Yamaha R3 radiator en temperatuur

cheb60

Rookie
3 feb 2016
3
0
Arnhem
Beste motor liefhebbers,

Gister was ik aan het rijden en viel het mij op dat de radiator aan sloeg tijdens het rijden.
Betekent dit dat de motor prima op temperatuur is of dat de motor juist te warm is geworden?

Hier en daar is er wel af en toe doorgereden.

Ik hoor het graag.
 
Het is de ventilator die tegen je radiateur aan zit, die aan gaat. Niet de radiateur zelf :)

Er zit een sensor in het koelsysteem, dat die ventilator aanstuurt bij een x temperatuur, en weer uitzet bij een y temperatuur.

De bedoeling is, dat als die fan aan gaat, je temp weer gaat zakken. Als die voldoende is gezakt, slaat de fan weer af.

Als dat bij jou is gebeurd, lijkt het mij in orde.
 
neem aan dat de fan aanslaat, die slaat normaal aan als je sensor een bepaalde temperatuur meet. De fan vervangt de rijwind die je mist als je stilstaat/langzaam rijd. Dus als je gewoon op een 80 weg zit zou deze niet aan moeten slaan. Als je in de stad bent zou het goed kunnen dat hij aanslaat.

Wat is de temperatuur van het koelwater?
 
Bedankt voor de reacties!! Ik was op dat moment op de snelweg toen hij aan sloeg. Vandaar dat ik het vreemd vond. Temperatuur van het koelwater heb ik niet kunnen meten of uitlezen.

Toen ik van de snelweg afkwam was ik al gauw op bestemming waardoor hij niet de kans heeft gehad om af te koelen. Tot nu toe is dit de eerste keer dat hij aan sloeg.
 
op snelheid op de snelweg zou hij niet aan moeten slaan dan is er wat mis. in de file is het redelijk normaal.
zeker met dit weer hoef je niet hard te rijden om voldoende koeling te hebben en dan is de koelventilator dus overbodig. als de snelheid niet heel langzaam was zou ik als eerste even het koelvloeistof niveau controleren en als dat normaal is een stuk gaan rijden en dan even voelen of de radiateur ook werkelijk warm wordt.
 
Laatst bewerkt:
Als hij met deze temperaturen op de snelweg aanslaat denk ik dat het niet helemaal klopt. Kijk eerst even naar je koelvloeistofniveau. Als deze op peil is zou ik even een rondje rijden en de temperatuur even in de gaten houden.
 
da's ook mogelijk, maar dan zou hij toch ook al op de invoegstrook moeten gaan draaien, wanneer je op snelheid komt?

zo op het eerst lijkt het alsof TS zegt dat het zomaar tijdens het rijden op de snelweg gebeurt (tijdje na het invoegen dus)

misschien kan het ook wel aan de temperatuursensor liggen?
 
Laatst bewerkt:
Als de fan gaat draaien terwijl je rijdt (en dan bedoel ik niet stapvoets) lijkt het me niet heel handig om rustig door te blijven karren. Voor hetzelfde geld heb je een lek koelsysteem of iets dergelijks.
 
Bedankt voor de reacties. Ben deze zaterdag teruggegaan naar de dealer. De slang van de koelvloeistof is lek.. Koelvloeistof is bijgevuld en volgende week komt er een nieuwe slang op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan