Oliekoeler blijft koud

Status
Niet open voor verdere reacties.

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
7.384
305
Enschede
Hallo,

Deze winter een GSX600F 1993 katana opgeknapt (bandit 600 oliekoeler blok). Eerste keer dat ik een oliekoeler heb.
Motor heeft 1-2 jaar bij vorige eigenaar stil gestaan, liep op 3 poten.

Grote beurt gegeven, ook olie en filter vervangen, en alles doet het. Zojuist voor het eerst op gereden. Alleen het blok is nu nog heet maar de oliekoeler en de leidingen zowel in als uit de radiator zijn ijskoud. :?

Zoiets gaat toch niet zomaar verstopt zitten? De olie die eruit kwam was wel vies maar gewoon vloeibaar en geen rare smurrie of andere vreemde troep.
Volgens mij heeft hij geen thermostaat? In WPHB wordt ook niks gezegd over thermostaat aan de buitenkant van het blok zit niks. Heb ook wel 15min gereden dus zou echt wel open geweest moeten zijn.

Thanks

edit: is wel gewoon oliedruk, althans, lampje gaat uit na starten.
 
Laatst bewerkt:
Net even de grote banjobout op de radiator van een van de aan/afvoerbuizen wat los gedraaid.. kwam wel iets olie uit..? Rondje gereden, en nu na 5minuten al heet.. en ze zijn nu thuis nog steeds heet.. dat was eerst echt niet.

Moet je een oliekoelsysteem ook ontluchten zoals bij waterkoeling? Hoorde geen gesis of wat dan ook toen ik de bout opendraaide..

Snap ter niks van..

edit: moet zeggen dat die buizen 10x harder afkoelen dan het blok zelf... misschien dat dat er iets mee te maken heeft.
 
Laatst bewerkt:
Net even de grote banjobout op de radiator van een van de aan/afvoerbuizen wat los gedraaid.. kwam wel iets olie uit..? Rondje gereden, en nu na 5minuten al heet.. en ze zijn nu thuis nog steeds heet.. dat was eerst echt niet.

Moet je een oliekoelsysteem ook ontluchten zoals bij waterkoeling? Hoorde geen gesis of wat dan ook toen ik de bout opendraaide..

Snap ter niks van..

edit: moet zeggen dat die buizen 10x harder afkoelen dan het blok zelf... misschien dat dat er iets mee te maken heeft.

Zit daar niet een soort kogeltje in die pas open gaat als de olie warmer wordt? (Mechanisch thermosstaat)
 
Dus er was niks aan de hand?
Geen idee. Had 15min gereden en ook redelijk opgetrokken, blok was echt warm.. motor in de schuur en misschien na 5 min waren de buizen ijs koud. Blok kon ik geeneens aanraken op dat moment zo heet nog.

Weet niet wat er gebeurd is maar na 2e rit na 5min gestopt en buizen nu wel warm.


Mag wel slotje op.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan