Motorfietsen met automaat

Robberobbe

MF veteraan
29 apr 2004
2.579
32
Den Haag
Een vriendin van mij heeft ooit een auto-ongeluk gehad waarbij haar linker enkelgewricht is verbrijzeld en haar voet is vastgezet aan haar onderbeen. Haar voet bewegen kan ze dus niet meer maar ze wil weer motorrijden. De enige oplossing lijkt me een automaat, eventueel met zijspan, maar naast de CB400 en de NC700 kunnen we niets vinden. Na een ochtend zoeken op google komen we geen alternatief tegen.
Weet iemand welke motoren er nog meer zijn uitgevoerd met een automatische versnellingsbak?
 
Moet ze niet eerst keuring+opnieuw afrijden?
Doorgaans is dat t geval. Dan krijg je ook meteen de lijst met voorwaarden waar een motor aan moet voldoen.

Zo zijn er ook handshifters. Mn voor mensen met een gebrek aan linker voet.
 
Jawa heeft er een kudde gemaakt in de jaren '50 en '60.. de meeste naar Zuid-Amerika verscheept..
Op het dieselkrad treffen zijn meestal wat eigenbouw- motoren met een variomatic (alleen maar gas geven) Misschien zie je een zelfbouw van zo iets (kan natuurlijk ook met benzineblok) zitten?

Offuh, een scootert?
 
Ja! guzzi had zon gekke hydromatic gemaakt?
! ik denk stiekum als je dat gewend bent je niet mee anders wil..
Maar even.. gaat het schakelen helemaal niet meer of kan ze 'vanuit het been' nog wat schakelen?

i.i.ig valt er wel wat op te verzinnen.. zeker met de hulp van dit forum.
niet te veel stress dus.
wil ze zich hier zelf ook kenbaar maken?
 
Ja! guzzi had zon gekke hydromatic gemaakt?
! ik denk stiekum als je dat gewend bent je niet mee anders wil..
Maar even.. gaat het schakelen helemaal niet meer of kan ze 'vanuit het been' nog wat schakelen?

i.i.ig valt er wel wat op te verzinnen.. zeker met de hulp van dit forum.
niet te veel stress dus.
wil ze zich hier zelf ook kenbaar maken?

Je krijgt een vinger en je pakt direct een hele hand. :+
 
Schakelen met de voet gaat helemaal niet meer en om complicaties uit te sluiten op een moment van onbalans zat ze aan zijspan te denken. En keuring zou zo maar verplicht kunnen zijn. Eerst dat maar eens uitvogelen.
Handshifters had ik niet aan gedacht en de mogelijkheden daarmee. Interessant :)
Fijn dat er oplossingen voor zijn.
 
Laatst bewerkt:
Schakelen met de voet gaat helemaal niet meer en om complicaties uit te sluiten op een moment van onbalans zat ze aan zijspan te denken. En keuring zou zo maar verplicht kunnen zijn. Eerst dat maar eens uitvogelen.
Handshifters had ik niet eerder van gehoord en de mogelijkheden daarmee. Interessant :)
Reken maar op keuring en opnieuw afrijden op aangepaste motor.

Klant van me ook mogen doen. Kan niet echt meer leunen op t ene been.

Rbw bleek ingetrokken, was men vergeten te vertellen :')

Na examen mag hij in automaat auto rijden.
Na weer examen een zijspan met actuators. In dit geval n fj1200
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een collega van mij heeft een piagio driewieler.
hij is onwijs gelukkig met dat ding.
Ik weet alleen niet hoe/ of deze geschakeld is , maar je hebt dan meer het motor gevoel als met een zijspan denk ik, alhoewel ik dat laatste sinds een aantal jaren ook wel weet te waarderen.
Succes met je zoektocht.
 
Je zou ook een bestaande motor kunnen ombouwen met de zg Easyshift. Deze Easyshift is indertijd door Rob Janssen ontwikkeld voor de zijspancoureur Egbert Streuer. Het schakelen gaat dmv twee knopjes aan het stuur. Na zijn periode bij Streuer heeft hij vaak toegepast in zijn eigen bedrijf, waar hij motoren heeft omgebouwd voor mensen met allerei handicaps. (www.mmvg.nl)
Voor de Easyshift : Easy Shift - Elektromagnetisch schakelen vanaf het stuur

Maar ik denk dat je wel in kontakt moet met het CBR. Zij bekijken of je vanwege je handicap wel motor mag rijden, ook met deze aanpassing. Je voorkomt dat je naderhand problemen krijgt omdat je huidige rijbewijs mogelijk niet geldig is met deze afwijking. Bij MMVG of rijschool Koops (gelieerd aan MMVG) kunnen ze je hierover wel verder helpen en hebben zelf ook vaste kontaktpersonen bij het CBR.

EgbertO
 
Laatst bewerkt:
Stefan666 heeft gelijk geen slapende honden waker maken je weet niet wat voor trammelant
Over je heen krijgt , dan kan de lol er wel eens af gaan
Wel melden of overleg met verzekering over een aanpassing van de motor , dat je gedekt bent
Voor geval dat er wat gebeurt
Hoe veel motorrijders rijden er wel niet rond met een of ander gebrek ,
Je moet gewoon goed in staat zijn om te rijden, en geen gevaar zijn voor anderen,
Oude engelse motoren hebben de schakelpook rechts
Zijspan rijden is een vak apart
 
Uiteraard zelf een keuze maken.

Ik kan je wel vertellen dat bij problemen de verzekering niks dekt. Daar zijn ze zo achter, en erg scherp op.

Lijkt me trouwens voor de persoon zelf ook wel fijn om te weten wat nog wel en niet kan en mag, het lijkt me hier niet te gaan om een ingegroeide teennagel.
 
Hoe veel motorrijders rijden er wel niet rond met een of ander gebrek ,

Als je zo om je heen kijkt, luistert en leest, moet je per definitie wel een gebrek hebben
om op een motor te rijden :+

Wie , met z'n volle verstand, gaat nu op een evenwicht voertuig rijden,
met een kreukelzone die maximaal zo groot is als er ruimte is tussen je neus en de voorkant van je helm
, op snelheden die hoger zijn als je zelf kan lopen.
 
Schakelen met de voet gaat helemaal niet meer

Ook het zogenaamde 'heel toe' schakelen niet? Ik kan me voorstellen dat ze met haar enkel niet met een standaard versnellingspook kan opschakelen, maar misschien dat het wel lukt als ze alleen aan de voor-/achterkant omlaag hoeft te trappen?

Mounted.jpg



Of anders inderdaad een rechtsgeschakelde fiets zoeken of een linksgeschakelde fiets ombouwen met een stangmechanisme of kabels (is ook goed te doen, zie de kartsport en auto's met motorfietsblokken). Dan moet ze uiteraard wel op links af kunnen steunen om de motorfiets in de versnelling te kunnen zetten, maar dat is misschien meer een kwestie van een motorfiets zoeken met je juiste zithoogte?

Misschien ook even goed kijken naar de zijstandaard trouwens, aangezien deze meestal ook links zit, kan me voorstellen dat dat ook lastig is (zij ook wel oplossingen voor overigens).


En anders over de automaten een Gilera DNA180 misschien? Zijn verschrikkelijk lelijke dingen maar kan me maar zo voorstellen dat dat beste heel leuk rijdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan