Luistert het klepstellen wel zo nauwkeurig?

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Ik sleutel al best een tijdje aan scheeps diesels en het stellen van de kleppen doe ik gewoon op gevoel. Even warm laten lopen en dan overal 'wat speling' afstellen. Sinds kort ben ik door het motorvirus besmet en ben ik dus ook bezig met benzinemotoren.
Steeds lees ik weer dat mensen met voelermaatjes te werk gaan. Het doel van klepspeling is dat de klep door de veer volledig dicht gedrukt kan worden. Het enige nadeel van te veel klepspeling is dat de klep een ietsiepietsie later opent en eerder sluit maar als ik naar de steilheid van de nok kijk kan dat nooit veel schelen.

Mijn vraag : luistert het echt zo naukeurig die klepspeling?

Graag de mening van de kopstukken hierover.
Hoi,
Aad.
 
ik zit net ff snel te rekenen, kleppen zijn van staal, ongeveer 10cm lang. Uitzettingscoeffient 12X10-6, is bij 100 graden is dat 0,12 mm uitzetting. Nu weet ik niet of die 100 graden reëel is maar het lijkt me niet verkeerd. Al met al lijkt het mij dat je met iets te weinig speling al snel last kan hebben van kleppen die niet helemaal dicht gaan.
 
ik zit net ff snel te rekenen, kleppen zijn van staal, ongeveer 10cm lang. Uitzettingscoeffient 12X10-6, is bij 100 graden is dat 0,12 mm uitzetting. Nu weet ik niet of die 100 graden reëel is maar het lijkt me niet verkeerd. Al met al lijkt het mij dat je met iets te weinig speling al snel last kan hebben van kleppen die niet helemaal dicht gaan.
een klep 100 graden? Ik denk dat je meer richting 500 graden moet denken. Niet alleen de klep maar ook de kop zet uit. Aluminium zet meer uit maar de klep wordt veel heter.
 
om op de oorspronkelijk vraag in te gaan...

Ja en nee

motoren in motorfietsen zijn high performance machines in vergelijking met schepen, auto's en brommers.
mijn eerste 'brommer' was een Honda cx 500
en met een voeler maatje kon ik de kleppen zelf afstellen, en in geluid, pk's en slijtage maakt dat uit.
Als je 10 a 20 duizend km op je brommer wilt rijden en dat ding daarna als schroot wil verkopen... doe vooral niks aan kleppen stellen. In alle andere gevallen geef dat ding een onderhoudsbeurt.
 
een klep 100 graden? Ik denk dat je meer richting 500 graden moet denken. Niet alleen de klep maar ook de kop zet uit. Aluminium zet meer uit maar de klep wordt veel heter.


Vandaar dat er Honda blokken zijn, waar je de inlaatklep op 0,06 mm stelt. Dat is geen waarde die je op gevoel doet.

Het uitzetten van kop en klep heft elkaar nagenoeg op bij die blokken.
 
een klep 100 graden? Ik denk dat je meer richting 500 graden moet denken. Niet alleen de klep maar ook de kop zet uit. Aluminium zet meer uit maar de klep wordt veel heter.


OK, gaan we uit van 500 graden, Houdt in dat de klep 0,6mm uitzet in lengte. Dit zou inhouden dat de hele kop in "hoogte" ongeveer 0,4 tot 0,5mm uit moet zetten wil er altijd een beetje klepspeling aanwezig blijven.
Klopt deze redenering?
De kop is van alu, uitzettings coeff van ongeveer 23. Stel de kop wordt 100 graden, en is ook ongeveer 10cm hoog. Uitzetting is bij 100 graden 0,23mm, dan zou de kop dus ongeveer 175 graden moeten worden als de kleppen 500 graden worden.

Zijn er eigenlijk ergens temperatuur meetgegevens bekend van de in en uitlaatkleppen van een "gemiddeld" 4 cilinder lijn blok?

Gisteren toevallig kleppen gesteld van een XJ900 blok wat voor woon-werk gebruikt is, en ik had zo'n vermoeden dat onderhoud niet helemaal volgens het boekje gedaan was. Km-stand was 58000, moest 6 van de 8 kleppen bijstellen. 1 uitlaatklep stond was zelfs op 0,12mm speling, moet 0,16 - 0,20 zijn.
Nog niet eerder zoveel afwijking gezien bij een XJ900....
 
klepschotel zelf wordt heel warm, uiteinde van de steel een pak minder.
inlaatklep wordt ook bijlange na niet zo warm als uitlaatklep, dus met simpele uitzettingsberekeningen ga je niet dicht bij de werkelijkheid komen vrees ik.
 
Zeer behoudend. Uitlaatgassen vliegen met 1300 graden langs de klepschotel. Met een beetje toeren gaat de schotel zelfs gloeien. Het einde van de klepsteel wordt niet veel heter dan de omgeving, rond de 100, 120 graden.
Voor het overleven van de klep is het nodig dat hij lang genoeg op de zitting rust om zijn warmte over te dragen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan