Power Arc ontsteking met Motoscope Pro

jueby

Rookie
13 jul 2016
3
0
Beste allen,

Momenteel ben ik bezig met het bouwen van een CafeRacer.
Veel motogadget onderdelen zoals mUnit, mLock en Motoscope Pro.
Alles werkt prima.

Afgelopen week heb ik de ontsteking vervangen voor een Power Arc systeem. Dit systeem bepaald ontstekings tijdstip middels optisch signaal ipv Hall effect (magneten). Verder is het systeem instaat om 3 vonken te geven per compressie slag.
Vanwege deze drie vonken kun je de trigger voor de toerenteller moeilijk vanaf bobine halen. Vandaar dat het systeem ook een aparte trigger heeft, die 1 signaal geeft ipv 3.
Deze trigger draad werkt niet met de Motoscope (toerenteller reageert niet). Het werkt wel met de toerenteller van een Kawasaki ZXR400. Het signaal op zich mankeert dus niks.

Motogadget geeft als antwoord dat de systemen niet compatibel zijn met elkaar. Advies is om inductie signaal pick up te gebruiken, die ik ook wel heb. Dat vind ik een slap antwoord.
Ten eerste omdat de inductie pick up het signaal van een bougie kabel leest, en dus 3 vonken waarneemt wat leidt tot een 3 keer hogere waarde.
Niet minder belangrijk, niet compatibel? Welke eisen maken dat het wel compatibel wordt?

Ik kan volgens mij niet enige persoon zijn die beide systemen gebruikt (Power Arc en Motogadget) en hier tegenaan ben gelopen.
Iemand die iemand kent die iemand kent die beide samen werkend kreeg?

Of iemand oplossing(en)? Alle hulp is welkom!

Alvast bedankt,

Herbert
 
Dat kun je een slap antwoord vinden, maar zo is het wel. Je krijgt een 'vuil' signaal als signaal en dat is niet te gebruiken.

Heb je de mogelijkheid als eens bekeken om de oude HALsensor te gebruiken/plaatsen en die als pulsegever te gebruiken voor de toerenteller?
 
Dank voor de reactie Leejoow.
Nee, niet gedacht aan nog meer onderdelen.
Als ik weet aan welke eisen het signaal moet voldoen om te kunnen "praten" met de motoscope zou ik mogelijk het huidig signaal aanpassen.

Het signaal blijkt te werken. Alleen dus met het onderdeel die ik heb. Mogelijk moet het versterkt worden, of juist afgezwakt.
Binnenkort ga ik zowel het signaal van de PowerArc als het signaal van de inductie pickup van motogadget zelf aan een oscilloscoop hangen. Kijken wat de verschillen zijn. Alleen zal ik de inductie pickup op een andere motor moeten hangen, aangezien het op de huidige motor 3 vonken leest per compressie.
 
Oorzaak van het probleem is bekend.

Ik heb de trigger van zowel the powerarc als de inductie pick up aangesloten op een oscilloscoop.
Direct valt op tijdens het laten ronddraaien van de motor (starter laten spinnen zonder te laten aanslaan).

De trigger van power arc heeft een piek van 12V en gaat tijdens een trigger naar 2V tot 3V lijkt het. Het haalt nooit de 0V.
De trigger van de inductie pickup heeft ook een piek van 12V en gaat tijdens een trigger naar 0V.

Gezien dit het enige verschil is trok ik de conclusie dat het signaal niet zwak is, maar niet laag genoeg gaat voor de motoscope om echt ermee te kunnen werken.
Ik heb met drie verschillende weerstanden een pull down weerstand uitgeprobeerd.
Bij 10 kΩ en 4,7 kΩ gebeurd niks.
Maar bij 1 kΩ reageert de toerenteller van de Motoscope Pro wel op het signaal van de power arc.
Alleen sluipt binnen 5 sec ongeveer ook de 12V via de weerstand naar massa. Dus de toeren loopt gauw terug naar 0 om daar te blijven.

Nu moet ik dus alleen achter zien te komen hoe ik ervoor kan zorgen dat the trigger van power arc echt de 0V haalt bij een trigger actie zodat de toerenteller kan werken.

Iemand enig idee hoe ik dit kan bereiken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan