Accu overleden?

Moto_Marcel

Die hard MF'er
6 apr 2012
473
78
Beste mede mf'ers,

Gisteren besloten de motor te pakken. Alles netjes op gezadeld en klaar voor vertrek. Wil ik hem starten, klinkt de startmotor alsof mijn accu leeg is. Hij draait 1 slag maar niet krachtig genoeg om te starten. Ik vond dit al een beetje vreemd want twee weken geleden nog een rondje gereden van zo'n 3 uur waarbij ik nergens last van heb gehad.
Voor nu de motor maar een keer aangeduwd met de gedachte dat hij na een uur rijden wel weer genoeg opgeladen zou zijn. Na een uur rijden zette ik de motor uit om met een pont de lek over te steken, bij de overkant gekomen wil ik de motor starten. Weer hetzelfde geluid als wat ik een goed uur eerder hoorde.

Mijn eerste gedachte was dat mijn dynamo niet meer volledig functioneerde. Maar nu begin ik steeds meer te denken dat mijn accu overleden is, aangezien hij toch binnen 2 weken stilstand niet zoveel energie kwijt hoort te raken?

Kan iemand mij met meer zekerheid vertellen waar het kan ligt?

Alvast bedankt.

Marcel
 
Beste mede mf'ers,

Gisteren besloten de motor te pakken. Alles netjes op gezadeld en klaar voor vertrek. Wil ik hem starten, klinkt de startmotor alsof mijn accu leeg is. Hij draait 1 slag maar niet krachtig genoeg om te starten. Ik vond dit al een beetje vreemd want twee weken geleden nog een rondje gereden van zo'n 3 uur waarbij ik nergens last van heb gehad.
Voor nu de motor maar een keer aangeduwd met de gedachte dat hij na een uur rijden wel weer genoeg opgeladen zou zijn. Na een uur rijden zette ik de motor uit om met een pont de lek over te steken, bij de overkant gekomen wil ik de motor starten. Weer hetzelfde geluid als wat ik een goed uur eerder hoorde.

Mijn eerste gedachte was dat mijn dynamo niet meer volledig functioneerde. Maar nu begin ik steeds meer te denken dat mijn accu overleden is, aangezien hij toch binnen 2 weken stilstand niet zoveel energie kwijt hoort te raken?

Kan iemand mij met meer zekerheid vertellen waar het kan ligt?

Alvast bedankt.

Marcel



Meten is weten.
Op afstand kan niemand jou vertellen of het nu wel of niet je accu is.
 
Vandaag even gemeten, lijkt erop dat de dynamo niet of nauwlijks bij laadt. Stilstaand gaf die 10,7 volt. Draaiend was dit maar 11,1 ongeveer... Ben daarna even naar Van Vuuren geweest in Brandwijk. Daar dachten ze ook dat het, of de dynamo, of de spanningsregelaar was...
Echter merkte ik tijdens het terugrijden dat, wanneer ik mijn licht inschakel, de motor even uitviel en daarna weer aan ging.. Ook hoorde ik kort daarna 1 knal uit mijn uitlaat... Heb daarna geen last meer gehad.
 
Als jij bij draaiende motor maar 11.1 volt meet is of je dynamo, of de spanningsregelaar naar de klote.
Hoe je deze meet staat ook wel in de link die al eerder gepost is.
 
Vandaag even gemeten, lijkt erop dat de dynamo niet of nauwlijks bij laadt. Stilstaand gaf die 10,7 volt. Draaiend was dit maar 11,1 ongeveer... Ben daarna even naar Van Vuuren geweest in Brandwijk. Daar dachten ze ook dat het, of de dynamo, of de spanningsregelaar was...
Echter merkte ik tijdens het terugrijden dat, wanneer ik mijn licht inschakel, de motor even uitviel en daarna weer aan ging.. Ook hoorde ik kort daarna 1 knal uit mijn uitlaat... Heb daarna geen last meer gehad.

Accu opladen en dan nog eens meten bij 5000 toeren. Als dit dan nog niet iets van 13,5-14 volt is je dynamo nameten.

Als je accu spanning zo laag is heb je mazzel dat je motor nog rijd. Als je je licht inschakeld dan komt er een spanningsdip en werkt je ontsteking niet meer. Niet ontstoken brandstof komt dan in de uitlaat alsnog tot ontbranding.
 
Vandaag een nieuwe spanningsregelaar gemonteerd, accu goed opgeladen. Bij 5000 toeren gaat ie nu naar de 14,6 volt. Probleem lijkt nu te zijn verholpen :D nu maar hopen dat mn acxu deze leegstand overleeft heeft ;)
 
en vergeet vooral de temperatuur niet...

Omdat de aanbevolen laadspanning daalt bij een stijgende temperatuur heb ik eens ergens gelezen dat 14.5V als max. aangehouden wordt (omdat 90% van de motorrijders niet gaat rijden bij -5°).

Kan dat artikel nu niet vinden (is al een hele tijd geleden)...
 
Terug
Bovenaan Onderaan