Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
@Steff
Het gaat opschieten. Reizen jullie gezamelijk met een gids of gaat het meer individueel?

Is er ook nog wat tijd ingeruimd voor toeristische uitstapjes? Zo ja ter voorbereiding mijn persoonlijke must-see-list.

Hanoi
Hoan Kiem meer
Oude wijk (boven Hoan Kiem meer)
Water puppet theater
Mausoleum
One-pillar pagoda (achter mausoleum)

Indien meer tijd
Hanoi Hilton (gevangenis uit Vietnam oorlog)
Temple of literature
Huis van Ho Chi Minh
Eén van de musea over Vietnam of de oorlog.

Hoi An
Japanse brug

De andere steden ben ik niet of te kort geweest om er iets over te kunnen zeggen.

Bedankt voor de tips, ik zal het is uitzoeken. We hebben een redelijk druk programma, maar wel een aantal vrije dagdelen. Maar in bijna iedere stad hebben we wel een dagdeel vrij. En zoals het er nu uitziet komen er iedere dag filmpjes online waarin de dag wordt samengevat. Ik zal tegen die tijd hier even linken. En mezelf promoten.. Ik kan namelijk nog een reisje binnen Europa winnen *O*
 
Laatst bewerkt:
Trouwen (6)

En dan is het etenstijd, het deel waar iedereen uiteindelijk toch voor komt. O-)

Het menu....

full


... en de eerste gang.

full


Kenmerk van al dit soort diner’s is dat de gangen in een werkelijk waanzinnig tempo op tafel komen. Als je halverwege de eerste gang bent wordt de tweede al op tafel gezet en er is een goede kans dat de derde gang er ook al staat als de eerste nog niet klaar is. Ach gewoon de laatste beetjes van de eerste gang bij de tweede of derde leggen. En vooral door blijven eten...

Eén van de volgende gangen...

full


En de laatste gang: bouillon, waar allerlei vissoorten in gaan en aan tafel wordt bereidt

full


De onvermijdelijke karaoke op een (on)behoorlijk volume begon zo ongeveer gelijk met de eerste gang. Praten met je tafelgenoten was vrijwel onmogelijk. Toen aan het eind van de avond deze figuur stond te gillen en krijsen (in dit geval echt letterlijk!!) zijn we maar vast naar buiten gegaan om onze taxi op te wachten.

full


En waarom het ongelofelijke tempo van opdienen? Zie hier. Zodra de laatste gang naar binnen is gewerkt verlaat al het grootste deel van de gasten in hoog tempo de zaal. Een aantal zit dan nog wat na te tafelen en probeert boven het valse gejammer van die joker van bovenstaande foto uit te komen. Maar op het moment dat de eerste tafel leeg is begint men al met het afhalen, worden stoelen bijeengezet etc. Men wil zo snel mogelijk naar huis.

Net als de bruiloftsgasten blijkbaar.....

full
 
Ga maar op een kat z’n staart staan. Natuurgetrouwer kan je het niet krijgen. :+

Dit mag je echt serieus opvatten: het gekrijs was waarschijnlijk het slechtste dat ik hier ooit op een bruiloft heb gehoord. Het merendeel van de zangers en zangeressen, ehhh bruiloftsgasten “hield niet over” maar was nog wel enigszins uit te houden. Bij deze niet. We zaten binnen te wachten op de taxi maar zijn dat maar buiten gaan doen.

Maar ik geef toe: ik had een klein stukje op moeten nemen om de couleur locale volledig tot zijn recht te laten komen.... :r
 
Laatst bewerkt:
er komt vast nog een bruiloft toch :). Mooi om de cultuurverschillen te zien, gaat er blijkbaar heel anders aan toe dan een feestje hier. Even los van de karaoke :+
 
Whale Island

Whale Island is een bekende toeristische bestemming in de buurt van Nha Trang. Minh vond Tất Tần Tật về Thiên Đường Du Lịch Hòn Ông (Đảo Cá Voi - Khánh Hòa) | Làm Đẹp Cùng Hà met een uitgebreid verhaal in het Vietnamees. Omdat er heel veel informatie in staat die je bijna nergens anders ziet heeft Minh er een uittreksel van gemaakt met de belangrijkste punten. Ik heb dat in het Nederlands vertaald. Wie alles wil lezen kan dat met Google Translate doen. Ook staan er meer foto’s van het eiland in het originele artikel.


Algemeen
Dit is alleen de belangrijkste informatie van een Vietnamese vrouw die het resort maart 2015 bezocht heeft en er een gedetailleerd verslag over heeft geschreven.
Er zijn geen bewoners hier, er is slechts één resort dus je zult geen andere diensten vinden. Dat betekent dat je alleen in het resort kunt eten en drinken, er is geen bar of ander entertainment...
Ze benadrukt dat dit een rustige plek is, dus goed voor iemand die in en met de natuur wil ontspannen...

Hoe kom je er?
Per shuttlebus van het resort:
Als u boekt zal de bus u bij uw hotel in NT ophalen en naar een haven rijden, 110 km van NT. Prijs: 20 USD p.p., dagelijks vertrek om 9u en 14u van NT.
Terug van de haven naar NT: prijs ook 20 USD p.p., vertrek om 12:00 en 16:00.
Totaal vervoer: 40 USD p.p.
Van de haven naar het eiland: per boot (gratis voor gasten).
U kunt ook direct van Cam Ranh luchthaven naar de haven gaan. Prijs per shuttle bus is 25 USD p.p. enkele reis als er meer dan 3 personen zijn. Als er slechts 2 gasten zijn moet je 40 USD pp betalen.

Per motor:
Rijden van Nha Trang naar Dai Lanh - Co Ma - Dam haven, de prijs van de benzine is ongeveer 75.000 VND. Onderweg zijn er vele mooie uitzichten. Nadeel is dat de A1 wordt gerepareerd, dus die is nogal vuil en het is moeilijk rijden.

full


Boeken
Zij adviseerde te reserveren via booking.com. Je moet Visa of Mastercard hebben maar volgens haar is hun service goed, is de prijs vaak lager en is de kamerbeschikbaarheid betrouwbaar.
Prijs per kamer: 1mil tot 1,8 mil VND per dag afhankelijk van de ligging.
De kamers hebben geen airco, geen warm water, geen tv, geen koelkast. Maar de temperatuur is altijd koel, dus als u op zoek naar een "rustige plek", dan is dit het.
De bungalows zijn gemaakt van bamboe (zie foto)

full


Overige opmerkingen
Wifi is alleen in de bar en het restaurant van het resort.
Menu: vast, één per dag. U betaalt eten en drinken apart aan het einde bij de check out.
Strand: zeer rustig en mooi
Wandelen: vraag om de kaart bij de receptie. Ze stelde de volgende bestemmingen voor: het hoogste punt, Pearl Beach en Mango Bay.

full


Pearl beach
Wandelen
Ga van A naar View point (Hoogste punt), dan terug naar C en ga naar Pearl Beach.
Ga terug naar B en volg de Blue Trail naar Mango Bay.
Wandelduur: ongeveer 1 uur voor vrouwen, mannen kunnen sneller. ( O-) sorry, stond er echt :+ ). Vergeet niet om genoeg water mee te nemen en een lange broek te dragen.

Snorkelen
Om 9u 's morgens, beter om vooraf te reserveren om annulering te voorkomen als gevolg van te weinig gasten. 7 USDp.p. (goedkoop) De totale tijd is ongeveer 3 uur.

Duiken
Er is één Franse vrouwelijke instructeur.

Overige activiteiten
Zie de lijst

full
 
Armen

Kort geleden schoot de volgende gebeurtenis weer in gedachten. Tijdens mijn sabattical in HCM kwamen er op een gegeven moment een man en een vrouw aan het hek. Het zal denkelijk rond Tet zijn geweest. Helaas zagen ze net Minh in huis dus die werd geroepen. Het bleek dat ze van de People Comittee waren en dat ze geld ophaalden voor de armen in de wijk. Bij het zien van hun gezichten –werkelijk perfecte typecasting: de corruptie droop er vanaf, zelden zo treffend meegemaakt- moest ik onmiddelijk aan het bekende mopje denken: “Hoe wordt het geld onder de armen verdeeld? De helft onder de linker en de andere helft onder de rechter”.

Minh heeft na enige discussie toch wat gegeven. Later vertelde ze de reden: “ik wil geen problemen krijgen met de People Committee”.
 
Armen (2)

Het principe van de bijdrage, waar ik gisteren over schreef, is om arme mensen bv. een cadeautje voor Tet te geven. Vandaar dat in HCM het geld vóór Tet wordt opgehaald.

Ook hier in de buurt wordt 1 keer per jaar geld opgehaald. Meestal een aantal weken na Tet. Minh heeft het daar met de overbuurvrouw over gehad. De People Committee bepaalt de hoogte van het bedrag. Vorig en ook dit jaar was dat VND 70.000. Ze geven daarbij ook globaal aan waar het voor gebruikt wordt, bv. VND 30.000 voor de arme mensen, VND 20.000 voor de excellente scholieren etc. En je krijgt netjes een kwitantie voor het betaalde bedrag.

Wat er werkelijk met dat geld gebeurt weet eigenlijk niemand. Voor een (klein?) deel is dat wel bekend. Kinderen die op school als waardering “excellent” halen –en dit moet blijken uit het door de school uitgegeven certificaat- krijgen een beloning, bv. een aantal schriften/notitiebloks voor een heel schooljaar. Minh schat dat op ca. VND 100.000/leerling. Om die waardering te halen moet je rapportcijfer over alle vakken gemiddeld hoger dan 8 zijn!

Het lijkt me overduidelijk waarom hierboven (klein) tussen haakjes staat. Het aantal kinderen dat aan deze norm voldoet is voor dit dorp globaal een stuk of 10-15. En dan heb ik het over alle klassen bij elkaar.

De rest van de bijdrage?

Ehhh.....onder de armen.....??? O-)
 
Armen (3)

Ik mag dan soms wat cynische stukjes schrijven over de gang van zaken hier, er wordt ook wel degelijk zo af en toe iets gedaan.

Armen
Door het hoofd van het dorp wordt aangegeven wie arm zijn. Ik ken daar de criteria niet voor maar ik krijg wel de indruk dat je dan echt nauwelijks bezittingen hebt.

Volgens onze overbuurvrouw is er voor deze mensen een gratis zorgverzekering. D.w.z. dat ze in het ziekenhuis gratis geholpen worden en medicijnen krijgen. Ongetwijfeld zit aan deze vergoeding een maximum.

Minh vond ook op internet dat arme mensen soms niet voor hun elektriciteit hoeven te betalen, ook hier weer tot een maximum van ca. VND 45.000/maand.

Soms krijgen ze een kleinigheid met Tet, afhankelijk van het budget van de People Committee

Ouderen
Mensen boven de 80 zonder pensioen krijgen een kleine uitkering van minimaal VND 180.000 per maand. Dit is afhankelijk van het budget van de betreffende People Committee: in een grote plaats als HCM zal het boven de VND 200.000 liggen.

Minderheden
Dat zijn mensen die meestal in de meer bergachtige streken wonen, dus ook wat verder weg. De kinderen gaan gratis naar school: ze hoeven geen schoolgeld te betalen. Ook mogen ze gratis overblijven. Een vriendin van de overbuurvrouw kookt voor die kinderen zodat ze met de lunch wat te eten hebben.
 
Laatst bewerkt:
A1

Ook richting het noorden is de A1 op dit moment rampzalig. De ouders van de bruid van een paar dagen geleden wonen ca. 100 km. boven Nha Trang. Onze buren deden er met de auto 5 uur!! over om daar te komen.

Als ik dit hoor zal het denkelijk nog wel op meer plaatsen op de A1 dramatisch zijn. Hou bij het plannen van tochten hier rekening mee.
 
Drank

We zijn echt helemaal ingeburgerd hier: we maken nu ook net als iedereen in de omgeving onze eigen medicinale drank.

Tijdens Tet heb ik bij onze buren een soort medicinale rijstwijn gedronken. Zie FredVN in "Vietnam" Gisteren kwam de buurvrouw naast ons met de benodigde kruiden. Ze wilde zelf ook weer een paar flessen maken dus had meteen een dubbele portie kruiden meegenomen. Minh heeft bij de overbuurvrouw 5 liter rijstwijn (40-50%) gekocht. Die maakt het zelf en verkoopt het aan de hele buurt. Daarna 2 grote flessen gevuld met kruiden en wijn. Dat moet nu minstens een dag of 10 trekken en daarna elke dag een glaasje om goede botten en spieren te kweken.

En het is volgens onze buurman ook werkzaam om Minh te plezieren O-).

Ah, en meteen valt het kwartje. De kreunende, gillende en krijsende karaokezanger van de bruiloft FredVN in "Vietnam" had natuurlijk ook medicinale rijstwijn op. :+

Het is ook duidelijk te zien: zijn bottenstructuur mag er ook best wezen. En als ik zo ter hoogte van zijn middel kijk is die spierversterkende werking ook niet kinderachtig.

Sterk spul.... :Y :9

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
PhD

Tijdens één van de discussies, die ik met Minh had over het onderwijssysteem hier in Vietnam heb ik de volgende stelling geponeerd: “als ik zou willen heb ik binnen een jaar een PhD”.

Nee, ik heb geen academische graad.

En nee, niet via één of ander obscuur bureautje dat een mooi papiertje bij de copyshop om de hoek laat drukken maar een echte PhD van een echte universiteit hier in Nha Trang.

Om diverse redenen kan ik niet alle argumenten hier op het forum zetten (deels terras en Dalatwijn, deels zelfs dat niet) maar de onderstaande links geven een aardig idee welke richting mijn argumenten uitgaan.

FredVN in "Vietnam"
FredVN in "Vietnam"
en
FredVN in "Vietnam"

Minh heeft wat twijfels maar kan het niet echt weerleggen en sluit het dus ook niet uit.

Kortom, het zou kunnen.

En dat alleen al is eigenlijk te triest voor woorden....
 
Pijn

Eigenlijk weer OT, maar vooruit, het is weekend (en er is per slot van rekening nog een Vietnamese bij betrokken)....

Dit speelde al weer een aantal jaren geleden toen ik voor de loempiakraam van Thu bij de Oosterhof in Rotterdam stond. Thu maakte de opmerking dat ze erge last van haar schouder had, waarop ik zei dat ze dan even langs moest komen. Ik had toen nog een kleine massagepraktijk in de avonduren.

Een vrouw die stond te wachten, reageerde als door een wesp gestoken op bitse toon:
“ZE IS GETROUWD HOOR!!”
“Ja en, moet ze daarom met een pijnlijke schouder blijven lopen?”
Een vuile blik was het antwoord.
“Trouwens, sex helpt niet tegen schouderpijn”.
Met een nog vuilere blik verdween ze.

Jammer, want ik wilde haar net de Chinees-energetische verklaring gaan geven waarom sex wel helpt bij hoofdpijn. O-)

Dat Thu getrouwd is wist ik op dat moment al een kleine 10 jaar. En de vrouw wist uiteraard niets van mijn praktijkje en nam dus maar meteen het slechtste aan in plaats van even nader te informeren. Tja, dan ook maar een wat lompe reactie van mijn kant.
 
Hoofdpijn

In vervolg op de post van gisteren.
(Omdat niemand de vraag over die Chinees-energetische verklaring durfde te stellen.... :? O-) )

Ik heb vrij goede ervaringen met het behandelen van hoofdpijn en zelfs opkomende migraine-aanvallen. Meestal gebruik ik daar technieken voor die ik tijdens een cursus Shiatsu heb geleerd: drukken op een serie banen op hoofd, nek, schouders, armen en rug. Heeft me nog nooit in de steek gelaten.

De Chinees-energetische verklaring die ik af en toe in Jip-en-Janneke-taal geef, hoe sex bij hoofdpijn kan helpen.
Traditionele Chinese Geneeskunde (TCM) werkt met energieen.
Hoofdpijn is een teveel aan energie in het hoofd. Door het drukken op de meridianen (= de banen van hierboven) hef je eventuele blokkades op en kan de energie zich gelijkmatig over de rest van het lichaam verdelen.
Bij sex, en dan met name het orgasme, is veel energie in het onderlichaam nodig. Die wordt gehaald uit gebieden met een overschot: het hoofd.
Dag, hoofdpijn. :W


Dat ook de reguliere geneeskunde dezelfde ideeen heeft (zij het met een wat andere verklaring) blijkt uit onderstaande publicatie op nu.nl.

Seks beter tegen hoofdpijn dan pijnstiller
Gepubliceerd: 05 maart 2013 14:23
Een stomende vrijpartij is een efficiëntere behandeling tegen hoofdpijn dan het nemen van pijnstillers. Dat blijkt uit een nieuwe studie.

De onderzoekers ontdekten dat meer dan de helft van de mensen met een aanval van migraine die seks hadden achteraf met minder pijn kampten. Bij een op de vijf verdween de hoofdpijn zelfs helemaal.

Voor het onderzoek verzamelden de wetenschappers de gegevens van 400 patiënten met twee types van hoofdpijn die daarvoor twee jaar behandeld werden. Een derde werd gevraagd seks te hebben tijdens een aanval van hoofdpijn.

Voordelen
Bij 60 procent van de mensen met migraine verdwenen de klachten. Van de mensen met clusterhoofdpijn lag dit percentage, met 36 procent, duidelijk lager.
Mannen waren sneller geneigd gebruik te maken van de voordelen van seks als remedie tegen hoofdpijn dan vrouwen. 36 procent van de mannen gebruikten seks als pijnbestrijdend middel tegen 13 procent van de vrouwen.
Volgens neuroloog Nick Silver zijn er heel wat verschillende verklaringen voor de resultaten mogelijk. Zo zou het kunnen komen door het vrijkomen van het hormoon endorfine tijdens een vrijpartij. Ook zou het te maken kunnen hebben met van de bloeddruk.


Bron: Seks beter tegen hoofdpijn dan pijnstiller | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
 
Visum

Voor wie dit jaar nog naar Vietnam wil gaan, een single-entry visum kost €77.

Vergeet niet voldoende cash mee te nemen. Pinnen kan niet op de ambassade en afgelopen vrijdag was er een storing van pinautomaten in de omgeving van het Nassauplein. En 32 gr. is dan toch best wel warm om lopend op zoek te gaan naar een werkende flappentap. Ok, ok, alvast een eerste acclimatisering voor de Vietnam-expeditie is nooit weg....
 
Minister Schippers gaat antibiotica-resistentie aanpakken

Minister Edith Schippers van Volksgezondheid heeft met onder meer huisartsen en ziekenhuizen afspraken gemaakt om problemen aan te pakken die ontstaan doordat steeds meer bacteriën ongevoelig worden voor antibiotica.

Dat staat in het plan dat het kabinet donderdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Schippers wijst er al langer op dat steeds meer bacteriën ongevoelig worden voor antibiotica, waardoor ziektes als blaasontsteking die nu eenvoudig zijn te behandelen, weer levensbedreigend kunnen worden.

Over vijf jaar moet de hoeveelheid verkeerd voorgeschreven antibiotica zijn gehalveerd. Ook het aantal te vermijden infecties in de hele zorg moet dan flink zijn verminderd. Verder is meer onderzoek nodig naar nieuwe antibiotica en alternatieven daarvoor.

Om beter te weten hoe resistent geworden bacteriën zich via voedsel naar de mens verspreiden, kondigt het kabinet extra onderzoek aan. In 2016 is er in Nederland een conferentie met ministers van zorg en landbouw uit de EU-landen over de beste aanpak van antibiotica-resistentie in de Europese Unie. Zo’n gezamenlijke aanpak vanuit volksgezondheid en landbouw is volgens het ministerie van VWS uniek.


Bron: Minister Schippers wil antibiotica-resistentie aanpakken | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl


Op 7 juni 2013 meldde ik al in FredVN in "Vietnam" :
“Ze geven ook medisch advies. Als je dus in de pharmacy komt en zegt, dat je wat hoest, krijg je een paar pillen mee. Wat? Geen idee, maar het zou mij niets verbazen als daar veel antibiotica bij zit.

In het algemeen lijkt het mij een nadeel. Zaken als “kuur afmaken” kennen ze hier niet. Dat betekent dat men je rustig antibiotica voor 2-3 dagen geeft: “dan is de kwaal wel over”. Ik denk dat er onnoemelijk veel Vietnamezen rondlopen die voor veel antibiotica resistent zijn.”



Goh, minister Schippers leest ook dit forum en wil geen Vietnamese toestanden in Nederland. Verstandig! :+

Ik heb Minh even laten googlen maar zoals verwacht: niets, werkelijk helemaal niets!

Gezien het feit dat je hier zo ongeveer op iedere straathoek een pharmacy tegen komt, de immense populariteit ervan en de wijze van medicijn voorschrijven vrees ik dat er in heel Vietnam op niet al te lange termijn grote medische problemen gaan ontstaan. Ik denk ook dat een plan als dat van minister Schippers hier inmiddels volstrekt nutteloos is: de hele situatie is al te veel verslechterd. Dat is overigens mijn inschatting als niet-medicus!
 
Ik vind zulke berichten altijd heel grappig. Ze willen voor mensen minder antibiotica gaan voorschrijven, maar bijna alle vlees dieren (kippen enz) krijgen nog altijd preventief antibiotica. Alsof daarvan niets bij de mensen terecht komt via het vlees. Ik heb wel eens gehoord dat de hoeveelheid antibiotica die je via vlees binnenkrijgt per jaar veel groter is dan die één of twee kuurtjes die iemand in een jaar heeft...
 
Antibiotica in Vietnam

Naar aanleiding van de post van gisteren kreeg ik 2 mails toegestuurd. Ik heb die hieronder samengevoegd. Het sluit ook mooi aan op de post van Leeqnl.

MRSA
Hierbij wat confronterend nieuws:
MRSA (https://en.wikipedia.org/wiki/Methicillin-resistant_Staphylococcus_aureus ) in Vietnam is 74.1% en één van de hoogste in Asia.

Nederland heeft een policy om dit binnen te perken te houden terwijl Vietnam nog niet eens weet dat ze met een probleem zitten....

Ondoordachte verkoop van die pillen waar jij het over hebt maar ook het probeem van elke dag 92 miljoen mensen te moeten voeden terwijl er geen enkel controlesysteem bestaat voor de voedselketen. Je wil niet weten hoeveel antibiotica je elke dag binnenkrijgt in je kippetje en je carbonades....


Uit een gesprek met een Amerikaanse professor die in Da Lat woont en werkt
by 2050 they predict 120 million premature deaths world wide because of antibiotic resistant microbes, costing the world economy 100 trillion US
[1/4/2015 10:52:16 AM] Paul Andre Olivier: not technical - it's truly scary
[1/4/2015 10:52:52 AM] jan kipara: these are numbers that might work well in Asia - people seem to like to hear the doom scenarios
[1/4/2015 10:53:50 AM] Paul Andre Olivier: The MRSA rate in Vietnamese hospitals is 71.4%
[1/4/2015 10:54:06 AM] Paul Andre Olivier: It's soon going to be 100%
[1/4/2015 10:55:20 AM] jan kipara: what do you mean with "rate"? to be found in 71.4% of the hospitals?
[1/4/2015 10:55:31 AM] Paul Andre Olivier: 58,000 infants in India died last year due to antibiotic resistant microbes. Not a single antibiotic works in India. This is predicted to spread everywhere.
[1/4/2015 10:55:49 AM] Paul Andre Olivier: Yes
[1/4/2015 10:56:27 AM] Paul Andre Olivier: Even in Holland the Mrsa rate can be as high as 30%
[1/4/2015 10:56:35 AM] jan kipara: I hear you but how is that linked to my plans?
[1/4/2015 10:56:48 AM] Paul Andre Olivier: Then there's Clostridium difficile
[1/4/2015 10:57:48 AM] Paul Andre Olivier: the use of antibiotics in raising pigs, chickens and cows has to stop, and you have a plan to grow these animals without antibiotics
[1/4/2015 10:58:31 AM] jan kipara: OK, got that part but what about the exisiting MRSA?
[1/4/2015 10:58:53 AM] jan kipara: that is not going to disappear because of less antibiotics in some food
[1/4/2015 10:59:18 AM] jan kipara: those bacteries are still around and are going to stay around
[1/4/2015 10:59:52 AM] Paul Andre Olivier: The Mrsa spreads from conventional pig pens to humans, then humans go to hospitals and the hospitals become infected. This is what is happening in Vietnam every single day.
[1/4/2015 11:00:08 AM] jan kipara: OK, got it
[1/4/2015 11:00:25 AM] Paul Andre Olivier: We have to stop this madness.
[1/4/2015 11:00:41 AM] jan kipara: perfect to fit into the presentation as this sounds frightening (not only sounds, it is frightening)
[1/4/2015 11:01:01 AM] Paul Andre Olivier: Humans even transmit mrsa to pigs.
[1/4/2015 11:01:41 AM] Paul Andre Olivier: pigs pens and hospitals end up with the same rate of mrsa
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan