Suzuki RG 250 start zeer slecht

rpslot

Amateur Koek Eter
18 aug 2023
13
13
Groningen
Hallo allemaal,

Terwijl ik bezig ben met de GSX heb ik nu ook een ander dingetje;

Ik heb sinds kort mijn RG 250 uit 1983 terug gekregen van de garage (Knalnaarpotz in Groningen) Hier hebben ze de motor afgesteld en wat overige dingen aangepakt. Wanneer de motor warm is loopt 'ie perfect, loopt 'ie mooi stationair, trekt goed op, etc.
Maar als de motor koud is, start deze zeer slecht. Bij de eerste kick springt 'ie aan voor 2 seconden, en valt snel weer uit. Hierna is het maar kicken en kicken. Choke altijd aan zoals gebruikelijk bij een koude start. Wat bij mij wel helpt is de motor op z'n zij houden voor een moment, en dan proberen te starten. Op deze manier start de motor sneller, maar blijft toch weer niet lopen. Herhaal dit een paar keer, en dan eindelijk loopt ie. Ookal is de motor koud, zodra hij loopt kan ik wel gas geven zonder dat deze uitvalt. Maar als ik gas geef bij het kicken start 'ie alleen maar moeilijker.

Mijn vermoeden is dat de motor te weinig benzine heeft voor het starten. Daarom wil deze sneller starten als ik de motor op z'n zij houd. Ik weet dit absoluut niet zeker, dus ik vraag nogmaals voor jullie hulp.

Groeten,

Robin
 

Bijlagen

  • 16928888435373980638798618833198.jpg
    16928888435373980638798618833198.jpg
    618 KB · Weergaven: 2
Oplossing
Hoi Erik, wat leuk om je hier te zien. Ik woon in Groningen, dus ik gok dat ik wel even weg woon van je, want ik woon redelijk ver weg van alles en iedereen ;)

Wat ik kan doen is even de vlotterbakken omwisselen, en dan zie ik wel of dit iets veranderd. Misschien als je niet té ver weg woont dan kan ik de RG langsbrengen.
Ik woon in Amersfoort

1 carberateur heeft het koperen choke pijpje dat uitkomt in de vlotterbak.
Onderin de bak zit een heel klein gaatje
Dat hoort bij elkaar
De andere bak heeft dat kleine gaatje niet
Zit nu op het werk en kan de foto's zo snel niet vinden
Ik heb 'm een berichtje gestuurd. Het is meer dat ik geen extra geld wil uitgeven als ze er naar willen kijken, maar als ze dit gratis doen dan zal ik 'm zeker wegbrengen.
 
Ik zal straks weer even proberen als de motor volledig is afgekoeld, en dan zal ik de choke niet aanzetten. Is gewoon een soort hendel die je naar beneden en boven kan duwen, dus het is of volledig choke of geen choke.
 
Bedankt allemaal voor de reacties. De benzinekraan op de RG heeft alleen een On, Off en Res stand. Tank was doorgespoeld bij Knalnaarpotz, en zelf een tijdje geleden had ik de benzinekraan volgens mij in de ultrasoon gemieterd. Mijn vermoeden is toch dat de stationairsproeier te klein is, samen met de hoofdsproeier. Bij stationairlopen wordt de motor bijzonder snel erg heet. Nu kan dit misschien gewoon dit type motorblok zijn. Zonder de choke wilt de motor nog slechter starten. Maar als de motor eenmaal loopt en ik de choke aanzet, valt de motor na een paar seconden weer uit. De motor wilt tijdens het rijden ook niet boven de 9000 toeren komen, sinds de power bij dit toerental heel voelbaar wegvalt. (Motor valt heel kort uit) Ik heb gehoord van een monteur bij Knalnaarpotz dat ze motor warm hadden afgesteld, en als de motor warm is loopt de motor perfect stationair. Maar koud is starten een nachtmerrie.

Zou dit toch allemaal een teken van een te arm mengsel kunnen zijn?

Ze willen er weer naar kijken, dus dat scheelt. Bedankt nogmaals voor de hulp.

Als jullie nog ideeën hebben wil ik ze graag horen. ;)
 
Hallo allemaal,

Terwijl ik bezig ben met de GSX heb ik nu ook een ander dingetje;

Ik heb sinds kort mijn RG 250 uit 1983 terug gekregen van de garage (Knalnaarpotz in Groningen) Hier hebben ze de motor afgesteld en wat overige dingen aangepakt. Wanneer de motor warm is loopt 'ie perfect, loopt 'ie mooi stationair, trekt goed op, etc.
Maar als de motor koud is, start deze zeer slecht. Bij de eerste kick springt 'ie aan voor 2 seconden, en valt snel weer uit. Hierna is het maar kicken en kicken. Choke altijd aan zoals gebruikelijk bij een koude start. Wat bij mij wel helpt is de motor op z'n zij houden voor een moment, en dan proberen te starten. Op deze manier start de motor sneller, maar blijft toch weer niet lopen. Herhaal dit een paar keer, en dan eindelijk loopt ie. Ookal is de motor koud, zodra hij loopt kan ik wel gas geven zonder dat deze uitvalt. Maar als ik gas geef bij het kicken start 'ie alleen maar moeilijker.

Mijn vermoeden is dat de motor te weinig benzine heeft voor het starten. Daarom wil deze sneller starten als ik de motor op z'n zij houd. Ik weet dit absoluut niet zeker, dus ik vraag nogmaals voor jullie hulp.

Groeten,

Robin
Ga na welke sproeiers er orgineel in zaten begin daar mee.

Stel de dan alles gewoon op standaard in schroeven van dicht meestal naar 2 uit.

Het speciaal afstellen lijkt leuk maar dan is het ook alleen voor dat moment ok.
Zeker bij een tweetakt.

De goede rijdbare afstelling is standaard het beste.
 
Ik begrijp 1 ding niet, motor is afgesteld, motor loopt niet goed. Dan is het eerste terug gaan naar Potze en zeggen dat
de motor niet goed staat afgesteld en of hun dat willen nakijken, daar hun blijkbaar de afstelling niet goed genoeg gedaan hebben.
En ga niet volgas rijden eer dat probleem is opgelost, want staat de motor te arm kan hij vastlopen.
 
Ik begrijp 1 ding niet, motor is afgesteld, motor loopt niet goed. Dan is het eerste terug gaan naar Potze en zeggen dat
de motor niet goed staat afgesteld en of hun dat willen nakijken, daar hun blijkbaar de afstelling niet goed genoeg gedaan hebben.
En ga niet volgas rijden eer dat probleem is opgelost, want staat de motor te arm kan hij vastlopen.
hoezo ?
hij doet alles perfect , behalve koud starten. heeft mijn KR1 ook last van na lang stil staan, maar ik rijd er ook maar gemiddeld 1 keer per maand mee en trek me er dus niets van aan. wat remmenreiniger erin en hij start ook direct. eenmaal gestart start hij de rest van de dag direct, ook de dag erna. alleen bij lang stilstaan dus een probleem, omdat de vluchtige bestanddelen uit de vlotterkamers verdampen.
als je koudstart wil laten oplossen door een dealer gaat dat geld kosten. immers de motor moet iedere keer echt koud zijn om te testen, en dan moet hij weer helemaal warm ook getest worden. niet goed ? weer paar dagen wachten, koud start testen en weer zien of de verandering geen invloed heeft op warm draaien. héél tijdsintensief.
 
Bij mijn RG500's was de koude start ook niet alles, bleken lekkende benzinekranen te zijn. Tussenkraantjes gemonteerd en starten als een malle.
Die kraantjes kan je trouwens kopen bij Potze ;)
 
hoezo ?
hij doet alles perfect , behalve koud starten. heeft mijn KR1 ook last van na lang stil staan, maar ik rijd er ook maar gemiddeld 1 keer per maand mee en trek me er dus niets van aan. wat remmenreiniger erin en hij start ook direct. eenmaal gestart start hij de rest van de dag direct, ook de dag erna. alleen bij lang stilstaan dus een probleem, omdat de vluchtige bestanddelen uit de vlotterkamers verdampen.
als je koudstart wil laten oplossen door een dealer gaat dat geld kosten. immers de motor moet iedere keer echt koud zijn om te testen, en dan moet hij weer helemaal warm ook getest worden. niet goed ? weer paar dagen wachten, koud start testen en weer zien of de verandering geen invloed heeft op warm draaien. héél tijdsintensief.
Je leest zijn berichten niet goed, de motor komt ook niet boven de 9000toeren.
 
Hallo allemaal, excuus voor de late reactie, maar ik heb sinds kort de RG weer terug.

Toen ik de motor kocht zaten er van die podfilters op van K&M. Ik wilde het liefst de originele airbox er weer op dus deze had ik besteld, erop gezet met nieuwe filterelement natuurlijk, en toen naar Knalnaarpotz gebracht. Hier hadden ze 'm wat hun betrefde afgesteld, maar ik kreeg 'm niet eens aan de praat, en zoals eerder gezegd in een van mijn berichten: de motor trok niet verder dan 9000 toeren. Hier had ik dus over gebericht, en toen had ik 'm weer teruggebracht. Dit is waar mijn laatste bericht eindigde.

Ze hadden mij verteld dat ze roest zagen in de tank, dus ze hadden de tank meerdere keren doorgespoeld en een filter er tussengezet.
Hierna hebben ze niet testgereden want ze dachten dat dit de oplossing zou zijn. Dat was het dus niet, en er is voor de rest niks veranderd.
Ik zag ook dat door dat filter twee enorme knikken in de leiding van de benzinekraan naar de carburateurs waren ontstaan, dus dat filter heb ik er toch weer uitgehaald. Ik merk geen verschil in het stationairlopen van de motor, dus wat mij betreft zijn de stationairsproeiers mooi schoon, maar misschien niet de juiste maat.

Ik heb die podfilters er weer op gezet, en nu rijdt de motor een stuk beter. Het starten is nog niet opgelost, maar tenmiste rijdt de motor heel wat fijner. Ze hadden de hoofdsproeiers niet veranderd, dus de carburateurs waren nog afgesteld voor die podfilters, dat is waarom hij niet zo goed reed. Ik rijd natuurlijk nu niet volgas overal, de motor moet nog worden ingereden sinds de motor kort geleden is gereviseerd bij Knalnaarpotz.

Ik kom moeilijk bij de stationairmengselschroef, want hier zit het frame voor. Wat mij wel opvalt is dat het lijkt alsof ze allebei redelijk ver naar buiten zijn gedraaid.

De benzinekraan lijkt wat mij betreft goed te werken en niet te lekken. Alhoewel een van mijn carburateurs wel soms heel kort lekt. Aan de rechtercarburateur zit een opening, en als ik die niet dicht dan stroomt daar benzine doorheen. Ik denk dat dit een voeding is voor de volgende carburateur ernaast als deze er was. Deze opening heb ik gesloten met een slangetje en een bout erin.

Het schuin houden lijkt nu niks meer te doen, ik krijg 'm wel heel snel gestart door starter fluid in de luchtfilters te spuiten, maar dit is uiteraard niet echt de permanente oplossing.

''The airscrew position determines this for you, making it very simple. If your airscrew is less than 1 turn from closed, you need a larger pilot jet. If it is more than 2.5 turns from closed, you need a smaller pilot jet.'' Ik heb nu maat 20 stationairsproeier erin, en ze gaan inderdaad per 5 omhoog en omlaag. Ze gaan wel tot de 80 zag ik op een website, maar lager dan 20 zie ik niet veel. Ik kan nog wel maat 15 bestellen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Erik, wat leuk om je hier te zien. Ik woon in Groningen, dus ik gok dat ik wel even weg woon van je, want ik woon redelijk ver weg van alles en iedereen ;)

Wat ik kan doen is even de vlotterbakken omwisselen, en dan zie ik wel of dit iets veranderd. Misschien als je niet té ver weg woont dan kan ik de RG langsbrengen.
 
Hoi Erik, wat leuk om je hier te zien. Ik woon in Groningen, dus ik gok dat ik wel even weg woon van je, want ik woon redelijk ver weg van alles en iedereen ;)

Wat ik kan doen is even de vlotterbakken omwisselen, en dan zie ik wel of dit iets veranderd. Misschien als je niet té ver weg woont dan kan ik de RG langsbrengen.
Ik woon in Amersfoort

1 carberateur heeft het koperen choke pijpje dat uitkomt in de vlotterbak.
Onderin de bak zit een heel klein gaatje
Dat hoort bij elkaar
De andere bak heeft dat kleine gaatje niet
Zit nu op het werk en kan de foto's zo snel niet vinden
 
Oplossing
Terug
Bovenaan Onderaan