Storing km-teller Koso DB01-R

Marco_G

Rookie
6 jun 2005
8
0
Hulten
Heej,

Ik heb een Koso DB01-R teller op m'n fireblade SC33 gebouwd. Deze aangesloten volgens de handleiding en volgens informatie die ik hier op het forum gevonden heb.

Nu wilde ik niet met dat losse sensortje en die magneetjes werken dus heb ik de draden gesoldeerd aan m'n originele km-teller sensor, de draden zijn als volgt aangesloten:
rood/wit = 5 volt naar sensor
groen/wit = aarde
bruin/wit = signaaldraad die van de sensor komt.
Uiteraard heb ik de oude bekabeling netjes afgedopt (12 volt gemixed met 5 volt gaat niet:P).

Voordat ik de kabelboom opnieuw ingetaped heb heb ik alles getest en m'n km-teller werkte ook gewoon (dmv aan het wiel draaien). Nu ik gisteren voor het eerst de motor heb gestart merkte ik dat er een soort storing op de teller zit. Zodra de motor rondgaat gaat mijn km-teller raar doen. De teller loopt op en gaat door naar de 360km/u, terwijl het wiel gewoon stil staat. Als ik vervolgens het wiel een beetje draai lijkt de teller het signaal weer op te pakken, maar gaat dan weer verder naar de 360km/u. Ook tijdens het rijden doet hij maar wat.

Zodra ik de motor weer afzet werkt m'n km-teller wel goed.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Stoorsignaal vanaf de motor zou ik zeggen maar hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt!
 
Je sensor heeft 12v nodig om te functioneren, en geeft een 12v puls als een magneet voorbij komt. Als je de sensor 5v voedt doet je sensor het niet (althans niet zoals zou moeten). Oplossing is de Koso opnemer voor je magneetjes fabriceren of toch op de originele manier volgens de Koso handleiding maken.
 
Toch vreemd dat hij het dan wel goed doet als de motor niet loopt..

Net nog even getest, nu blijkt dat de snelheid ook toeren-afhankelijk is. Stationair blijft hij ongeveer rond de 200km/u hangen, bij meer toeren gaat hij naar de 360km/u en blijft daar totdat hij weer naar stationair gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan