BMW F650 funduro 1997 start slecht en stottert soms

Nielsmeij

Rookie
18 nov 2015
10
0
Katwijk
Hallo,

Ik ben sinds kort in het bezit van een BMW F650 funduro uit 1997. Hij heeft ondertussen zo'n 77.000km gelopen.

1. Als het blok koud is dan start hij slecht. Ik moet soms een minuut blijven starten voor hij gaat draaien. Choke heb ik vrijwel niet open staan want anders valt hij gelijk dood na het starten.
Als hij eenmaal draait dan moet ik hem met de gashendel aan de praat houden tot hij warm is anders valt hij gelijk weer uit. Ook loopt hij stationair niet fantastisch. 900 rpm stationair en hij wil voor een stoplicht wel eens bijna uitvallen. Dan houd ik hem met de gashendel aan de praat.
Als ik een rit heb gereden en na een uur of 3-4 weer start dan loopt hij gelijk maar als hij een dag heeft stilgestaan dan doet het bovenstaande zich voor.

2. Als ik met een constant toerental rijd, bijv 3500 rpm, dan schokt de motor een beetje. Dit is een onregelmatige schok die anders is dan het trillen door het blok o.i.d. Wat zou dat kunnen zijn?

3. Het filterhuis van het luchtfilter is kapot. Op de plek waar de uitlaatpijp onder het zadel door komt zit er een gaatje in het filterhuis. Ik vermoed dus dat het plastic gesmolten is tijdens het rijden als de pijp heet is. Het filterhuis is ook 'doorgezakt' en hangt nu op een afstand van ongeveer 1cm boven de pijp. Is dit normale 'slijtage' of kan ik weer een aantal jaren vooruit als ik het filterhuis vervang?

Alvast bedankt voor de reactie.

Groeten, Niels
 
Laatst bewerkt:
Zomaar ineens gekomen, en had je 68.000 km en 19 jaar geen last van deze kwaal?

Makkelijke dingen om alvast te doen:
Stationair toerental iets omhoog.
Checken op valse lucht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zomaar ineens gekomen, en had je 68.000 km en 19 jaar geen last van deze kwaal?

Makkelijke dingen om alvast te doen:
Stationair toerental iets omhoog.
Checken op valse lucht.

Neen, ben sinds september in bezit van deze motorfiets. Sinds toen al deze problemen.

Ik ben niet echt technisch. Is het opschroeven van het stationair toerental een makkelijke klus of komt er veel bij kijken?
Bij valse lucht gaat het om verdroogde rubbers neem ik aan?
 
Neen, ben sinds september in bezit van deze motorfiets. Sinds toen al deze problemen.

Ik ben niet echt technisch. Is het opschroeven van het stationair toerental een makkelijke klus of komt er veel bij kijken?
Bij valse lucht gaat het om verdroogde rubbers neem ik aan?
Als je vraagt of het stationair toerental verhogen een moeilijke klus is, concludeer ik dat je kennis en kunde mbt basiswerkzaamheden aan je motor laag is. No offence.

Dat betekent ook dat dingen die verder gaan dan basis-dingen nog meer uitleg en risico vergen.

Valse lucht kan door veel dingen veroorzaakt worden, waaronder verdroogde rubbers. Maar; eerst controleren hoe het er mee staat, dan pas verder redeneren en uitpluizen.

Wat weet je van de motor? Ik neem aan dat je bij aankoop eea te weten bent gekomen, zeker omdat ie zo slecht start/loopt.
 
Ik zou beginnen met het vervangen van het luchtfilterhuis, dan kom je vanzelf gescheurde of kapotte rubbers tegen.
Ook zou je eens kunnen proberen om het benzine kraantje dicht te draaien als je de motor stil zet.
De vlotters willen namelijk wel eens een beetje lekken met heel erg lastig starten als gevolg.
 
Hallo,

Ik ben sinds kort in het bezit van een BMW F650 funduro uit 1997. Hij heeft ondertussen zo'n 68.000km gelopen.

1. Als het blok koud is dan start hij slecht. Ik moet soms een minuut blijven starten voor hij gaat draaien. Choke heb ik vrijwel niet open staan want anders valt hij gelijk dood na het starten.
Als hij eenmaal draait dan moet ik hem met de gashendel aan de praat houden tot hij warm is anders valt hij gelijk weer uit. Ook loopt hij stationair niet fantastisch. 900 rpm stationair en hij wil voor een stoplicht wel eens bijna uitvallen. Dan houd ik hem met de gashendel aan de praat.
Als ik een rit heb gereden en na een uur of 3-4 weer start dan loopt hij gelijk maar als hij een dag heeft stilgestaan dan doet het bovenstaande zich voor.

2. Als ik met een constant toerental rijd, bijv 3500 rpm, dan schokt de motor een beetje. Dit is een onregelmatige schok die anders is dan het trillen door het blok o.i.d. Wat zou dat kunnen zijn?

3. Het filterhuis van het luchtfilter is kapot. Op de plek waar de uitlaatpijp onder het zadel door komt zit er een gaatje in het filterhuis. Ik vermoed dus dat het plastic gesmolten is tijdens het rijden als de pijp heet is. Het filterhuis is ook 'doorgezakt' en hangt nu op een afstand van ongeveer 1cm boven de pijp. Is dit normale 'slijtage' of kan ik weer een aantal jaren vooruit als ik het filterhuis vervang?

Alvast bedankt voor de reactie.

Groeten, Niels

Ik heb twee pegaso 650's gehad, die hadden ook allebei die onregelmatige schok tijdens het rijden. Vooral voelbaar bij 3500 rpm. Op buitenlandse fora wordt gezegd dat dit bij deze modellen hoort (de funduro is vrijwel identiek aan de pegaso).

Beide hadden nog geen 20.000 gelopen en waren in superstaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou beginnen met het vervangen van het luchtfilterhuis, dan kom je vanzelf gescheurde of kapotte rubbers tegen.
Ook zou je eens kunnen proberen om het benzine kraantje dicht te draaien als je de motor stil zet.
De vlotters willen namelijk wel eens een beetje lekken met heel erg lastig starten als gevolg.

Ja, ze werken op zwaartekracht. Mocht je onderdelen gaan zoeken voor je carburateurs, gebruik dan onderdelen van de carburateurs van de gs500. Bijna alle componenten zijn identiek, alleen dan 1/10 van de prijs.
 
@Martell, Mijn basiskennis is inderdaad minimaal. Vorige eigenaar zei geen problemen te hebben met starten. Hij gebruikte de choke ook vrijwel niet.

@Hellracer, Ik ga het eens proberen, benzinekraan dicht na een rit en dan kijken of het effect heeft.

@roy131313, Kan dat schokken in principe geen kwaad?
 
Mijn Funduro loopt zonder enige schok het gehele toerengebied door.

Ja de pegaso ook, alleen bij constant rijden voelde je het. Ik geloof dat het structurele probleem de vorm van de luchtfilterbox was die wervelingen creëerde. Sommige maakten gaten op bepaalde plekken om het probleem te verminderen/op te lossen.
Edit: en ze verkorten de scoop aan de binnenkant van de box. Die was te lang volgens de 'experts'.

Dus voor TS, misschien heeft de luchtfilterbox daar iets mee te maken.
 
Laatst bewerkt:
@Martell, Mijn basiskennis is inderdaad minimaal. Vorige eigenaar zei geen problemen te hebben met starten. Hij gebruikte de choke ook vrijwel niet.

@Hellracer, Ik ga het eens proberen, benzinekraan dicht na een rit en dan kijken of het effect heeft.

@roy131313, Kan dat schokken in principe geen kwaad?

Ik weet niet hoe erg het bij jou is dus daar durf ik niks over te concluderen via het internet. Bij de aprilia was het in ieder geval niet erg. Ik weet niet of de funduro dezelfde problemen heeft als de pegaso, heb nooit een funduro gehad. Maar als ik hellracer mag geloven is het dan misschien toch een ander probleem
 
Ja de pegaso ook, alleen bij constant rijden voelde je het. Ik geloof dat het structurele probleem de vorm van de luchtfilterbox was die wervelingen creëerde. Sommige maakten gaten op bepaalde plekken om het probleem te verminderen/op te lossen.

Dus voor TS, misschien heeft de luchtfilterbox daar iets mee te maken.

In mijn luchtfilterbox zit een gat direct boven de uitlaat waardoor er olie uit het filter op de pijp komt. Dat is pas van de laatste weken.
 
Een gat in je luchtfilterbox op een plek waar dat niet hoort is nooit fijn, bovendien zeg je dat de luchtfilterbox verzakt en vervormd is, dit alles draagt niet bij aan een mooi lopende motor.
Eerst de basis op orde hebben, dan pas verder gaan zoeken.
 
Ikzelf heb een Fje uit 97 en deze heeft 80.000 gelopen en rijdt perfect, af en toe twee keer starten maarja, wie is perfect.
Het net niet lekker lopen bij constant toerental, was bij mij weg toen bougie doppen vervangen werden door kunstof exemplaren, vooral bij vochtig weer.(let op je hebt twee bougie's)
Het toerental stationair kun je instellen, achter de knop voor achtervering in te stellen zit een schroef dopje aan een slangetje, hiermee kun je toerental afstellen op ongeveer 1100 toeren.
En in het luchtfilterhuis zit normaal een gat met afvoerslangetje dat uitkomt bij zijstandaard en kun je dmv dopje aftappen, zeker niet goed om op uitlaat te laten lopen.
Dus als ik dat zo hoor zou ik dat weer orgineel maken om te beginnen.
Want voor de rest zijn het fijne motors laat je nooit in de steek( bij normaal onderhoud).
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf heb een Fje uit 97 en deze heeft 80.000 gelopen en rijdt perfect, af en toe twee keer starten maarja, wie is perfect.
Het net niet lekker lopen bij constant toerental, was bij mij weg toen bougie doppen vervangen werden door kunstof exemplaren, vooral bij vochtig weer.(let op je hebt twee bougie's)
Het toerental stationair kun je instellen, achter de knop voor achtervering in te stellen zit een schroef dopje aan een slangetje, hiermee kun je toerental afstellen op ongeveer 1100 toeren.
En in het luchtfilterhuis zit normaal een gat met afvoerslangetje dat uitkomt bij zijstandaard en kun je dmv dopje aftappen, zeker niet goed om op uitlaat te laten lopen.
Dus als ik dat zo hoor zou ik dat weer orgineel maken om te beginnen.
Want voor de rest zijn het fijne motors laat je nooit in de steek( bij normaal onderhoud).

Bougiedoppen vervangen kan ik beamen!

Deze zomer 7400 afgelegd en het verbruik wisselde tussen 1 op 15 en 1 op 19,5. Bougiedoppen(+kabels) vervangen na thuiskomst, en hij rijd weer 1 op 21.
De kabels waren bij mij helemaal verpulverd en niet goed meer vast te zitten in de bobine.
 
Ikzelf heb een Fje uit 97 en deze heeft 80.000 gelopen en rijdt perfect, af en toe twee keer starten maarja, wie is perfect.
Het net niet lekker lopen bij constant toerental, was bij mij weg toen bougie doppen vervangen werden door kunstof exemplaren, vooral bij vochtig weer.(let op je hebt twee bougie's)
Het toerental stationair kun je instellen, achter de knop voor achtervering in te stellen zit een schroef dopje aan een slangetje, hiermee kun je toerental afstellen op ongeveer 1100 toeren.
En in het luchtfilterhuis zit normaal een gat met afvoerslangetje dat uitkomt bij zijstandaard en kun je dmv dopje aftappen, zeker niet goed om op uitlaat te laten lopen.
Dus als ik dat zo hoor zou ik dat weer orgineel maken om te beginnen.
Want voor de rest zijn het fijne motors laat je nooit in de steek( bij normaal onderhoud).

Gisteren het luchtfilterhuis van de motor af gehaald. Morgen komt een ander exemplaar van de sloop binnen.

@hupie zit dat stelschroefje onderaan de carburateur? En moet die iets open of iets dicht gedraaid worden?

Ik heb deze bougiedop gevonden op internet. Welk type moet ik precies hebben?
NGK Bougiedop
 
Stelschroef, zit precies achter knop om achtervering te verstellen,(kant bezinekraan), kun je zonder gereedschap verstellen, nog preciezer daar waar koppelings kabel in blok zit en dan stukje erboven, klein zwartknopje.
Bougiedoppen heb ik de haakse lange uitvoering, welke precies weet ik niet is al bijna 10jaar geleden.
Ging toen nog via BMW dealer omdat dit bekende klacht was.
 
Laatst bewerkt:
De bougiedop die jij aangeeft heeft een weerstand van 5kOhm. Die er nu op zitten heeft volgens mij 1kOhm. Ik neem aan dat de vonk er niet beter van wordt met een grotere weerstand.

Heeft NGK ook doppen van 1 kOhm ?

Gr.
 
De carburateurs van deze fietsjes zitten vol met O-ringen die uitdrogen. Dan verzuipt hij gewoon. Vrijwel niet meer te starten. Helemaal de ring om de naaldzitting is funest. Gelukkig zijn dit dezelfde carburateurs als van de Suzuki GS500. Op F650.com vind je een lijstje met maten. Anders koop je bij Louis.de een compleet revisie setje voor de GS500 voor een paar tientjes.

Is de klepspeling binnen tolerantie?

Edit:
NGK make a Cap (ref. # NGK XD05F, 102 degree, 5k ohm) which fits perfectly, is long enough to go down the Spark Plug Wells and has a nice shallow bend at the top, so the cable doesn't get any sharp kinks in it.

NGK also make a Cap ref. # NGK XD10F, 102 degree, 10k ohm version of the above which will work, but the 5kohm is highly recommended over the 5kohm cap. NGK also make short 90 degree bend 5kohm caps, which will also work, at a pinch, but don't fit very well in the Plug Wells at all. NGK also make Long Straight Caps (ref. # NGK SD05F), however these don't leave much room for the Plug Coil Wires under the tank and they have to be bent at a bit of an angle to fit, which is not recommended.

As noted below, repairing the OEM Beru Caps by replacing the 1 kohm resistor or replacing the OEM Beru Caps entirely appears to give better results than using aftermarket caps with higher resistances.
Je moet dus gewoon de XD05F hebben.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan