Problemen temperatuur GSX R1000 K4

Soesko

Die hard MF'er
14 dec 2008
739
1
Ik heb een wat vreemd probleem met de temperatuur van mijn GSX R1000. De motor komt vrij snel (te snel naar mijn idee) op temperatuur en loopt dan op naar 88 graden en dan daarna direct naar 72 en vervolgens blijft hij tussen die waardes op en neer dansen, maar niet op een logische manier. Als ik langzamer ga rijden loopt de temperatuur eerst wat terug om vervolgens pas op te lopen. Het systeem werkt verder goed. Als ik de motor stationair warm laat lopen dan loopt de meter mooi op en net over de 100 graden slaat de fan aan.
Ik heb het systeem al ontlucht (dop en op thermostaat).
Iemand dit ook al eens aan de hand gehad?
 
nooit een gixxer gehad, maar ik lees niets dat abnormaal is.

bij 88° gaat waarschijnlijk je thermostaat open, water begint door de radiator te lopen en koelt dus weer af, thermostaat ook waardoor deze weer (gedeeltelijk) gaat afsluiten. waarna het water weer meer opwarmt enz...
 
bij 88° gaat waarschijnlijk je thermostaat open, water begint door de radiator te lopen en koelt dus weer af, thermostaat ook waardoor deze weer (gedeeltelijk) gaat afsluiten. waarna het water weer meer opwarmt enz...
Ik weet hoe het systeem werkt. Volgens mij gaat de thermostaat overigens al bij 82 graden. De motor komt echter te snel op temperatuur, binnen enkele kilometers gaat hij naar 88 graden om dan terug te vallen. Dat zou verklaard kunnen worden door de thermostaat die open gaat. Ik zoek een verklaring voor het snelle warm worden en de snelle (onlogische) temperatuurschommelingen daarna. Na flink doorrijden en daarna rustig achter een auto hangen gaat de temperatuur eerst omlaag om daarna weer te stijgen, terwijl hij direct op zou moeten lopen.
Zelf zat ik ook te denken aan lucht in het systeem (al heb ik het echt goed ontlucht) of vervuiling. Ik ben benieuwd of iemand het probleem herkent alvorens ik alles (thermostaat, sensor) ga testen.
 
Ik weet hoe het systeem werkt. Volgens mij gaat de thermostaat overigens al bij 82 graden. De motor komt echter te snel op temperatuur, binnen enkele kilometers gaat hij naar 88 graden om dan terug te vallen. Dat zou verklaard kunnen worden door de thermostaat die open gaat. Ik zoek een verklaring voor het snelle warm worden en de snelle (onlogische) temperatuurschommelingen daarna. Na flink doorrijden en daarna rustig achter een auto hangen gaat de temperatuur eerst omlaag om daarna weer te stijgen, terwijl hij direct op zou moeten lopen.
Zelf zat ik ook te denken aan lucht in het systeem (al heb ik het echt goed ontlucht) of vervuiling. Ik ben benieuwd of iemand het probleem herkent alvorens ik alles (thermostaat, sensor) ga testen.

Hoe kan een motor te snel op temperatuur komen? Het is juist gunstig voor een motorblok om zsm op bedrijfstemperatuur te zijn. Dat is nou net de taak van de thermostaat. Volgens mij zoek je naar problemen die er niet zijn.
 
Hoe kan een motor te snel op temperatuur komen? Het is juist gunstig voor een motorblok om zsm op bedrijfstemperatuur te zijn. Dat is nou net de taak van de thermostaat. Volgens mij zoek je naar problemen die er niet zijn.
Problemen zijn er wel degelijk, want de temperatuurmeter is steeds in beweging en laat onlogische waardes zien. De motor komt weldegelijk te snel op temperatuur, althans ik denk dat ik een waarde te zien krijg die niet klopt. Ik heb inmiddels diverse Gixxers gehad en ik moest meestal toch echt een aantal kilometers rijden voordat de blokken op bedrijfstemperatuur waren. In de herfst plakte ik vaak een stuk radiateur af omdat de motoren anders al helemaal niet voldoende op temperatuur kwamen.
Bij deze Gixxer staat de stand na 2 a 3 kilometer al op 88 graden en dat kan dus niet. Daarnaast gaat de temperatuur bij minder koelende lucht eerst naar beneden en pas later omhoog en da's ook onlogisch. De temperatuur zou namelijk direct op moeten lopen.
Ik weet dus hoe een koeling van een GSX moet werken en mijn huidige GSX wijkt volledig af van al mijn vorige GSX-en. Daarnaast is een steeds op en neer dansende temperatuurmeter knap irritant, want onbewust ga je er toch steeds naar zitten kijken.

Ik heb inmiddels nieuwe koelvloeistof gehaald en ga vanaf het nulpunt beginnen. Ik denk namelijk zelf ook aan valse lucht in het systeem. Ik kwam er trouwens ook achter dat er verkeerde koelvloeistof in zit, maar verwacht niet dat het daardoor komt.
 
Heb het idee dat die van mij ook af en toe wel eens vreemd doet. Na twee a drie kilometer rustig binnendoor rijden is mijn gixxer qua watertemp wel rond de 85 graden.
Voor mijn gevoel werd hij van de zomer erg snel warm richting de 105 graden tot de fan aanslaat. Gisteren bleef hij continu rond de 80 op de snelweg.

Als je er zeker van bent dat er geen lucht meer in zit en goede vloeistof dan gewoon niet teveel opletten, je gaat alleen maar spoken zien. Misschien is je thermostaat wat vuil en hapert die wat. Zolang de waardes ongeveer goed zijn is het goed genoeg, niet te druk over maken. Als er echt wat fout is wordt het vanzelf erger.

Verwar overigens motor bedrijfstemperatuur niet met je watertemperatuur, dat zijn twee aparte dingen is mijn mening. Dat je water warm is wil niet zeggen dat je blok lekker op temperatuur is. Zou liever zien dat ik een temperatuurmeter had voor mijn olie en een lampje voor mijn water dan andersom.

Voor de betweters: ja ik zeg water, omdat het korter is dan koelvloeistof en iedereen weet wat ik bedoel. :+
 
Laatst bewerkt:
Heb het idee dat die van mij ook af en toe wel eens vreemd doet. Na twee a drie kilometer rustig binnendoor rijden is mijn gixxer qua watertemp wel rond de 85 graden.
Voor mijn gevoel werd hij van de zomer erg snel warm richting de 105 graden tot de fan aanslaat. Gisteren bleef hij continu rond de 80 op de snelweg.

Als je er zeker van bent dat er geen lucht meer in zit en goede vloeistof dan gewoon niet teveel opletten, je gaat alleen maar spoken zien. Misschien is je thermostaat wat vuil en hapert die wat. Zolang de waardes ongeveer goed zijn is het goed genoeg, niet te druk over maken. Als er echt wat fout is wordt het vanzelf erger.

Verwar overigens motor bedrijfstemperatuur niet met je watertemperatuur, dat zijn twee aparte dingen is mijn mening. Dat je water warm is wil niet zeggen dat je blok lekker op temperatuur is. Zou liever zien dat ik een temperatuurmeter had voor mijn olie en een lampje voor mijn water dan andersom.

Voor de betweters: ja ik zeg water, omdat het korter is dan koelvloeistof en iedereen weet wat ik bedoel. :+
Ik maak me er ook niet te druk over. Het blok klinkt mechanisch erg goed en dat probeer ik zo te houden. Ik rijd best veel en ben ook vaak ver van huis met mijn motor en dan wil ik dat het goed is. Ik laat de oude koelvloeistof eraf, spoel het systeem, doe er de juiste in, ontlucht de hele boel en ga zien wat het brengt.
 
Heek logisch. Het enige probleem is dat je koelvloeistoftemperatuur en olietemperatuur door elkaar haalt. Olietemperatuur is de enige, enigzins betrouwbare indicatie van of je blok op temperatuur is en daar heb je geen meter voor. Als ik mijn auto start staat de koelvloeistoftemperatuurmeter binnen 30 seconden op 90 graden.
 
Heek logisch. Het enige probleem is dat je koelvloeistoftemperatuur en olietemperatuur door elkaar haalt. Olietemperatuur is de enige, enigzins betrouwbare indicatie van of je blok op temperatuur is en daar heb je geen meter voor. Als ik mijn auto start staat de koelvloeistoftemperatuurmeter binnen 30 seconden op 90 graden.
Duitse auto zeker? Die temperatuurmeters zijn meestal nogal speciaal..
 

Bedoel je zoiets of bedoel je dat hij wel graadgewijs schommelt?
De mijne versprong wat minder extreem en het probleem lijkt inmiddels opgelost. Ik heb de koelvloeistof vervangen en de zaak goed ontlucht. Inmiddels krijg ik logische waarden te zien. Als ik nu bijvoorbeeld constant 80 km rijd dan blijft de temperatuuurmeter op 74 graden staan. Ga ik aan het gas hangen dan loopt de temp geleidelijk op naar bijvoorbeeld 82 graden en blijft daar dan constant op staan. Ga ik weer terug naar 80 km, dan loopt de temp geleidelijk aan weer terug naar 74 en blijft daar dan ook op. Het op en neer dansen en de onlogische waardes zijn verdwenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan