Blue spot revisie

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.565
959
Zevenhoven (Zuid Holland)
Hallo

Ik krijg mijn remzuigers aan de bluespot kant er niet uit, dus netjes een bluespot dop besteld.

Echter de bluespot is er nu af maar de klauw is nog dicht.


In dit filmpje hoor ik de remzuigers gelijk te zien... Ik denk dat ik een ouder type heb.

De andere kant van de klauw daar heb ik beide zuigers al uit.

Die er nu nog inzitten daar krijg ik geen beweging meer in.


Iemand tips?
 

Bijlagen

  • IMG_20230825_203916.jpg
    IMG_20230825_203916.jpg
    104,2 KB · Weergaven: 5
  • IMG_20230825_203913.jpg
    IMG_20230825_203913.jpg
    138,2 KB · Weergaven: 5
de zuigers die er wel uit gekomen zijn terug plaatsen en proberen te blokkeren met een oud remblokje en een lijmklem en dan perslucht op de banjobout aansluiting zetten. Als dat niet wil, proberen met een vetspuit (met passende schroefaansluiting voor je banjoboutgat):)
 
de zuigers die er wel uit gekomen zijn terug plaatsen en proberen te blokkeren met een oud remblokje en een lijmklem en dan perslucht op de banjobout aansluiting zetten. Als dat niet wil, proberen met een vetspuit (met passende schroefaansluiting voor je banjoboutgat):)
He zo heb ik het precies gedaan met lucht, de dopjes met rubber ring achter de bluespots komen dan los.

Gelukkig had ik de oude seals nog bewaard. Alleen de dikke even geplaatst dagen met de zuigers. Wat een verschil btw hoe soepel schone zuigers met wat ATE vet gaan tov de vieze.

Nu de dopjes eraf zijn heb de zuigers eruit getikt met een houtje erop en de kunststof 🔨.

Bedankt voor je snelle reactie! Morgen alles heel goed schoonmaken en dan weer in elkaar zetten, over een maand naar Luxemburg met goede remmen.
 
Je hebt de eerste blue spots met leiding buitenom tussen de klauwhelften (geloof o.a. Thunderace en Thundercat) en de latere types waarbij die leiding er niet meer is (R1, R6 etc.) Heb jij het eerste type dan?
 
Je hebt de eerste blue spots met leiding buitenom tussen de klauwhelften (geloof o.a. Thunderace en Thundercat) en de latere types waarbij die leiding er niet meer is (R1, R6 etc.) Heb jij het eerste type dan?
Ja met leiding buitenom, deze zijn ook iets dikker en pasten niet 1 op 1 op mijn xj600s zijn daarom iets afgeschaaft.

Maar de alu bluespot houdt de afsluiting op zn plek, latere bluespots hebben dit in 1.
 
Gaat met name om de groeven waar de stof-seal en de hoofd-seal in zit. Daar mag geen corrosie (meer) inzitten, want als daar corrosie zit drukt de seal sterk tegen de remzuiger. Gevolg een gaat stroef of komt vast te zitten. En juist dit wil je met revisie opheffen en als je wat ATE vet gebruikt voorkom je nieuwe corrosie waardoor je remmen lang soepel blijven.

De foto’s geven een redelijk goed beeld, maar kan net niet zien of alle oude corrosie weg is. Dus hoop dat mijn toelichting iets toevoegt.

Bij mijn Bluespots was de binnenkant van de klauw geanodiseerd (daardoor geen kaal aluminium en geen corrosie wel vuil). Blijkbaar zijn er verschillende versies van deze klauwen gemaakt.
 
Gaat met name om de groeven waar de stof-seal en de hoofd-seal in zit. Daar mag geen corrosie (meer) inzitten, want als daar corrosie zit drukt de seal sterk tegen de remzuiger. Gevolg een gaat stroef of komt vast te zitten. En juist dit wil je met revisie opheffen en als je wat ATE vet gebruikt voorkom je nieuwe corrosie waardoor je remmen lang soepel blijven.

De foto’s geven een redelijk goed beeld, maar kan net niet zien of alle oude corrosie weg is. Dus hoop dat mijn toelichting iets toevoegt.

Bij mijn Bluespots was de binnenkant van de klauw geanodiseerd (daardoor geen kaal aluminium en geen corrosie wel vuil). Blijkbaar zijn er verschillende versies van deze klauwen gemaakt.
Alles is goed schoon en je voelt met de nieuwe seals precies waar er nog vol onder zit, dat was bij 2 plekken het geval. Maar wat gaan ze er soepel in de zuigers, zowel de zuigers als seals ligt ingevet met ate.
 
Wat @Wimvlis zegt is het aller, allerbelangrijkste wat je kan doen met remklauwrevisie, ga maar met een pannespons door die groeven raggen, die moeten waanzinnig schoon zijn met als belangrijkste de kant van het remblok. Die maakt ruimte voor vervorming van de seal mogelijk zodat de remblokken terug getrokken kunnen worden. Staar je niet blind op "soepel lopen", de krachten zijn zo groot dat het zuigertje geen hinder van wrijving ondervindt
 
Wat @Wimvlis zegt is het aller, allerbelangrijkste wat je kan doen met remklauwrevisie, ga maar met een pannespons door die groeven raggen, die moeten waanzinnig schoon zijn met als belangrijkste de kant van het remblok. Die maakt ruimte voor vervorming van de seal mogelijk zodat de remblokken terug getrokken kunnen worden. Staar je niet blind op "soepel lopen", de krachten zijn zo groot dat het zuigertje geen hinder van wrijving ondervindt
Bedankt Rob, alles zit al in elkaar en ga het zo monteren komt het vervelendste werkje....op druk krijgen, ga beginnen met van onderaf te vullen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan