KTM LC4 640 Supermoto, achterwiel en remklauw monteren

Smet

MF veteraan
4 dec 2001
5.066
514
breskens
Ivm een nieuw achterbandje en onderhoud aan de remklauw, heb ik vorige week het wiel er uit gehaald. Hierbij was het een enorm gepruts om het wiel en de klauw met adapter los te krijgen, want de klauw en adapter zitten tussen de velg en de achterbrug in. Met het nodige gevloek toch gelukt, alleen moet het boeltje nu weer terug in elkaar. Weet iemand de handigheid om het wiel, adapter en klauw er netjes terug in te zetten, kan volgens mij nooit de bedoeling zijn dat er zoveel gepruts en geweld voor nodig is.

Betreft overigens bouwjaar 2006.
 
Weten waar je mee bezig bent scheelt een hoop :)

Niet lullig bedoeld, maar dit is kennelijk boven je macht. En is nauwelijk via forum uit te leggen...
 
Niet specifiek voor KTM maar zal wellicht gelijkwaardig werken :+ . Zorg dat het achterwiel op de juiste hoogte staat zodat de as er in een keer in kan. Remklauw en afstandbus tegen het wiel aan, het geheel tussen de achterbrug rollen/schuiven en de as er door steken. Moet toch lukken ;)
 
Laatst bewerkt:
Gaat niet alleen om de afstandbussen of de adapterplaat, bij m'n R1 heb Ik tientallen keren het wiel gewisseld met zo'n opbouw, dat stelt niets voor. Bij de ktm zit echter de remklauw op de adapter geschoven en die valt binnen het wiel waardoor er bijna geen ruimte is. De klauw en adapter moet er dus in 1 keer tussen Nog voordat je de as er door duwt. Diegene die deze opbouw kennen weten wel wat ik bedoel.
 
Laatst bewerkt:
Weten waar je mee bezig bent scheelt een hoop :)

Niet lullig bedoeld, maar dit is kennelijk boven je macht. En is nauwelijk via forum uit te leggen...
Ben niet overdreven handig maar hoe moeilijk kan het zijn, je hebt een wiel, Een adapter en de klauw. Moet je de adapter er eerst tussen krijgen en daarna de klauw er op, of moet je die als geheel tussen het wiel krijgen en dan alles uitlijnen. De gouden tip scheelt gewoon een uur prutsen hoop ik :+
 
idd, niet lullig bedoeld. Maar als ik in de buurt had gewoond, had ik je even geholpen.

Adapter op de swingarm schuiven, inclusief remklauw. Wiel er "schuin" vanaf de zijkant "omheen" schuiven, totdat je de remklauw "voorbij bent". Dan pak ik altijd een houtenplankje, waarmee ik het wiel op de juiste hoogte breng en de as erin schuif.

Weet trouwens niet welk "onderhoud" je aan je remklauw hebt gedaan. Maar zorg er wel voor dat je blokken helemaal terug geduwd zijn.
 
idd, niet lullig bedoeld.
best lullig als je niet weet dat dat bij een (echte) sm niet gaat.

De remklauw is gekloot van de eerste orde. Zeker bij een 5 inch velg.

Klauw aan de kant hangen,
Wiel ertussen hangen,
klauw op het wiel prutsen,
klauw met wiel in 1 geheel in de remklauw geleider schuiven, terwijl je zorgt dat het wiel niet naar beneden kan zakken
ketting erop leggen
as erdoor

daarna BIER
 
Bedankt voor de nieuwe tips, paar nieuwe inzichten om te proberen. In het lc4 topic ook tip gekregen om kettinggeleider lots te maken zodat je iets meer vrijheid hebt om het wiel te kantelen.

Het probleem hier is dat er op de adapter 2 pinnen zitten waar je de klauw dus 'zijdelings' er op moet schuiven en niet vanuit de lengte richting. De adaptermoet je ook weer zijdelings over een pin schuiven aan de binnenkant van de achterbrug. Je moet dus alles binnen het wiel monteren terwijl je geen ruimte hebt. Met crosswielen is het schijnbaar geen probleem omdat je dan net wat meer speling hebt.
 
ik kan vanaf hier niet zien wat voor remklauw je achter hebt, maar misschien helpt t wel als je de remblokken er even uit haalt. Dan heb je in ieder geval iets meer ruimte om t wiel te friemelen binnen de klauw zelf..
 
smet, had dat in het begin ook. Ook met schijf in klauw krijgen. Waar je rekening mee moet houden is dat de klauw kan schuiven in de "breedte" van de velg. Hiermee krijg je als je hem terugduwt ook wat meer speling om hem erin te frommelen (kwestie van een draai vinden zodat hij in het velgbed zit).
 
Doe aub wel voorzichtig.

Als er wat klem komt te zitten, en dan met name als de klauw op de schijf zit, is er zo iets krom (schijf).
 
smet, had dat in het begin ook. Ook met schijf in klauw krijgen. Waar je rekening mee moet houden is dat de klauw kan schuiven in de "breedte" van de velg. Hiermee krijg je als je hem terugduwt ook wat meer speling om hem erin te frommelen (kwestie van een draai vinden zodat hij in het velgbed zit).
:) denk dat dit de gouden tip is, helaas nog geen tijd gehad ivm verhuizing.
 
Wiel en rem zitten er weer op. Als iets niet lukt, moet je het soms even laten bezinken. Na 10 minuten zat alles er terug op. Truc is om eerst de adapter te plaatsen, dan wiel er in, vervolgens wiel naar achter en de adapter naar voren schuiven totdat de remschijf genoeg ruimte biedt om de klauw er op te schuiven. Meteen rondje gereden en de achterrem werkt ook weer zoals het hoort. Kantelen van het wiel enzo is dus niet nodig.
 
Ik heb ook flink zitten klooien toen ik de eerste keer het wiel uit mn 690 haalde.
Er zijn meerdere methoden. Ik vind het makkelijk om de kettingbeschermer even los te halen, dan heb je meer ruimte.

Oh en 'tik em aan' :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan