Thundercat 2001 vacuum te laag?

Cyber--

Die hard MF'er
1 aug 2007
895
1
Alphen aan den Rijn
Meestal kom ik er wel uit, maar nu kom ik toch even kennis te kort:

Thundercat 2001 van de vrouw, carburateurs wilden niet goed gesyncroniseerd worden (motor viel uit zodra het vacuum bijna gelijk was). Hele zaakje van het blok af getrokken, nagekeken op scheurtjes e.d. en weer gemonteerd, resultaat: netjes te syncroniseren.

Maar: Volgens de manual hoort het vacuum 220mmHg te zijn, echter zitten de vier carbs allemaal rond de 180mmHg. (ook voordat ik de carbs demonteerde!)

Natuurlijk kan mijn meter (Carbtune Pro) het mis hebben, maar volgens mij zou dat best een redelijk apparaatje moeten zijn.

De motor start en loopt goed, misschien een beetje rommelig. Enige wat ik op Google kan vinden over een algemeen te laag vacuum is dat de kleptiming niet helemaal klopt.

Is dat laatste een redelijke verklaring? Het blok is (in eigendom van vorige eigenaar) twee keer uit elkaar geweest ivm. versnellingsbakproblemen, dus kan me ergens voorstellen dat de distributie een tandje verkeerd staat.

ideeen?
 
Tis allemaal een beetje door elkaar gehaald.

Tbv synchroniseren moet iig en sowieso de klepspeling goed staan.
Los daarvan moet -maar dat is veel minder vaak aan de orde- moet ook sowieso de timing goed staan.

Als er flink aan het blok gesleuteld is, is het niet ondenkbaar dat er iets niet goed zit.

Kwestie van controleren of laten controleren.

Nou kan een motor met een timing die niet klopt wel lopen, maar echt lekker zal dat niet zijn.
Een motor waarbij de klepspeling net afwijkt, kan soms rijden als normaal.
 
ik zou me daar niet al te druk om maken. in mmHg lijkt het heel wat maar we hebben het over 0,06bar verschil. hoe naukeurig denk je dat je meters zijn dat is een redelijk normale afwijking voor een meter in die range. dat kan je al veroorzaken door de meter neer te leggen in plaats van recht op te houden.
dat ze allemaal gelijk lopen en dat de motor lekker loopt is veel belangrijker als de absolute waarde.
 
ik zou me daar niet al te druk om maken. in mmHg lijkt het heel wat maar we hebben het over 0,06bar verschil. hoe naukeurig denk je dat je meters zijn dat is een redelijk normale afwijking voor een meter in die range. dat kan je al veroorzaken door de meter neer te leggen in plaats van recht op te houden.
dat ze allemaal gelijk lopen en dat de motor lekker loopt is veel belangrijker als de absolute waarde.
De absolute waard eis idd minder van belang.

Echter:
Thundercat 2001 van de vrouw, carburateurs wilden niet goed gesyncroniseerd worden (motor viel uit zodra het vacuum bijna gelijk was)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je de motor tijdens de synchronisatie wel op het juiste toerental laten draaien?
Dat moet doorgaans wat hoger zijn dan normaal stationair: iets van 1750 rpm.
 
Heb je de motor tijdens de synchronisatie wel op het juiste toerental laten draaien?
Dat moet doorgaans wat hoger zijn dan normaal stationair: iets van 1750 rpm.

Volgens de manual niet: 1200-1300RPM, wat de motor ook netjes doet.

Nou kan een motor met een timing die niet klopt wel lopen, maar echt lekker zal dat niet zijn.
Een motor waarbij de klepspeling net afwijkt, kan soms rijden als normaal.

Dat vermoedde ik inderdaad al, zit net even naar de manual te kijken, en daar beginnen ze al "Prior to sync, the valve clearance and idling speed should be properly adjusted and the ignition timing should be checked". Ik heb wat te doen vanavond :)

ik zou me daar niet al te druk om maken. in mmHg lijkt het heel wat maar we hebben het over 0,06bar verschil. hoe naukeurig denk je dat je meters zijn dat is een redelijk normale afwijking voor een meter in die range. dat kan je al veroorzaken door de meter neer te leggen in plaats van recht op te houden.
dat ze allemaal gelijk lopen en dat de motor lekker loopt is veel belangrijker als de absolute waarde.

0.06 bar klinkt niet veel, maar is wel een afwijking van 20%. Hoewel ik niet weet hoe dat zich in prestaties uit en wat de meetafwijking van de carbtune is, is het toch wel veel ;) En dat (vermoed ik) moet een oorzaak hebben :)
 
martel dat was voor het schoonmaken. na het schoonmaken ging het wel goed volgens het verhaal.
wat ook nog een verschil kan maken is een open luchtfilter. die zorgt ook voor minder onderdruk in de carbs. dat is ook 1 van de redenen dat je dan een wat grotere sproeier moet monteren.
 
Laatst bewerkt:
martel dat was voor het schoonmaken. na het schoonmaken ging het wel goed volgens het verhaal.
wat ook nog een verschil kan maken is een open luchtfilter. die zorgt ook voor minder onderdruk in de carbs. dat is ook 1 van de redenen dat je dan een wat grotere sproeier moet monteren.

Standaard luchtfilter. Waardes zijn ook gemeten met luchtfilter volledig gemonteerd :)
 
martel dat was voor het schoonmaken. na het schoonmaken ging het wel goed volgens het verhaal.
wat ook nog een verschil kan maken is een open luchtfilter. die zorgt ook voor minder onderdruk in de carbs. dat is ook 1 van de redenen dat je dan een wat grotere sproeier moet monteren.
Oh ja :)

Schoonmaken staat nergens. Maar wel dat na weghalen en weer monteren het wel goed gaat.

Er is dus eigenlijk geen probleem. Alleen een vraag over abdolute waarde vacuummeting.

Of ik lees weer niet goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan