Als je dit koopt, hoe kun je dit dan goed dicht krijgen.

Toppie1

MF'er
26 sep 2023
36
20
Beste bikers,
Als je een tweedehands uitlaat koopt zoals op de foto. Daarop zie je de aansluitpunten voor je spruitstukken, maar die zijn aardig vastverroest en niet meer gangbaar te krijgen. Hoe kun je dit dan goed dicht krijgen. Iemand die daar ervaring mee heeft? Gaarne tips hoe dit aan te pakken. Met vloeibare pakking of?
Alle info is welkom.

vr/Gr,
ps. ik zit nog niet zolang op dit forum, maar vind de reacties erg leuk en prettig. Ik kan zelf nog niet veel tips of aanbevelingen geven, maar doe mijn best.
Virago XV750 1994 uitlaat.jpg
 
Alles schoonmaken met een staalborsteltje en in de kruipolie zetten .. paar dagen laten zitten. Dan proberen die klemmen los te draaien. Of gelijk los slijpen.. Als je de bout door slijpt kan de klem eraf.

Daarna nieuwe klemmen erop (zijn immers universeel), E.v.t. met wat montagepasta voor uitlaten?
Tnx Martin,
Dit is al wat waar ik wat aan heb. Volgens mij (ik heb het nooit gedaan) zit er ook ipv pasta een ring of zoiets?
 
Alles schoonmaken met een staalborsteltje en in de kruipolie zetten .. paar dagen laten zitten. Dan proberen die klemmen los te draaien. Of gelijk los slijpen.. Als je de bout door slijpt kan de klem eraf.

Daarna nieuwe klemmen erop (zijn immers universeel), E.v.t. met wat montagepasta voor uitlaten?
Klem zit, volgens mij vast gelast.
Zo te zien zijn bouten nog wel los te krijgen.
 
Je kan er altijd ook pindakaas (met nootjes) tussen smeren.

LiQui Moly Uitlaat Montagepasta
Voordat ik toch onzeker word nu, pindakaas begrijp ik de grap. Maar als ik deze pasta gebruik nog wel een klem eroverheen toch? Ik heb net die pakkingbus losgekrapt van de pijp en dacht inderdaad aan asbest vanwege de hittebestendigheid. Het lood erin was wel te zien aan de eigenschap (zacht) en met mesje weg te snijden. Er zat ook nog draad doorheen. Die pasta is alleen niet zo dik als zo'n pakkingbus en je moet dan die klem aandraaien waardoor die toch wel wat dikte moet wegwerken tja, Als dat dan maar weer goed gaat.
Misschien gelijk nog een vraagje. Als je aan die verbindingen wat wil opknappen (doorgeroest) Kun je dan het beste hardsolderen met zilversoldeer? Elektrisch lassen zal niet gaan vanwege de dikte en mig lasapparaat heeft ook niet iedereen. Ik zag bij een bouwmarkt een hardsoldeer setje staan voor €100,-- Iemand ervaring mee?
 
Toppie1, er zit inderdaad geen lood in die bussen. Dat zou zeker wegsmelten. Er zit staaldraad en grafiet in verwerkt. Verder weet ik het niet.

De resterende ruimte valt meestal niet op te lossen met gun gum of zo’n eerder genoemde montagepasta. Dat blaast dan waarschijnlijk weg. Wapenen met glasvezel, fijn kippengaas of zelfs wapeningsgaas dat gebruikt wordt om de verjonging van gipsplaten te wapenen moet op zich wel lukken. Ik noem het geen gebeun, maar eerder een creatieve oplossing.

Hoe heet denk je dat de uitlaatmof ter plaatse wordt en welke krachten komen erop?

Hardsolderen is hartstikke leuk, best pittig om te doen en relatief duur. Verder is het solderen/ lassen van roest ook niet echt mogelijk.
 
Die pasta is geen vervanger voor een pakking. Hooguit om de laatste minimale kiertjes af te dichten. Heb het laatst nog bij de oldtimer brommert gebruikt. (Alleen imitatie uitlaten voor te krijgen met dito passing...) en daar werkt het goed bij. (Tussen bocht en demper wel met klem uiteraard)

Edit: gewoon bij de gamma te koop trouwens. GAMMA | Holts Firegum tube 52042041031 150gr kopen? | smeermiddelen-auto-onderhoud
Wel eerst uit laten harden of even warm maken met verf föhn
 
Laatst bewerkt:
V-twin, ik heb het bij een VT500 tussen de collector (voordemper) en achterdemper gesmeerd in combinatie met 2 windingen uitlaatwrap. Klem erom en het is lekvrij. De gasdruk is op dat punt wel laag te noemen hoor. Ik denk dat elke situatie apart beoordeeld moet worden.
 
Je ziet er weinig van, maar het gaat om de koppeling net onder het rempedaal. Nogmaals lage druk, relatief lage temperaturen.
 

Bijlagen

  • 463CA408-5FF1-4115-84F4-2B90D6182ECD.jpeg
    463CA408-5FF1-4115-84F4-2B90D6182ECD.jpeg
    109,5 KB · Weergaven: 9
Terug
Bovenaan Onderaan