Koso handvat verwarming

Renate81

MF'er
9 jun 2023
43
9
Hallo allemaal.

Ben de topics al doorgeweest maar kan zo mijn antwoord niet vinden.
Vandaag bij louis was de handvatverwarming in de aanbieding van 70 euro voor 40 euro.
Koso 22 mm met bediening bij het handvat.
Dacht die kan ik niet laten liggen voor dat geld 😅.

Helaas was de meneer met het verstand niet aanwezig en met even speuren op internet schijnen ze prima geschikt re zijn voor de kawasaki ninja 650 2018.

Na uitpakken zie ik dat de kabels vrij kort zijn, maar ook dat ik de rode kabel op een geschakelde contactslotkabel moet aansluiten. De zwarte kan rechtstreeks op de accu.

Punt a. Kabel van het schakelmechanisme is te kort om bij de accu te komen. Ik zie en lees ook dat mensen ze van de claxon of lamp splitsen?
Punt B, er staat dat hij automatisch uitschakeld als de accu onder 11.7 waarde komt. Moet ik dan nog een relais er tussen zetten, zo ja...uhm dat heb ik nog nooit gedaan, is dat een beetje te doen voor een leek.

Het zou voor het eerst zijn dat ik zelf iets op de motor aansluit. Dus....zit in een learning process🤣

Iemand die me een beetje kan helpen hoe of wat?

Thanks
 
Beetje mosterd na de maaltijd,
Veel motoren hebben ergens een accessoire stekker zitten voor bijvoorbeeld een aftermarket product als deze.
Deze zijn ook wel voorzien van geschakelde plus met een 7,5A zekering. Dan heb je helemaal geen extra relais nodig.
Ik heb naar die stekker gezocht maar kon hem niet vinden, dus weet niet zeker of die er bij zit.
Ik denk dat het rode aftapkabeltje van het achterlicht niet een goede is. Deze was niet nieuw. Die ga ik straks vervangen voor een stukje nieuwe kabel. En opnieuw solderen.
Kijken of dat beter gaat.
 
Ik heb zelf trouwens een oxford hvv die 5A trekt zo op de accu. Die is hoger gezekerd. Maar als ik de motor uitzet dan valt de spanning van 13,4 na een minuut naar 12,… en dan schakelt hij zelf uit. Net als bij jou dus.
 
Ja idd
Van accu met zwevende zekering naar relais.
Werd aangeraden een paar berichten terug.
Dus voor de zekerheid maar gedaan 🤔
Als dat dan ook nog een 30A zekering was dan is dat kortsluiting geweest. Het wel of niet draaien van de motor mag niks uitmaken in dit geval. En die 4A zekering was zeker nog heel?

IMG_7339.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Als dat dan ook nog een 30A zekering was dan is dat kortsluiting geweest. Het wel of niet draaien van de motor mag niks uitmaken in dit geval. En die 4A zekering was zeker nog heel?

Bekijk bijlage 1939392
Hoi

Idd de andere was nog heel. Alleen die van de 30 a klapte eruit.
Zit dan de kortsluiting ergens voor het relais of na het relais. Of is het diegene die de relais stroom geeft
 
Laatst bewerkt:
Of die zekering was gaar, aangezien die van 4A heel bleef maar waarschijnlijker is dat je sluiting voor de 4A zekering hebt gemaakt.

Ik neem aan dat je nu wel kunt inschakelen zonder eerst de motor te starten?
Zonder die ene kabel te veranderen waarvan ik dacht dat die misschien het issue was?
Dat heb ik nog niet geprobeerd.
De zekeringen waren nieuw.
Het eruit klappen ging ook niet meteen. Duurde 30 seconden na inschakelen met alleen de motor op contact.

Ik zette de motor op contact, schakelde de verwarming in, voelde of de handvaten warm werden en ineens uit. Zekering eruit.
Nieuwe zekering erin. Motor gestart, handvatverwarming aan, niks aan de hand.
Hvv aan hvv uit allemaal prima.

Dus daarom vroeg ik me af of het een beveiliging was van de zwevende zekering. Dat als je dus meer stroom trekt dan de accu aankan zonder dat de motor loopt, die zekering eruit klapt.
Of is het kortsluiting in het eerste circuit.

Morgen even verder prutsen, loopt de kabeltjes nog wel even bij langs, en zal die ene rode van achterlicht naar relais nog even vervangen.
 
Het lijkt nu goed te gaan,
Heb de rode draad van achterlicht omgelegd naar die van kentekenplaat verlichting. Die aansluiting was iets beter.
Daarna alles weer aangesloten en op contact gezet. Hvv in de hoogste stand en hij bleef gewoon aan. Dus geen lopende motor alleen op contact.
Nu alles een plekje geven en nog is proberen.
 

Bijlagen

  • 20231029_093716.jpg
    20231029_093716.jpg
    146,3 KB · Weergaven: 2
  • 20231029_093755.jpg
    20231029_093755.jpg
    146 KB · Weergaven: 2
  • 20231029_093748.jpg
    20231029_093748.jpg
    160,7 KB · Weergaven: 2
Als die metalen pinnetjes van de relais in contact komt met het frame / metaal dan heb je kortsluiting.
Ohh dan is dat waarschijnlijk gisteren gebeurd, waarom die eruit klapte, ik ga die andere bestellen! Dank jullie wel voor het advies en geduld. Is de eerste keer dat ik zoiets doe🤣
Ik heb nu advies gevraagd aan de autospeciaalzaak want ik ga op de brommer van mijn vrouw hetzelfde maken. Welke dikte accudraad moet ik hebben? 1.5 mm2?
Dan bestel ik die namelijk meteen mee.
 
Als je het niet erg vind om wat meer geld uit te geven voor de brommer van de vrouw.. Koop dan onderstaande ding.
Doet precies hetzelfde.. alleen veel makkelijker te installeren voor een leek op het gebied van elektronica.

Healtech Thunder Box
Hmm, die kan ik natuurlijk later overzetten naar de motor als ze haar rijbewijs heeft gehaald.
Ik ga me is verdiepen.
Dan moet ik natuurlijk nog steeds draad hebben 🤣
 
Terug
Bovenaan Onderaan