Motor professioneel "poetsen"

Beste mensen, voor vragen kunnen jullie mij het beste een PM sturen en dan elkaar even bellen. Hier antwoorden is iets te uitgebreid.
En Pollo Diablo, antwoord geven op je bestellijst is moeilijk. Hangt er vanaf wat je wil bereiken. Je kan ook even bellen of mailen geen probleem.

groet Ronald
 
Glans is niet zo moeilijk. Maar de spreekwoordelijk glans waar je over spreekt, dat neem ik aan in ieder geval, bereik door je de lak schoon, en swirl- en hologram vrij te krijgen. Dat bereik je door heel goed te polijsten.
De wow factor komt door heldere reflectie en mooi diepte. Dat bereik je allemaal niet met een wax.
Je kan waxen kopen van €500 en toch geen mooi resultaat behalen.
Glans krijg je ook door er allerlei siliconen overheen te gooien. Frituurvet en haargel glimmen ook.
Je bent aardig op weg maar zou toch wat aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe auto's en motoren die vers uit de fabriek komen hebben bijna allemaal al swirls of hologrammetjes.
In de fabriek doen ze ook 'even wassen' of 'service poetsen' en andere ellende.
 
Volgens mij is dat een soort van polijsten maar dan met een fijne klei-soort. Je weet wel .. dat van de intertoys

Oké, ik ga er maar vanuit dat met "kleinen" gewoon "kleien" bedoel werd en dat ik jouw post niet al te serieus moet nemen ;)
 
Oké, ik ga er maar vanuit dat met "kleinen" gewoon "kleien" bedoel werd en dat ik jouw post niet al te serieus moet nemen ;)

Kleien is de lak bewerken met een klei kit (klei en luber), hiermee haal je vervuiling uit de poriën van de lak. Als je me een appje stuurt op 06-14801213 kan ik wel wat foto's van het verschil sturen.
Veel mensen wassen hun lak en smeren er daarna wax overheen, maar daarmee sluit je het vuil op. Als je wast, kleit (1x per jaar) en daar wax overheen zet dan komt de glans veel mooier naar boven.
Kost niet zo gek veel tijd, maar het resultaat is wel een stuk beter.

Ik heb afgelopen jaar op de Ducati Special Dag een paar poetsdemo's gegeven, waarbij de reacties op met name het kleien erg sterk waren. Een van de Ducatisti wilde zijn motor gaan overspuiten, maar zijn lak bleek gewoon erg sterk vervuild te zijn, even goed kleien en hij stond er 3x zo strak bij.
 
Klei is misschien wel een van de grootste revelaties van uit de 'poetswereld'. Vooral omdat mensen er vaak niet bekend mee zijn. Je wil niet weten hoeveel 'professionele' poetsbedrijven er nog nooit mee gewerkt hebben en vervolgens met commandant en een oude doek over je lak gaan.

Klei haalt de contaminatie van de lak af, om de vervuiling uit je lak te halen dien je met een paint cleaner te werken of een lak te polijsten.

Omdat de lak zo schoon is voelt deze spiegelglad. Je kan dan ook al heel redelijk zien in welke staat een lak is. Zo kan je ook vaak zien wat er gemaskeerd is door allerlei middeltjes.

Als ik voor klanten een auto of motor ga bekijken meet ik eerst de lakdikte, en vraag ik heel beleefd of ik een stukje mag kleien. Dan kan ik een mooi beeld vormen van de lak en de hoeveelheid werk die ik denk te gaan krijgen. Al kan je, je daar vreselijk in vergissen.

Wat mensen vergeten is dat na het kleien een hele lichte polijst stap altijd wel noodzakelijk is. Klei laat marring achter, een soort van frictie vlekjes.
Klei bestaat in diverse gradaties, van licht naar zwaar. Heb je nooit gekleid, vraag eerst een ervaren iemand wat te doen. Het is geen wiskunde, maar zoals met alles, je kan veel verkeerd doen.
 
"Ach kleien" dacht ik vroeger, "dat doe ik wel op de WC"

Tot ik deze zomer met een Meguiars setje aan de slag ging met een VF uit 86.
die zag er nog ok uit, maar na de beurt...


6_zpsbxyxwr6g.jpg




1x geen chinees afhalen voor de familie en een setje kopen zou ik zeggen.... :P
 
"Ach kleien" dacht ik vroeger, "dat doe ik wel op de WC"

Tot ik deze zomer met een Meguiars setje aan de slag ging met een VF uit 86.
die zag er nog ok uit, maar na de beurt...


[afbeelding]



1x geen chinees afhalen voor de familie en een setje kopen zou ik zeggen.... :P

Heel nice :Y nu goed in de wax houden, zodat je dit resultaat behoudt. Regelmatig bijwerken met een detailing spray, dan komt het helemaal voor de bakker.
 
Nieuwe auto's en motoren die vers uit de fabriek komen hebben bijna allemaal al swirls of hologrammetjes.
In de fabriek doen ze ook 'even wassen' of 'service poetsen' en andere ellende.

Precies, eerste krassen worden door de dealer aangebracht!
_O- :Y

Of een sinasappelhuidje op bv. nieuwe Alfa's, moet je er geld tegen aan gooien om het fatsoenlijk te krijgen terwijl je wel flinke afleverkosten betaald... |(
 
Begin alsjeblieft niet over sinaasappel in lakken van tegenwoordig. Dramatisch. Het wordt ook alleen maar erger en erger lijkt het wel. Auto's maar ook motoren worden zo slecht gespoten. Allemaal bezuiniging. Ook lakdikte's worden steeds dunner.
Ongeveer 15-20 % van mijn klanten kiest een behandeling waar de lak gevlakt wordt om de sinaasappel structuur sterk te verminderen.
 
Hee mr waxon hier ook gevonden ;) ik was ook bij een demo en was altijd erg sceptisch over dat kleigedoe. Maar kreeg met de turtlewaxzooi altijd maar een matig resultaat.

Ik wist niet wat ik zag wat het resultaat was met het kleien en goed poetsspul.
Filmpje van eindresultaat (heb ik zelf gedaan met kleien/poetsen/sealen). En het spul voor zwarte delen is helemaal verbazingwekkend.

 
Heren (en dames). Ik maak hier even gebruik om aan te geven dat de gratis workshops echt alleen vorig jaar zijn geweest voor MF. Ik vind het erg leuk om te doen maar zoals jullie hopelijk begrijpen kosten die workshops mij ook tijd (dus geld). Ik krijg nog regelmatig mailtjes en PM dus hier maar even een berichtje.

Fijn weekend allemaal.
 
Hee mr waxon hier ook gevonden ;) ik was ook bij een demo en was altijd erg sceptisch over dat kleigedoe. Maar kreeg met de turtlewaxzooi altijd maar een matig resultaat.

Ik wist niet wat ik zag wat het resultaat was met het kleien en goed poetsspul.
Filmpje van eindresultaat (heb ik zelf gedaan met kleien/poetsen/sealen). En het spul voor zwarte delen is helemaal verbazingwekkend.


Leuke vid, maar nu heb jij een motor die nog niet zo oud is.
Vindt het interessanter worden als een motor echt "verwaarloosd" is, en wat je dan te zien krijgt.
En dan bedoel ik niet alleen vervuild...
Maar neem een motor van 15 jaar, gewoon gebruikt, matig gepoetst. Dan foto's vooraf (van alu, ketting, vork, dempers, lakwerk, windscherm). En dan nadien!
Dan zul je echt een heel ander resultaat zien (positief)...

PS Best een mooie Duc (wat zijn dat voor zuignappen op je windscherm)...
 
Leuke vid, maar nu heb jij een motor die nog niet zo oud is.
Vindt het interessanter worden als een motor echt "verwaarloosd" is, en wat je dan te zien krijgt.
En dan bedoel ik niet alleen vervuild...
Maar neem een motor van 15 jaar, gewoon gebruikt, matig gepoetst. Dan foto's vooraf (van alu, ketting, vork, dempers, lakwerk, windscherm). En dan nadien!
Dan zul je echt een heel ander resultaat zien (positief)...

PS Best een mooie Duc (wat zijn dat voor zuignappen op je windscherm)...
Zuignappen? Volgens mij bedoeld je de bevestigingsbouten van het windscherm zelf :]

Glimt goed, bijhouden hé. Onderhoud is behoud, ook met lakwerk!
 
Dag allen. Omdat ik binnenkort weer wat vrije tijd beschikbaar krijg, en ik verhuisd ben van de regio Zoetermeer naar de regio Meppel wil ik, net als vorig jaar, weer een gratis workshop aanbieden. Nu dus voor de motorrijders van Noord/Oost Nederland
Net zoals vorig jaar hierbij mijn 'condities':

*kosteloos, behalve eventuele grote reisafstanden, daar vraag ik alleen benzine vergoeding.
*de aanvrager regelt de locatie, mag eventueel buiten maar moet het wel goed weer zijn. Ik kan ook
een locatie verzorgen maar daar moet ik huur voor betalen en die wordt dan voor de aanvrager.
*ik doe het niet voor 1 of 2 personen gatis, groepen kan wel.

Het is gratis, dus geen commercieel belang. Geen verkoop van producten ter plaatse.

Het mooie weer komt er aan dus mochten mensen kriebels krijgen dan weten jullie mij te vinden.

groet Ronald
 
Gezien je meer in het Noorden gaat zitten heb ik ook wel interesse! Kan alleen geen locatie bieden haha
 
Dag allen. Omdat ik binnenkort weer wat vrije tijd beschikbaar krijg, en ik verhuisd ben van de regio Zoetermeer naar de regio Meppel wil ik, net als vorig jaar, weer een gratis workshop aanbieden. Nu dus voor de motorrijders van Noord/Oost Nederland
Net zoals vorig jaar hierbij mijn 'condities':

*kosteloos, behalve eventuele grote reisafstanden, daar vraag ik alleen benzine vergoeding.
*de aanvrager regelt de locatie, mag eventueel buiten maar moet het wel goed weer zijn. Ik kan ook
een locatie verzorgen maar daar moet ik huur voor betalen en die wordt dan voor de aanvrager.
*ik doe het niet voor 1 of 2 personen gatis, groepen kan wel.

Het is gratis, dus geen commercieel belang. Geen verkoop van producten ter plaatse.

Het mooie weer komt er aan dus mochten mensen kriebels krijgen dan weten jullie mij te vinden.

groet Ronald

Mooi initiatief, lijkt me erg leerzaam, ik houd me aanbevolen!
 
Dag allemaal. Na overleg met een forumlid hierbij een aantal foto's van een motor die ik enkele maanden geleden een full detail gegeven heb. Leuk om eens wat resultaten te zien hoop ik voor de lezers van dit topic. Deze motor was bereden door de testrijders van diverse motorbladen en zoals verwacht was dit helaas te zien aan de lak. Na vele uren intensief werken is de lak alsmede alle andere materialen in top conditie gebracht en voorzien van keramische coatings.
Fijn weekend verder allemaal.

55gx7m.jpg

16j3e38.jpg

30kunmb.jpg

2ajnips.jpg

15x711j.jpg
 
Wow.. Hoeveel tijd koste dit klusje?
Is dat ding links op de 1e foto voor het laten harden van die coatings?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan