Starten en gelijk hoog in toeren Yamaha xj600

harleycees

MF'er
26 okt 2009
102
14
Nieuwegein
Het gaat om een Yamaha xj600 uit 1991
De kabelverlenger vernieuw en toen gebeuren het volgende.
Zonder gaskabel aansluit start die goed en met de hand bediending bij de carburateur reageert hij goed met gas geven.
Nu de kabel aangesloten en bij starten gaat hij gelijk hoog in toeren lopen, terwijl de hevels bij de carburateur gewoon beneden staat.
Wat kan het probleem zijn?
 
Laatst bewerkt:
Die kabel trekt dus al teveel van zichzelf, in rust.
Of goed monteren, of goede kabel regelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het verlengstuk van een gaskabel (nr 31 van het plaatje)van een yamaha xj600 1991 was door de vorige eigen naar amateuristisch een eigen verlengstuk gemaakt en deze ging kapot.
Deze wou ik vervangen door een origineel verlengstuk.
Deze wou ik monteren en in eerste instantie zat het tonnetje niet er goed in vandaar bij starten in hoog toeren draaien.
Nu mijn vraag:
De verlengstuk krijg je niet goed gemonteerd, moet de carburateur gedemonteerd worden om dit verlengstuk te monteren?
full
 
Het verlengstuk van een gaskabel (nr 31 van het plaatje)van een yamaha xj600 1991 was door de vorige eigen naar amateuristisch een eigen verlengstuk gemaakt en deze ging kapot.
Deze wou ik vervangen door een origineel verlengstuk.
Deze wou ik monteren en in eerste instantie zat het tonnetje niet er goed in vandaar bij starten in hoog toeren draaien.
Nu mijn vraag:
De verlengstuk krijg je niet goed gemonteerd, moet de carburateur gedemonteerd worden om dit verlengstuk te monteren?
[afbeelding]
Ik denk dat als je de carbs los haalt van de cilinders, dat je er wel veeeel beter bij kan.
En dat lijkt me verstandig, aangezien je het nu echt in nog één keer goed wilt hebben.
En let er op dat (32) je stationairstelschroef goed staat.

Als je klaar bent, even mechanisch testen en controleren, voor je de carbs weer terug zet.
 
Ik denk dat als je de carbs los haalt van de cilinders, dat je er wel veeeel beter bij kan.
En dat lijkt me verstandig, aangezien je het nu echt in nog één keer goed wilt hebben.
En let er op dat (32) je stationairstelschroef goed staat.

Als je klaar bent, even mechanisch testen en controleren, voor je de carbs weer terug zet.
Makkelijker gezegd dan gedaan, oude XJ600 heeft netzoals al die 80s de airbox vastzitten in het frame... dus dat wordt weer mooi kloten met inlaat/airbox rubbers :+
 
Laatst bewerkt:
Zo te zien is het mijn gelukt met veel pielen en een lang dun schroevendraaier die een hoek van 90 gemaakt en getordeerd is en de klemmen van de carburateur verwijderd zit verlengstuk er op en de gaskabel weer gemonteerd. Morgen de rest afbouwen. Deze klus zeker 2 liter zweet kwijt geraak. Van avond weer aanvullen met bier. Morgen verder afbouwen.(buiten)
Deze motor aangeschaft voor later voor mijn zoon.
Mijn eigen shovel had ik de kabel wel in de zelfde tijde 20 keer of meer vervangen. Bedankt voor de reactie.
 
Zo te zien is het mijn gelukt met veel pielen en een lang dun schroevendraaier die een hoek van 90 gemaakt en getordeerd is en de klemmen van de carburateur verwijderd zit verlengstuk er op en de gaskabel weer gemonteerd. Morgen de rest afbouwen. Deze klus zeker 2 liter zweet kwijt geraak. Van avond weer aanvullen met bier. Morgen verder afbouwen.(buiten)
Deze motor aangeschaft voor later voor mijn zoon.
Mijn eigen shovel had ik de kabel wel in de zelfde tijde 20 keer of meer vervangen. Bedankt voor de reactie.

Als je eerst even met een verfföhn de carb rubbers even lekker opwarmt haal je de carbs er zo tussen uit. Zo moeilijk is een XJ600 nu ook weer niet.
 
Carburateurs ertussen uit halen is niet zo een probleem. Je kunt de luchtfilterbox in zijn geheel naar achteren toe halen, waardoor je voldoende ruimte hebt om de carburateurs te demonteren.

Verlengstukje op de carburateur plaatsen is ook wel te doen.
meest handige is om de gaskleppen open te draaien en open te houden met een schroevedraaier (aan het mechanisme dan hé, niet in de carburateurs zelf). Vervolgens heb je meer ruimte om het verlengstukje erop te pielen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan