Olielek bij cardan BMW RT... maar waar?

4 jan 2016
34
0
Limburg
Hi mannen,

Ik heb olie op de velg, zeer miniem, en vind zelf niet waar deze vandaan komt. Iemand hier ervaring mee of weet iemand al wat het is?
En de volgende vraag is dan; wat moet er gerepareerd of gekocht worden?


720.jpg


720.jpg


720.jpg


720.jpg


720.jpg


720.jpg


720.jpg


720.jpg
 
Ik had het nergens gelezen maar zie nu dat het asgat groot is dus 1200. Ik was abuis en dacht dat het een 1150 was.

Mijn grote keerring van mijn Guzzi zweet ook een beetje. Ik heb de keerring al liggen een BMW exemplaar omdat ik die voor 10 euro kon overnemen. Guzzi was 5x duurder.

Je hebt een beetje pech met je cardan maar die was in de jaren ook een aandachtspunt bij BMW. Nog nooit iets gehad met Japanse cardannen. :N :N

200 euro ben je misschien al weer klaar, twee kettingsets kost ook minstens 500 euro en een paar spuitbussen.


Je hebt gelijk. Kettingen kosten ook geld en vereisen meer tijd en onderhoud. Ik zal hier posten als de cardan van Keram terug is. Zal overmorgen wel zijn daar ze die keerringen moeten bestellen en niet op voorraad hebben.
 
Op de 2e foto van 19 maart zie ik pitting op het kleine tandwiel.
Is dat nou die "spreekwoordelijke duitse kwaliteit" ??
En toch blijven mensen volhouden dat Harly Davidson de allerbeste motor is met BMW als de degelijke op een 2e plaats.
Commercie is zo eerlijk mogelijk liegen.

de bewering dat en de vergelijking met .....
ik zo toch heel snel andere mensen gaan spreken hoor, dit is een mooie gelegenheid voor de smiley die huilt, maar daar heb ik een hekel aan dus: :/
 
Laatst bewerkt:
De cardan is weer opgehaald bij BMW. Het het graag zelf willen uitvoeren, maar ik heb geen fatsoenlijke trekken, dus het ontbreken aan goed materiaal is de reden waarom hij naar de BMW dealert is gebracht.

Naast de twee O-ringen die vervangen zouden worden, als ook de grote dichtring/olie-keerring, bleek na een telefoontje dat het naaldenhuis (lager) niet meer draaide... Ik dacht dus wel eventjes; 'oei'....

720.jpg


720.jpg


Op zich -in mijn ogen- vind ik de rekening meevallen: 172 euro.
 
Dat naaldlager zit te hoogte van de bevestiging aan de achterbrug. De andere kant is een geseald lager. Er hoort een viltringetje op de bus geschoven te worden die in het lager gaat, ter afdichting. Het ringetje kost geen drol... Aan de andere kant van het naaldlager zit een metalen ring met een o-ring aan de buitenkant, die is niet zo snel 'op'. Het viltringetje zoals gezegd vervang ik persoonlijk altijd als ik dat losheb.

Dat lager is een beetje hetzelfde als het verhaal als met een linksysteem. Officieel staat het vaak niet in het onderhoudsschema, maar het kan geen kwaad om hem af en toe te smeren.

De dealer heeft een steun om het cardan eenvoudig op in te spannen en een schijtlading aan verschillende persbussen, trekkers en persgereedschap om dit soort dingen te vervangen. Zonder wordt een beetje lastig omdat de lengte van de boring langer is dan het lager zelf en het lager op een bepaalde positie in die boring geperst moet worden.

Genoemd speciaal gereedschap wordt overigens zonder overleg door BMW naar de dealers gestuurd. Er is een gedeelte 'verplicht' gereedschap wat dealers moeten hebben, en een gedeelte voor de zeldzamere werkzaamheden wat pas bij noodzakelijkheid wordt verstuurd. Je zal merken dat een exclusief dealer alles heeft liggen (en veel onderdelen op voorraad heeft), en zo'n 'universeel' dealer die dealerschap van 6 verschillende merken heeft vaak niet.
 
:^

En ik kan me niet voorstellen dat er niet op zijn minst 1x een keerring is gaan lekken tussen motor en cardan in. Of je moet een andere definitie hanteren van wat 'lek' is maar dat is wel een beetje valsspelen. :+

Yep, maar eerlijk gezegd maar bij 1, terwijl alle drie km standen (ver) boven de 100.000 erop hadden staan.

Vrij snel nadat hij heel iets begon te lekken brak de kruiskoppeling waarbij ook de tunnel kapot geslagen werd.
Ik was dus allang blij dat ik niet al iets aan dat lekje had gedaan :+
Ook bij de dienstmotoren nooit ergens last van gehad trouwens, volgens mij hanteren ze gewoon een 100.000km-heelblijven-beleid.




Het is netjes bij de BMW dealer KERAM gedaan. Zal een fotootje van de rekening posten. Moment...

Voila.

[afbeelding]

Netjes. En voorlopig kun je er weer even tegenaan *D
 
Laatst bewerkt:
Volgensmij hoor ik de kunststof afdekking tegeb het huis aan komen. Aan de andere kant, tussen de holle as en het huis zit een kunststof afdekring. Als je er een platte schroevendraaier onder steekt kan je hem er af wippen. Dan moet het geluid weg zijn.

Edit: nummer 17.

12523996_1052576211455437_7410477775647265167_n.jpg


Zet de schroevendraaier niet tussen het cardanhuis en de ring. Het cardanhuis is van alu en dat beschadig je heel snel. Zet een schroevendraaier tussen de holle as en de ring, die as is van staal en daar gebeurt niks mee.

Het is in ieder geval geen lager wat ik hoor op het filmpje.

Edit2: Plaatje ter verduidelijking.

SL272157-L.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan