Suzuki gs500 stottert

godfriedvb

Rookie
16 aug 2015
22
0
Mag ik me even voorstellen ? Ik ben Jan uit België en heb een Suzuki GS500e uit 1990 gekocht. Bij lage toeren knallen de carburators(soms komen er vlammen uit) en reageert de motor amper. Bij hoge toeren loopt hij heel mooi. Compressie bedraagt 9 op beide cilinders.
De benzine in de tank was een bruine smurrie.
De bougies hebben een zwarte verbranding.
We hebben de benzine vernieuwd en de carburators opgengemaakt (zonder grondig te reinigen)
Iemand een idee waar het probleem kan liggen ?
 
Kan zijn dat ik eroverheen lees; Maar heb je de klepspeling al gemeten/gesteld.
Die fout maakt ik ook laatst bij een blokje dat nog geen 10000 km had gelopen.
Echt doen!

Stroboscoop lenen, en kijken of je ontsteking tijdstip wel goed is van Cilinder 1 en Cilinder 2 die moeten 180 graden uit elkaar liggen. Met een beetje mazzel staan er streepjes op je draaiend gedeelte het streepje "F" moet bij de pijl op de behuizing "flitsen"
Staat er alleen een "T" op dat heb je een stroboscoop met vervroeging nodig.
Die ligt meen ik bij die suzuki 's op min 17 graden.

Edit: Dit is natuurlijk een 2 cilinder?: streep door de tekst....
 
Laatst bewerkt:
De contactpunten heb ik nog niet doorgemeten, zal ik eens doen.
Ik vind het vreemd dat de onststeking er iets mee te maken zou hebben aangezien hij op 1000 toeren en boven de 3000 toeren wel goed draait, als de ontsteking niet goed is dan of de contactpunten dan zou hij toch over heel het toerenbereik slecht draaien?

Klepspeling heb ik nog niet gemeten aangezien ik op beide cilinders 9 compressie had en dit zou met slechte afstelling van de kleppen niet het geval zijn? Maar dit zal een van de volgende stappen zijn om dit ook eens te controleren inderdaad...

Ik dacht nu als eerste stap ( hebben de carburator nog maar eens uit elkaar gehaald voor de ?? zoveelste keer, en dit keer een ander reinigingsproduct liggen proberen, dit keer heb ik ook heel de choke gedemonteerd, dit hadden we tot nu toe nog niet gedaan, ook hier lagen nog brokdeeltjes in hebben we gezien.

Ik heb ondertussen de carburator 3 dagen in het product laten liggen en vandaag doen we de test.
Als het dan hetzelfde is dan gaan wij bij bas een 2 e hands carburator proberen, als dit hetzelfde geeft dan is het de kleppen toch controleren en of dan toch richting ontsteking verder zoeken....

Ik weet het ook niet meer...
 
Hallo iedereen,

Ik heb terug nog maar eens de carburator erop gezet met weeral hetzelfde ontgoochelende resultaat!
Nu heb ik servicemanual gedownload op internet en ik heb toch eens de CDI gemeten op weerstand.

Volgens de de manual moet ik tussen de bruine en de zwart/blauwe draad 250-420 OHM meten en eveneens tussen de groen/wit en de blauw/zwarte draad.

Nu ik meet oneindig! dus ik veronderstel dat de CDI zowiezo te vervangen is.
Ik heb dan ( begon zelfs te twijfelen aan mijn meettoestel iets anders gemeten en de meter doet het wel degelijk )


Wat denken jullie hiervan? heeft iemand ervaring met CDI?
 
Als ik het zo lees, hoef je de carbs nu echt niet meer schoon te maken.... die zijn wel schoon ;).
Ik gok zelf op een probleem met de gasschuiven, naalden of membramen.
Ben je niet de 2 o-ringetjes onder de vacuumdeksel kwijt? (althans die zitten bij mijn BST33 er op).

En te vroege ontsteking zou ook kunnen maar is wel wat verder gezocht.
 
Squishy,
de o ringetjes zitten er wel degelijk onder hoor, ik weet natuurlijk niet of deze nog voldoende afdichten.

Master Tommy,
De gasschuiven gaan ogenschijnlijk synchroon open als ik aan het gas draai.
Maar de kleppen controleren ga ik zeker ook doen, want nu ben ik hier wel ook nieuwsgierig voor.
Iemand ervaring als leek hoe shims te vervangen?, je moet een speciale sleutel hebben om de nokkenas tegen te houden, en dan nog een speciale sleutel om de shims eruit te doen?

Nu meten kan ik enkel al met voelertjes.

Een andere CDI gaan we morgen eerst al halen, want de onze is hoe dan ook stuk,( oneindige weerstand )

Of er ook nog andere problemen meespelen weet ik niet.
Ik ben alleen bang als ik er een andere CDI aanhang deze het misschien snel gaat begeven omdat er toch een reden is van stukgaan? ( lees op het net, slechte massa? )

Iemand een idee hoe dit te controleren en te verhelpen?
 
Meet de pick-up spoeltjes ook nog even door wanneer de problemen zich voor doen. Als er een breuk in een van spoelen zit kan je bij een koude motor nog wel de goede waardes meten, terwijl er bij de warme motor een soort van wakkelcontact bij de breuk optreed.

grtz,

Cees
 
Maar de kleppen controleren ga ik zeker ook doen, want nu ben ik hier wel ook nieuwsgierig voor.
Iemand ervaring als leek hoe shims te vervangen?, je moet een speciale sleutel hebben om de nokkenas tegen te houden, en dan nog een speciale sleutel om de shims eruit te doen?

Ja, GS500 kleppenstel leken bestaan tegenwoordig niet meer. Het enige wat je hoeft te doen is hier te klikken.
 
Hallo Peter, ik meet dat incluis de bougiekoppen...
We hebben net een andere carburator toch gaan halen 2 e hands en die net hetzelfde!

Ik ga nu toch eens de bougiekabels ook veranderen en volgende week de CDI dan wisselen met iemand zijn CDI.
En morgen gaan we de klepspeling meten...
pffff, nog nooit zo'n probleem tegengekomen! ondertussen al 80 uur aan het sleutel en 500 uur interneturen ongeveer...

Ik begrijp er niks meer van.
 
Er zijn tegenwoordig hele speciale, maar voor je suzuki kan je gewoon ouderwetse dikke mantel en dun draadje kopen.
Wist trouwens niet dat er losse mogelijk zijn.
Ik meen dat de bobines eraan gegoten waren.
Bij Biggelaar is Boxtel koop ik gewoon een 2e hands setje. Wel even meten of je weerstandswaarde overeen komt wat in het wphb staat.
 
NotaBene, je CDI meten op weerstand heb je geen hout aan.
Dat ding is 1 groot electronica geval. Wil je die doormeten moet je HTS hebben gehad en een schema en een scoop.
Misschien dat mensen mij die attributen kunnen lenen ( behalve die HTS dan O-) )
kan ik iets voor je betekenen...
 
Hey Peter, neen hoor, de bougiekabels kan je zo uit de kop trekken, dus is niet aan elkaar gegoten.

Wat CDI betreft heb je gelijk, kan je blijkbaar toch niet meten met weerstand Multimeter, heb je " speciale " Ignitior meter " voor nodig wat ik niet heb.
Dus volgende week even testen met iemand die nog een goede liggen heeft om te proberen... ( even wisselen )

Ik heb ondertussen nog een andere vaststelling gedaan, als ik de bobine meet tussen + en - moet deze tussen de 3-6 OHM liggen, bij de linkse is dat zo ( 5 ohm permanent ) en blijft dit ook zo.

Doe ik dat aan de rechterkant, dan heb ik in het begin 5 OHM, maar laat ik de OHM meter erop dan begint deze te "fluxtueren " naar 180 en zelfs 290 OHM.
Aan de linkerkant blijft dit stabiel op 5 OHM.

Dus ik veronderstel dat de bobine toch niet meer goed is?
Ps : als bijberoep ben ik DJ, als dit probleem opgelost geraakt, moet ik misschien een fuif organiseren en jullie allemaal uitnodigen, de Suzuki GS party!
 
Update na weeral 8 uur sleutelen, de kleppen zijn goed.

de bobine geeft nu toch de juiste waarde en blijft deze nu geven ( even gereinigd met contactcleaner )
Wat we nu wel hebben vastgesteld is het volgende :

We hebben de motor laten draaien totals hij warm is, dan stelden we vast dat er maar 1 cilinder warm was en de andere koud! ( dus dan toch geen ontsteking? )

We hebben dan onderling weeral de bougies liggen wisselen, de bougiekabels alsook de bobines en hem laten draaien op 1 cilinder, hij draait zowel met enkel de linkse als met de rechtse cilinder.

Vervolgens hebben we de motor terug enkele keren laten warmdraaien en dan werden wel elke maal beide cilinders even warm.

Dus begrijpen wie kan???
wat een zekerheid is is dat er 1 bougiekabel met een te hoge weerstand zit.

Als we deze aan de bobine hangen moet deze tussen de 18 -30 K OHM hebben en bij de ene is dat 23 K OHM en bij de andere is dat 35 K OHM.

Nu als de motor wat gedraaid heeft veranderen die waarden blijkbaar en valt die wel net binnen de 30 K OMH.

Dus mijn vraag? kan een bougiekabel dit veroorzaken?
De motor draait goed op 1000 toeren en boven de 3000 toeren ook goed, alleen als je snel wil gas vanaf geven begint hij serieus te ploffen en lijkt alsof hij geen vermogen krijgt en niet in toeren wil klimmen.

Of toch een storing in de bobine ondanks nu wel stabiele meetwaarden?
Of toch probleem in de CDI?

Wat we ook hebben gezien is dat tussen de pickupspoelen de bus die er tussen draait schade heeft, het lijkt alsof de vorige eigenaar hier met een dremel aan heeft liggen prutsen.

Kan ik die bus apart kopen? en zou deze bus de oorzaak van deze ellende kunnen zijn?
Ondertussen heeft er ook een autotechnieker 1 uur bijgestaan en deze denkt toch ook dat dit een ontstekingsprobleem is.

Jullie advies?
 
Update na wat dingen te controleren, ik stel vast dat de rotor/busje die draait tussen de pickup spoel schade heeft.

Het lijkt alsof de nok beschadiging heeft.
Ook is de opening tussen de nok en de pickspoel links 0,75mm en rechts 0,25 mm, ( gemeten met voelermaatjes waar je kleppen mee regelt ) dus ik veronderstel dat dit toch langs beide zijden hetzelfde moet zijn?.
Ik zit eraan te denken dat hij op een verkeerd tijdstip aan de CDI een verkeerd ontstekingstijdstip doorgeeft. ( door schade aan de nok, hangt braam aan en door verschil in afstand )

De vraag die ik mij wel stel is dan waarom hij dan enkel problemen geeft tussen de 1000-3000 toeren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan