Flat spot: rijk, arm of ontsteking

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
1.674
1.721
Zuid-Holland
Ben enorm aan het kloten met mijn TDM. Heeft soms problemen met de ontsteking waar ik nog niet helemaal uit ben, vermoed een breuk in de kabelboom. Maar als de motor loopt heb ik daarnaast een probleem bij 5.000 toeren. Als vol gas geef in de hogere versnellingen (3,4,5) blijft ie daar hangen, alsof er een zachte toeren begrenzer zit. Als ik half gas geef kom ik er voorbij. Het gebruik van de choke heeft hier geen invloed op. In de eerste 2 versnellingen voel je dat ie iets inhoud maar kom je er wel doorheen.

Verwachten jullie dat dit aan de ontsteking of de carburateur ligt? En als het de carburateur is, lijkt dit op een arme of een rijke omstandigheid?
 
1 op 1500 valt mee of is volgens mij normaal. Is stinken ook roken en hoe ziet de bougie eruit of heb ik weer iets gemist?
Ik vind het best fors voor een "moderne" motor.
Toen de mijne bij een ton had gereden verbruikte die 1 op 2500 en toen het blok toch open moest voor de 2e versnelling heb ik gelijk een frissere set zuigers en cilinder op gezet, toen zat ik weer op 1 op 7500.

Of je bedoeld dat het normaal is voor een Yamaha? :P Er zijn hele generaties geweest met veel olieverbruik ja, één daarvan is de 4TX, tweede generatie TDM850, mijn 3VDstond er niet om bekend.
 
Nee ,maar ik vind het niet abnormaal . Heb geen ervaring met moderne motoren. Licht er ook aan hoe je er mee rijdt.
Weleens een Yamaha TX 750 gehad. Die rookte ook de eerste 10 minuten. Daarna was het weg (de rook).
 
Laatst bewerkt:
Mn maten klagen nog net niet over druppels op t vizier, maar hij rookt blauw bij vol gas en verbruikt in mijn optiek vrij fors. Jarenlang verder geen gevolgen van ondervonden maar nu is de rek er blijkbaar uit. Geen garantie dat nieuwe zuigerveren alles oplossen natuurlijk maar ga het om te beginnen opentrekken om te bekijken, zal hier tzt wat foto's delen. Als de consensus is dat ze gaar zijn komen er nieuwe in. Pakkingset en schraapveerset kost me bij benadering 270 euro. 2e hands blok is 350 euro. Vind het avontuur wel leuk denk ik, vooral tijd vinden
 
Terug
Bovenaan Onderaan