Suzuki GSX 750 EF loopt zeer slecht

rpslot

Amateur Koek Eter
18 aug 2023
13
13
Groningen
Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje geleden een Suzuki GSX 750 EF aangeschaft van 1984. Ik heb er wat nieuwe benzine ingegooid, en de accu opgeladen, en de motor startte en liep zeer goed. Maar ik kreeg cilinder nr. 1 nooit aan de praat (4 cilinder). Voor de rest liep de motor zeer goed, liep mooi stationair, reageerde goed op gas, etc. Laatst dacht ik dat het geen kwaad was om de carburateurs (4x Mikuni BS32SS) volledig uit elkaar te halen, om erachter te komen waarom cilinder nr. 1 niet liep. Dus ik heb dit gedaan. Ik heb alle onderdelen ultrasoon gereinigd, en de sproeiers, en carburateur doorgeblazen met lucht. Hierna heb ik alles weer in elkaar gesjoemeld, maar opeens liep het voor geen meter. Dus weer de carburateurs eruit, alleen doorgeblazen met lucht, en alles weer in elkaar. Nog steeds niks. De motor loopt ALLEEN op choke, maar loopt nu momenteel helemaal niet meer. Alleen op remreiniger komt 'ie tot leven, maar valt hierna snel weer uit. Bij vol gas valt 'ie al helemaal snel uit. In de vlotters zit benzine, in de tank zit benzine. Het lijkt wel alsof er helemaal geen benzine de cilinders inkomt, wat toch raar is sinds de carburateurs helemaal schoon zouden moeten zijn.

Ik vind het zo vreemd, sinds de motor vóór dat ik de carburateurs had gereinigd zeer goed liep, op cilinder nr. 1 na.
Het leek wel alsof er valse lucht was, doordat de motor meer toeren begon te maken als ik remreiniger rondom de spruitstukken spoot. Maar ik kan dit niet meer testen sinds de motor helemaal niet meer wilt starten. Alleen op remreiniger wilt hij het doen gekoppeld met de choke.

Ik weet niet wat ik nu moet doen, en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groeten,

Robin S
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-08-14 at 16.37.04.jpg
    WhatsApp Image 2023-08-14 at 16.37.04.jpg
    574 KB · Weergaven: 5
Deze carburateurs hebben een rubberen stop in de stationairsproeierbuis. Deze heb ik er nooit uitgehaald, maar de motor liep goed toen deze er inzaten. Ik heb ergens gelezen dat deze voor betere emmisies zijn. De hoofdsproeier is nu verantwoordelijk het stationairlopen.

''Generatie eerder bij de luchtgekoelde GSX1100 horen standaard rubber dopjes over de stat. sproeiers, die halen dan via een kanaaltje de benzine bij de hoofdsproeier vandaan, haal je de dopjes wel loopt hij voor geen meter omdat er dan valse lucht aangezogen wordt.''
 
Haal de carburateurs maar weer uit elkaar. Een of meer sproeiers zitten verstopt. Om je een idee te geven, mijn project XJ700X, en daar heb ik drie tot vier keer de sproeiers mogen doorsteken en reinigen. Oorzaak minuscule roestdeeltjes.
 
Bedankt allebei voor de reacties. Het zou inderdaad roest kunnen zijn. De tank van binnen heeft meerdere roestplekken. Dit verklaart misschien ook waarom de motor liep nadat ik de carburateurs voor de tweede keer had schoon gemaakt, en dat de motor na 20 seconden niet meer liep doordat de sproeiers weer verstopt zijn geraakt.

Ik zal de carburateurs weer reinigen. Wat moet ik doen aan de tank?
 
Als je roest in de tank ziet heeft er water in de tank gezeten of zit er nog.
De vlotterkamers na demontage zeer goed op (minuscule) water druppeltjes controleren.
Water sluit als je pech hebt de sproeier af, en dan wil ie niet meer lopen,
maar zou wel heel toevallig zijn als dat bij 4 carburateurs zou zijn.
Bij mijn schoonzoon ook water in de tank, was onmogelijk volgens hem, maar na inspectie van
de vlotterkamer (1 cilinder motorfiets) waterdruppetje gevonden.
Achteraf zat er bijna net zo veel water als benzine in de tank.
 
Afh hoe veel roest er in zit. Je kan m (na demonteren, uitbouwen van aftappunt/kraan) vullen met een paar handjes scherpe boutjes, grit (schoon!) of zoiets en dan gaan schudden, zodat de roest er uit "geslepen" wordt. Regelmatig schoon spoelen met benzine. Als t veel erger is, kan je m met zuur of afbijt behandelen. Of tankcure dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan