Welke motor

BertD1978

Rookie
3 mrt 2024
4
1
Beste allen,

Ik ben een TDM rijder en heb een TDM 900 van 2005.
De motor bevalt redelijk goed, ik mis wat houvast met mijn benen bij harde wind omdat de motor erg smal is.

Mede daarom ben ik aan het oriënteren voor een andere motor, ik denk dan toch aan een vier cilinder dan de huidige 2 cilinder motor.

Voornamelijk gebruik ik hem voor woon werkverkeer 33 km snelweg en stad.
Daarnaast vindt ik touren wel leuk, op de TDM ondanks aangepast zadel houd ik het 200km uit.

Zelf ben ik 1,96 m met zeer grote voeten maat 49.

En zoek een passende motief die je makkelijk pakt voor een tour rit maar ook ideaal voor woon werkverkeer is. En zeer behendig omdat ik redelijk vaak, dagelijks tussen de file door moet.

Heb je zelf deze motor, dan hoor ik naast de voordelen ook graag de nadelen.

Groeten,
Bert
 
😂 waarom een rode
Die gaan harder.

Even serieus - dat is het standaard 'geinige' antwoord hier op dit forum. Verder zal je zo veel antwoorden krijgen als dat er mensen antwoorden. Zelf wil ik een Deauville 700 op het lijstje zetten; heerlijke comfortabele motor zonder fratsen of verrassingen, goed geschikt voor probleemloos toeren of woon - werk verkeer, en goede windbescherming - ook voor de benen. Al is hij misschien wat te licht voor je (65pk, 66nm) als je een TDM900 gewend bent en blijft het een V-twin en geen vier-cylinder.
 
Laatst bewerkt:
Als je zo groot bent zou ik het eerder zoeken in de Allroads..

V-strom / Tenere 700-1200 / R1200GS etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
4 cilinder groot model als TDM is Kawa Versys 1000 of Honda 1200 cross tourer. Maar om dat nu handige woon werk motoren te noemen is niet helemaal het eerste waar je aan denkt. Dat geld voor de meeste grote vier cilinders.
Ik zou zeggen ga naar een grote motor dealer en probeer er een aantal uit qua zit comfort, dat is op papier toch lastig. Motoren die voor woon werk verkeer en tour ritten gebruikt kunnen worden hebben ze genoeg. Het gaat zo te lezen toch voornamelijk om zit positie.
 
Bekijk vooral deze website ook, waar je je lengte kan opgeven en zien hoe je op verschillende motoren zou zitten.
Die kende ik al maar de nieuwere modellen staan er helaas niet in.

Daarnaast zeggen ervaringen van mensen met lange benen ook veel.
Ik heb één keer op een Yamaha R1 gereden naar 15 min kon ik niet meer vanwege de houding. Mijn knieën zaten in mijn nek zo voelde het.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
CRF1000/1100 is geen 4 cilinder maar wel lekker de ruimte.
Ik heb ook nog een XJR1300 (wel een 4 pitter) en daar zit ik ook prima op maar dan moet je waarschijnlijk wel het schakelpedaal aanpassen want die zit redelijk kort bij de voetsteun.
Ik ben ook 1.96 en heb schoenmaat 46-47 afhankelijk van de schoen en dat is altijd effe “omschakelen” om mijn voeten iets verder naar achteren te zetten om goed te kunnen schakelen.
 
Dat klopt. Als je van een beetje sturen houdt kun je die dingen beter laten staan. Maar voor lekker relaxed een toerritje rijden zijn ze prima geschikt hoor.
 
Nou vooruit dan.. een BMW R18 is wel een mooie keuze.. En daar zie ik mezelf nog wel ooit op rijden.

right-side-view.jpeg
 
CRF1000/1100 is geen 4 cilinder maar wel lekker de ruimte.
Ik heb ook nog een XJR1300 (wel een 4 pitter) en daar zit ik ook prima op maar dan moet je waarschijnlijk wel het schakelpedaal aanpassen want die zit redelijk kort bij de voetsteun.
Ik ben ook 1.96 en heb schoenmaat 46-47 afhankelijk van de schoen en dat is altijd effe “omschakelen” om mijn voeten iets verder naar achteren te zetten om goed te kunnen schakelen.
Maat 49 :p
 
Heb je al eens gedacht over plakbare rubber patches op de zijkant van je tank? Daardoor krijgt het wat meer 'volume'.
 
Terug
Bovenaan Onderaan