Hoe smeer ik dit wiellager?

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Ik ben bezig met wat verbeteringen aan mijn motor aanhangertje en het viel mij op dat het linker wiel soepeler/langer draait dan het rechter wiel. Rechts maakt ook net wat meer geluid. Ik wil de lagers gaan smeren maar ik weet niet hoe het werkt. Dit is mijn wielding;

aanhangeras.jpg


Er zit wel een soortement van nippel op maar deze is helemaal dicht. Bolvormige ding in het midden is van rubber. Wie weet hoe het moet?
 
Ik snap de kritiek zeker wel. Het lijkt een behoorlijk massief ding (is het niet ;)) en komt achter een motor waarbij niemand in de eerste instantie bij denkt goh daar zou je wel eens een karretje achter kunnen hangen. Ik heb er ook een tijdje over nagedacht en er wat aan gerekend en geexperimenteerd en tot nu toe is het allemaal goed gegaan.

Of dat volgende week gaat lukken met volledige bepakking + passagier weet ik niet. De optie dat het een autorit gaat worden staat daarom ook gewoon open. Het is een experiment dat nog loopt, falen kan en mag maar het zou heel leuk zijn als het lukt.


En wat betreft de lagerboeren ik zal dan maandag eens informeren bij de plaatselijke handel. Ik vreesde even dat het lastig zou worden omdat het een UK aanhangertje is en het lager dus geen metrische afmetingen heeft maar dat loopt dus wel los (lolz)Dit gaat hem niet worden trouwens, een inkeping verder en dat lager zit enorm vast. Ik zou er een zelfborgende moer op kunnen zetten of hem uitshimmen maar goed dan ben ik ook niet echt lekker bezig natuurlijk :+


Als het lager 1 Inkeping verder zwaar draait span je de moer in de bankschroef, de vijl erover en klaar.
Het is geen spaceshuttle.
 
Omdat de schalen moeten klemmen in- en om hun passing. Als de schalen gaan draaien om bijvoorbeeld de asstomp wordt ten eerste de as opgevreten, wordt warm en kan zelfs vastlassen. Een lager is bedoeld om te draaien, niet de schalen, anders was het wel als lagerbus ontworpen.
De TS heeft het correct gedaan. Aandraaien tot het zwaar gaat lopen en dan een tandje terug.
 
Omdat de schalen moeten klemmen in- en om hun passing. Als de schalen gaan draaien om bijvoorbeeld de asstomp wordt ten eerste de as opgevreten, wordt warm en kan zelfs vastlassen. Een lager is bedoeld om te draaien, niet de schalen, anders was het wel als lagerbus ontworpen.
De TS heeft het correct gedaan. Aandraaien tot het zwaar gaat lopen en dan een tandje terug.


Loctite 248 dan erin zit dan weer muurvast
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan