Suzuki GSX400E loopt slecht

Emiel_K

Rookie
7 mrt 2016
4
0
Hengelo
Hallo heren (en dames),

Sinds mijn motor in de winterstalling heeft gestaan is er een probleem ontstaan die ik niet opgelost krijg. Ik zal hieronder het begin van het probleem beschrijven en de stappen die ik doorlopen heb.

In de herfst heb ik de GSX in de garage gezet, er was tot aan dan toe geen enkel probleem. Ik heb de motor enkele keren gestart tijdens de winter en toen hij liep goed. Ongeveer 3 weken geleden zag ik in eens dat hij een klein beetje benzine lekte. Ik heb overal naar gekeken maar ik kon het probleem niet vinden.

Het weekend erna wou ik de motor starten maar de accu was leeg. Nadat ik deze had opgeladen startte ik de motor, er leek geen enkel vuiltje aan de lucht. Ik heb de motor warm laten draaien en ben een stukje gaan rijden. Na ong 5min rustig rijden sloeg het achterwiel vast, olie lampje ging branden en de motor viel uit. Ik reed niet hard waardoor ik rustig de motor kon stil zetten. Toen ik stil stond zag ik dat er allemaal benzine en olie door het luchtfilter naar buiten is gekomen.

Na een korte wandeling naar huis en wat nieuwe olie in het blok heb ik hem gestart. Hij liep weer maar na 30 sec heb ik hem voor de zekerheid uit gezet. Vorige week heb ik het luchtfilter, carburateur etc los gehad maar alles zag er netjes uit. Een maat van mij zei dat het wel eens aan de uitlaat kon liggen, deze zou verstopt kunnen zijn. Na goed zoeken leek er ook water uit de uitlaat te lopen (zit een klein gaatje net voor de demper).

Vanavond de uitlaat er afgehaald, de motor liep prima. Uitlaat er weer op en de problemen zijn weer terug:
-Stationeer loopt hij snel op naar ca 6000 rpm
-Na 20 sec zakt hij in als er geen gas wordt gegeven
-Benzine wordt er door het luchtfilter uitgegooid

Er komt gewoon lucht uit de uitlaat. Zelfs lucht door de uitlaat blazen is mogelijk (compressor). Nu zou ik graag een andere pijp testen maar die heb ik niet. Ook eentje ff regelen is niet eenvoudig voor dit ouwtje.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe dit opgelost kan worden?

Alvast bedankt voor de moeite!

Mvg, Emiel
 
Bedankt voor je reactie.

Heb de olie er niet uit laten lopen, alleen bijgevuld. Dit is wel iets wat ik kan proberen.

Luchtfilter was schoon van binnen. Alleen de overloop onder aan de filterbak zat onder de benzine. Ik kan deze natuurlijk helemaal los halen en ook de onderkant checken.
 
Waarom olie bijgevuld?

Ik heb t vermoeden dat er benzine in je olie terecht is gekomen.

Niet meer starten, totdat je dat verholpen hebt. En dus ook het overstromen van de carbs.
In ieder geval controleren, voordat je iets anders gaat doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Blok volgelopen met benzine. Oliepeil daardoor waarschijnlijk veel te hoog of slecht afleesbaar vanwege de benzine die er in zit.
Tijdens winterstalling benzine kraan wel dicht gezet?

Oplossing : carburateurs schoonmaken en checken of vlotternaalden nog wel afdichten, bij voorkeur gewoon vervangen. Check ook je tank op inwendige roest, want als er roestschilfers in je carburateurs komen blijven ze lekken, ook met nieuwe naalden.
Uiteraard ook olieverversen, oliefilter vervangen, en je luchtfilter schoonmaken en opnieuw invetten.
 
De olie heb ik bij vevuld omdat deze niet helemaal vol zat, er hoefde niet zo veel bij.

Heb de carb en filter los gehad en de naald zag er prima uit. Het zou best kunnen dat de benzine kraan open heeft gestaan. Zal de olie helemaal ververssen en het olirfilter vervangen.

Bedankt voor de hulp. Zal laten weten of het helpt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan