Waarom zit de neutraal tussen 1 en 2e versnelling?

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Jullie hebben me al verschillende keren geholpen met het beantwoorden van vragen die in me op kwamen en ook nu zou ik graag jullie hulp inroepen.
Mijn vraag : Waarom schakeld een fiets 1023456 in plaats van 0123456 ? Lijkt me logischer en voorkomt meer schakelfouten (neutraal i.p.v. 2e versn.) .

Alvast bedank voot de hulp en groeten uit Vietnam.
Hoi,
Aad.
 
bij sommige motoren moet je andersom schakelen 6-5-4-3-2-0-1, waarbij je de 1 omhoog trekt en de rest naar beneden trapt. voornamelijk bij motoren die in de 'racerij' gebruikt worden, heb ik me laten vertellen door mijn instructeur.

Klopt.

Naar beneden duwen met jou voet is makkelijker dan omhoog met jouw voet. Met name wanneer je in een bocht zich en toch door wilt schakelen is het fijn als het zo makkelijk mogelijk gaat (aangezien je er als een aap naast hangt, met je knie en elleboog over het asfalt schuurt en 46 op je helm hebt zitten :+ ).

Voor rechtdoor op het rechte stuk maakt het niet zo veel uit denk ik.

Waarom dit niet standaard is bij alle motoren is dan weer wat ik mij afvraag :)

Ik heb het zelf ook. Ooit eens omgedraaid om te "testen" en dat is mij bevallen dus nooit meer teruggedraaid. Het voegt weinig toe op de openbare weg als je het mij vraagt maar maakt het ook niet lastiger ofzo.
 
Laatst bewerkt:
aYeE5D7_460s_v1.jpg
 
Ik kan het niet bedenken daarom even wat tekst van Quora.com (een design site) :)


Motorcycles are sold with the One down-Five up shift pattern for two major reasons.

1. When waiting at a red light with the bike in neutral, this shift pattern makes it impossible for you to accidentally engage second gear by pressing the shifter twice. In an all down or all up pattern, you can make the mistake of pressing the shifter twice and trying to pull away in second gear.

2. When downshifting from high gears, this shift pattern will make sure that you never hit neutral and lose crucial engine braking. When braking in a hurry, shifting down repeatedly will take you to first gear, whereas in an all down or all up system, you will end up in neutral.


That is the main reason for this shift pattern, and it has absolutely nothing to do with intuitiveness

Enig idee wat er gebeurd als je in de 1 zit met hoge snelheid en je laat de koppeling los?
Dan had ie toch echt beter in neutraal kunnen staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan