Remblokjes + kettingset onderhoud

tobitronics

Die hard MF'er
12 jan 2015
328
11
Hallo allemaal,

Gisteren eens even de motor, een Yamaha SZR660, onder handen genomen om hem beter te leren kennen en te inspecteren. Heb de remklauwen gedemonteerd om de boel schoon te kunnen maken en de remblokjes te kunnen inspecteren + invetten met kopervet (boel piepte nogal) en ze te rouleren. Ook heb ik het kapje van het voorste kettingtandwiel verwijderd om daar overtollige hopen smeer/vuil combo te verwijderen.

Hierbij viel me op dat mijn voorste tandwiel er zo uitzag (haaientanden):

20150909_192325.jpg


Verder rijdt de motor op lage snelheden nogal schokkerig (van voor naar achter) en komen de kunststofvezels los van de plastic kettinggeleider, uit beide factoren leid ik af dat mijn aandrijving aan vervanging toe is. Hebben jullie nog tips wat betreft merken/onderdelen/verhoudingen etc.?

Na een testritje merkte ik ook dat mijn remmen een beetje sponziger aanvoelen en ik remkracht ben verloren + remvloeistof niveau lijkt gedaald (niet zeker), is dit een kwestie van ontluchten? (al zie ik niet in hoe er ontlucht moet worden na het verwijderen en installeren van remblokjes?)

Alvast bedankt!
 
Begrijp ik het goed en heb je de remblokjes niet terug gezet op dezelfde plek als dat je ze er uit hebt gehaald?

Heb de remklauwen gedemonteerd om de boel schoon te kunnen maken en de remblokjes te kunnen inspecteren + invetten met kopervet (boel piepte nogal) en ze te rouleren.

Dat is niet slim om te doen. Ze slijten in op de plek. Nu moeten ze opnieuw inslijten en misschien is het nu verstandiger om dan maar meteen nieuwe te kopen.

Tevens, welk vlak heb je ingevet met kopervet? Ik hoop niet tussen het frictiemateriaal en de schijf want dan ben je de sjaak.

Kettingssets zijn er prima soorten te halen bij bijvoorbeeld jos smit, louis.eu en elke motorzaak die er maar bestaat. ook ebay kan, echter dan heb je kans dat de ketting wel goed is maar de tandwielen van pisbakkenstaal zijn waardoor de gehele set vroegtijdig op is.

Die kettingset had 4000 km geleden denk ik al vervangen mogen worden :)

db
 
Begrijp ik het goed en heb je de remblokjes niet terug gezet op dezelfde plek als dat je ze er uit hebt gehaald?Dat is niet slim om te doen. Ze slijten in op de plek. Nu moeten ze opnieuw inslijten en misschien is het nu verstandiger om dan maar meteen nieuwe te kopen.

Tevens, welk vlak heb je ingevet met kopervet? Ik hoop niet tussen het frictiemateriaal en de schijf want dan ben je de sjaak.

Kettingssets zijn er prima soorten te halen bij bijvoorbeeld jos smit, louis.eu en elke motorzaak die er maar bestaat. ook ebay kan, echter dan heb je kans dat de ketting wel goed is maar de tandwielen van pisbakkenstaal zijn waardoor de gehele set vroegtijdig op is.

Die kettingset had 4000 km geleden denk ik al vervangen mogen worden :)

db

Rouleren deed ik omdat dat op yt werd aangeraden en het me wel logisch in de oren klonk (gelijkmatige slijtage). Ik merk inmiddels dat de remkracht weer langzaamaan toeneemt (200km gereden) dus dat bevestigt jouw uitspraak. Er zat nog flink wat frictiemateriaal op de remblokken (groef was nog diep) Kopervet tussen zuiger en remblok, het piepen is nu iig weg :)

Is het aan te raden ze nu weer om te wisselen of kan ik ze na deze afstand beter laten zitten?

Nog wat betreft kettingsets, zijn er merken die de voorkeur hebben (DID o.i.d.)? En is het raadzaam om te kijken naar verhoudingen en/of gewicht van ketting of heeft dat te weinig merkbaar effect om er moeite aan te verspillen?

Alvast bedankt nogmaals!
 
ketting en tandwielen zijn al even overleden, en een slimme heeft je tandwiel omgedraaid om er nog wat extra kilometers uit te persen.

Dat het tandwiel nogal weg is is vanzelfsprekend, echter waaraan zie je dat de ketting ook versleten is? (ga toch het hele gebeuren vervangen daar niet van, meer uit interesse :) )
 
Op de foto kan je dat niet egt zien, vaak wordt het voortandwiel halverwege het leven van de ketting een keer vervangen, dus misschien kan je nog wat kilometers uit je ketting halen.
in principe kan je je ketting opmeten, maar daar weet ik even het fijne niet van, ik kijk altijd naar de ketting bij het achtertandwiel, dan pak je hem met twee vingers beet en als je hem van het tandwiel kan lichten en tussen tandwiel en ketting heen kan kijken dan istie aardig versleten.
 
1 goede raad ... laat het nooit te ver komen wat betreft de ketting/tandwielen ... :$
Was op bezoek bij een kameraad, en voor vertrek naar huis zei ik nog voor de grap, "als ik nog thuis geraak met mijn ketting!" ... ja, dat had wel echt een probleem kunnen geven zie je zo ...

... vrij vertaald, je ketting/tandwielenset is aan vervanging toe ...

Remblokken, zoals reeds aangehaald, nooit wisselen van plaats :N
Als ze intussen reeds een paar duizend km in de omgewisselde positie zitten denk ik dat het beter is deze huidige posities aan te houden.
 
In de toekomst blokken niet meer wisselen van plek.
Tandwielen en ketting beste in 1x te vervangen.
Of de ketting aan vervanging toe is moet je even de lengte van de schakels meten. In het WPH zal bijv staan vermeld dat van pin tot pin over bijvoorbeeld 22 schakels de lengte in mm niet langer mag zijn dan X.

Is hij te lang? Dan is hij opgerekt en aan vervanging toe.
 
Laatst bewerkt:
Remblokken, zoals reeds aangehaald, nooit wisselen van plaats :N
Als ze intussen reeds een paar duizend km in de omgewisselde positie zitten denk ik dat het beter is deze huidige posities aan te houden.

Op dit moment hebben ze 200-250km in omgewisselde positie gezeten. Merk dat de piep in mijn achterrem bij lage snelheden en een duidelijk hoorbare zoem tijdens remmen op de voorste remmen verdwenen zijn, is dit aan kopervet of aan het omdraaien van de blokjes te wijten?

Verder, bedankt voor alle reacties, weer wat nuttigs geleerd voor de volgende keer :)
 
Laatst bewerkt:
Op dit moment hebben ze 200-250km in omgewisselde positie gezeten. Merk dat de piep in mijn achterrem bij lage snelheden en een duidelijk hoorbare zoem tijdens remmen op de voorste remmen verdwenen zijn, is dit aan kopervet of aan het omdraaien van de blokjes te wijten?

Verder, bedankt voor alle reacties, weer wat nuttigs geleerd voor de volgende keer :)


Dat de blokken verwisselen niet slim is, is al gemeld inmiddels, maar goed. Laat ze nou maar zitten.
Dat het niet meer piept en jankt is te verklaren aan een beetje kopervet op de juiste plaatsen; Dus ja, dat heb je goed gedaan.

Bij twijfel of de ketting wel versleten is, zet er eerst voor een paar tientjes nog eens lekker een nieuw voortandwiel op. (ik roep nu de Goden op me af natuurlijk) en bekijk hoe het dan gaat slijten. Is het voortandwiel weer zo versleten binnen de kortste keren, ja, dan alles vervangen.

Levensduur haal je alleen maar uit goed smeren! Ik gebruik Scott Oilers en daar ben ik inmiddels groot fan van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan