Schroef in band

commuter

MF'er
30 sep 2015
149
0
Vanochtend vond ik mijn motor wel erg laag toen ik er op ging zitten.. Bleek dat de achterband zacht was. Er zat een grote houtschroef met zeskantkop in (zie foto).



Ik heb binnenbanden maar ben er niet helemaal zeker van dat ik alleen die vervangen moet... Ik rij zelden harder dan 120, maar doe dat wel regelmatig.
 
Een flinke schroef in de band? Wel eerst beoordelen of het karkas niet is beschadigd!

Binnenzijde bekijken en zo nodig met dremel glad maken. Voor autobanden hadden we indertijd speciale pleisters voor aan binnenzijde buitenband. Oppervlak binnenzijde ruwen en lijmen. Een pluutje samen met binnenband is niet gebruikelijk.

Het plakken van een binnenband kan een afloper veroorzaken bij hoge gewichts-belasting bij hoge temperaturen. De warmte kan dan niet/ slecht weg waardoor de lijmverbinding het begeeft. Niet direct gevaarlijk, maar wel lastig met wéér een leeg-lopende band. Daarom de voorkeur om een nieuwe binnenband te monteren.

Voor tubeless: Gewoon een prop (of pluutje) in het gat, afsnijden en klaar.
De foto van TS komt mij bekend voor. In mijn motor-achterband precies hetzelfde gehad. Ik had alleen een gat, maar geen inlagen beschadigd. Prop/ plu erin en klaar! Heb er daarna nog zeker 10.000km mee gereden. Zelfs tot in Z.Italië waar de weg zo heet was dat je er zeker niet met blote voeten overheen kon lopen. Totaal geen problemen gehad!!
 
Er zit een nieuwe binnenband in. Ik kreeg de buitenband zo lastig van de velg dat ik de binnenkant niet heb kunnen bekijken. Wel heb ik gevoeld en er zat niets scherps. Het is dat ik het allemaal zelf wil kunnen zodat ik tijdens een toekomstige eventuele reis de binnenband kan vervangen, maar anders had ik het zeker laten doen... Een rot klus was het. Hopen dat de band lang mee gaat nu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan