Hier volgt een hersenkraker. Sinds mei vorig jaar slaat mijn Voxan 1000 Roadster op willekeurige momenten af, en wil dan niet meer starten. Na een uurtje of na een dag start hij opeens weer en loopt dan als een zonnetje. Als hij loopt op de testbank is er geen spoor van idioterie te vinden en de machine gedraagt zich zoals het hoort.

In het jaar dat hij nu in reparatie staat, heeft de computer aangegeven dat nokkenas-sensor het probleem is, maar na wisseling met een andere sensor is het euvel niet verholpen.

Hieronder een opsomming van wat er al aan gecontroleerd is. Hij is nu al een jaar in reparatie, maar de oplossingen zijn een beetje op.
Wie o wie heeft nog een idee?

- Spanningsregelaar
- Accu
- Dynamo
- Pickup sensor uitgewisseld
- Luchtdruk sensor uitgewisseld
- Aangezogen lucht temp sensor uitgewisseld
- Nokkenassensor uitgewisseld
- Ecu uitgewisseld
- Brandstofpomp en filter, nieuw binnenwerk, benzine druk was aan de lage kant. Is nu goed, maar het probleem blijft.
- Injectors uitgewisseld, op de injector testbank prima bevonden, rapport aanwezig.
- Alle aanhangende knoppendozen uitgewisseld
- Klepspeling en nokhoogte nogmaals gecheckt en goed bevonden alles staat binnen de marges.
- Compressie meerdere malen gemeten en goed bevonden
- Bougies en bobine doppen uitgewisseld cq vervangen
- Aarde kabel vervangen
- Alle vacuüm slangen vervangen
- Olie druk, en oliepomp en weerstand van de waterpomp gemeten, en is prima
- Koppeling en jiffystand schakelaars doorverbonden

Laatste hoop: alle ecu draden nameten op pulsgeving en weerstand.

Iemand nog een idee om deze motor weer de weg op te krijgen?

Dank!

Ingeborg

UPDATE: Inmiddels is er verwarring ontstaan of het nou de Krukassensor of de Nokkenassensor betreft...
 
Laatst bewerkt:
In het jaar dat hij nu in reparatie staat, heeft de computer aangegeven dat nokkenas-sensor het probleem is, maar na wisseling met een andere sensor is het euvel niet verholpen.
...

Als je computer aangeeft dat de nokkenas sensor een probleem heeft dan moet je dat eerst oplossen. Is de melding na wisseling van de sensor gewist (of hoeft dat niet)?

Geeft de computer nu geen nieuwe melding meer aan met de nokkenas sensor?

Als dat wel het geval is dan de bedrading en stekkers naar de sensor controleren.
 
Pick-up spoeltjes op weerstand doormeten. Als het probleem optreedt direct nog een keer doormeten. Indien weerstand dan oneindig groot, zit er een breuk in de spoel die onder invloed van temperatuur en trilling willekeurig optreed.

Grtz,

Cees
 
BDP sensoren willen ook weleens slecht worden, en dat geeft dezelfde rare storingen.
Dat is direct wat er bij mij opkomt na het lezen van je verhaal.
Het kan overigens ook de ECU zelf zijn (niet direct doelend op Voxan ecu's), ik weet dat sommige ecu's slecht gesoldeerd zijn, en als hij dan warm word, krijg je allerlei vage klachten..


Hetzelfde geld voor het relais van de brandstofpomp

Als de motor ermee kapt vonkt hij dan nog wel?
Of hoor je de brandstofpomp nog we lopen?

BDP sensor vervangen/uitgewisseld is al eens geprobeerd?
 
Laatst bewerkt:
:^

Oudere Peugeot's hebben daar ook nog al eens last van, begint met af en toe afslaan maar wordt steeds erger.
Vraag is alleen of deze Voxan een bdp sensor heeft?
Lijkt me namelijk dat de monteur die dan al wel uitgewisseld zou hebben.
 
:^

Oudere Peugeot's hebben daar ook nog al eens last van, begint met af en toe afslaan maar wordt steeds erger.
Vraag is alleen of deze Voxan een bdp sensor heeft?
Lijkt me namelijk dat de monteur die dan al wel uitgewisseld zou hebben.

Als Google gelijk heeft en de "bdp-sensor" dezelfde is als de "nokkenas-senor", dan ja, die is al uitgewisseld (zie lijst gedane werken in eerste bericht). Kunnen we die i.i.g. uitsluiten :-)
 
Als we dan toch lukraak dingen roepen: Ik had erg vreemd gedrag door de gasklepsensor (TPS). Is daar al naar gekeken?

En over mn 1e post: kan je het gedrag al reproduceren, of is het echt complete willekeur wanneer het optreed?
 
Als we dan toch lukraak dingen roepen: Ik had erg vreemd gedrag door de gasklepsensor (TPS). Is daar al naar gekeken?

En over mn 1e post: kan je het gedrag al reproduceren, of is het echt complete willekeur wanneer het optreed?

Ik verzamel alles in een keurig lijstje voor MADracing. Mark is 12 mei terug van vakantie, tot die tijd heb ik nog geen feedback helaas.
 
Ga terug naar de basis. Een lopende motor heeft een vonk, compressie en brandstof nodig. Op het moment dat de motor niet start, kijk dan welke van de 3 er ontbreekt.

Ipv lukraak dingen vervangen.

:Y

Dus de compressie konden we uitsluiten, gezien het gedrag.
Als je nou na het uitvallen wat benzine in de gasklep-huizen kiept, en hij start meteen weer, dan blijft alleen de ontsteking over.

ff zien, dodemansknop was ook doorverbonden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan