Zxr 400 start en laadproblemen

sebasr1991

Rookie
2 aug 2015
6
0
Amstelhoek
Goedemorgen,
Ik heb sinds een paar dagen problemen met mijn zxr 400. Mijn accu laad niet op en mijn startmotor slaat niet aan. Ik heb het volgende al uitgezocht:
- accu heeft een constante spanning van 12.8 volt als de motor uit staat.
- wanneer de motor draait gaat de spanning op en neer tussen de 13.9 en 11.8 volt. Het voltage daalt wanneer ik gas geef.
- op de 3 gele draden van de dynamo meet ik geen voltage wanneer de motor draait.
- wanneer ik een stuk rij dan trekt mijn motor de accu helemaal leeg.

MBT het starten:
- mijn contact gaat gewoon aan.
- wanneer ik mijn startknop indruk dan hoor ik een klik ergens bij mijn relais of bij de zekeringbox. Heel af en toe dan hoor ik de startmotor brommen. De spanning van mijn accu neemt dan ster af.

Ik heb het idee dat er het een en andere stuk is. Kan iemand mij hierbij wat info geven?

Mvg sebas
 
kontroleer eerst eens of al je aansluitingen wel goed zijn (accu, massa aan frame, stekker regulator).
moest je batterij niet opladen zou er nu al lang geen 12.8V meer op zitten.
vandaar ook dat je startmotor soms wel soms niets iets doet.
 
Je zegt niet hoe je dingen meet, maar het lijkt me stug dat er echt niks te meten valt op de dynamo. Alle drie de combinaties geprobeerd? Als er 1 of meer wikkelingen zich compleet anders gedragen, vervangen. Moet drie keer een volt of 60 zijn (wisselspanning).

Daarna moet je even kijken of die afwisselende spanning er nog is, die moet vrij stabiel zijn rond de 14 volt. In ieder geval altijd boven de 13,5V. Als dat niet zo is, spanningsregelaar vervangen.

Als dat gedaan is, is het spannend of je accu het overleefd heeft, maar dat lijkt me niet de oorzaak van je probleem.
 
Mijn accu is een keer helemaal leeg geweest doordat ik dus alleen op de accu gereden heb. Ik heb hem toen dus aan de lader gehad om eventuele schade te voorkomen.

Ik heb de dynamo eerst doorgemeten zonder draaiende motor op de laagste ohm instelling. Toen was de weestand 01.2 ofzo. Daarna heb ik die met draaiende motor gedaan op de volt stand met 2 verschillende multimeters. Alle mogelijke combi's geprobeerd. En ik heb er maximaal 1.5 volt uit gehaald. Als ik hem daarna rechtstreeks op mijn accu zet dan geeft hij weer 12.8 volt aan.

Ik heb alles stekkers nagekeken en dat zit allemaal netjes in elkaar. Ook de zekeringen zijn nog heel.

Tip van de motorwinkel om met een hamer even een paar tikjes op de startmotor te geven terwijl hier spanning op staat mocht ook niet baten.

Bedankt voor de reacties zover
Mvg
 
Owja wisselspanning ben er niet zeker van dat ik die gebruikt heb. Geeft hij niks aan als je hem op de normale volt stand hebt staan?

Dynamo ziet er ook nog als nieuw uit. Alle wikkelingen zijn nog netjes enzo.
 
Owja wisselspanning ben er niet zeker van dat ik die gebruikt heb. Geeft hij niks aan als je hem op de normale volt stand hebt staan?

neen, als er niks "wisselt" valt er niets weer te geven.

als die 12.8V komt van na een batterijlader is het een ander verhaal, is je regulator meer dan waarschijnlijk kapot. nog steeds eerst al je aansluitingen nakijken - je zou de 1ste niet zijn die een nieuwe koopt om er dan achter te komen dat die het ook niet doet wegens een slecht kontakt ergens ;)

als daarna de spanning nog steeds zakt bij gas geven , je regulator vervangen.
 
Oke dan ga in vanmiddag maar eens beginnen met het doormeten van de dynamo op de wisselspanning stand. Ik ga ook even alle stekkers schoonspuiten met contact spray. Mijn kabelboom is al een hoop aan geknutseld door de vorige eigenaar dus eigenlijk wil ik alles op nieuw doen.
Maar voordat ik daar aan ga beginnen wil ik weten of alle componenten nog wel goed zijn. Kan ik die regulator nog op een bepaalde manier doormeten of testen?

Tips zijn nog welkom :)
 
Zojuist de 3 gele draden van mijn dynamo doorgemeten met lopende motor op de wisselspanningstand. En verdomd. Hij geeft op alle 3 de draden 18 volt bij stationair en richting de 30 bij 2000 toeren! Dat lijkt me dus in orde.

Dan kom ik dus uit bij mijn spanningsregelaar. Kabels nagekeken stekkers zitten goed. De 3 gele kabels zitten wel los op de stekker met 3 losse stekkertjes. Ik kan dus de volgorde verkeerd hebben. Maakt dat nog uit?

Motor geeft nog steeds een wisselend Laat vermogen op de accu.

Mvg
 
Terug
Bovenaan Onderaan