Tik/Rammel uit blok/versnellingsbak

the ace

Rookie
10 mrt 2015
9
0
Sinds een paar dagen hoor ik iets raars aan mijn motor (honda cbr 600f '98 ).
Als ik redelijk optrek uit stilstand (geen wheely, maar sneller dan sloom optrekken) hoor ik in eerste instantie een paar metaalachtige tikken.
Het was moeilijk om te horen waar het vandaan kwam, en mijn eerste gedachte was richting ketting.

Het wordt nu voor mijn gevoel (je gaat er op letten) steeds erger, en het wordt ook duidelijker uit welke richting het geluid komt, omdat ik er op let.

Ik hoor het alleen in de 1e en 2e versnelling, misschien doet hij het in de andere ook wel, maar dat hoor ik niet meer door het lawaai.
Inmiddels begint het met 1 of 2 tikken die over gaan in een kort gerammel, en het komt dus echt uit de omgeving van het blok zelf, versnellingsbak of voorste kettingwiel (lager?)

Als ik stil sta in neutraal of versnelling hoor ik niks rammelen.
Het is echt alleen als de motor zeg maar echt belast wordt zoals met optrekken.

Zelf zit ik te denken aan het lager van de uitgaande as, of... en ik heb geen idee of dat kan, want tijdens het rijden merk ik niks raars en het schakelen gaat ook allemaal soepel, een tand van een versnelling afgebroken?
Ik hoor eerst een tik alsof er iets vrij komt wat vast zit ( zeg maar een tik van een inbusbout die vast zit en ineens los komt zeg maar, gevolgd door een kort gerammel.

Rara wat zou dit kunnen wezen, en hoe kan ik simpel (zonder los halen?) het lager controleren?
 
Laatst bewerkt:
Lager uitgaande as zou kunnen . Misschien ff testen en de ketting van het kleine tandwiel hevelen en met de hand aan het kettingwiel in z`n vrij draaien of er stroeve punten in zitten. Ik zou ff geen meter meer meerijden en uitvissen wat er echt aan de nans is voordat de boel vastslaat tijdens rijden.
 
Lager uitgaande as zou kunnen . Misschien ff testen en de ketting van het kleine tandwiel hevelen en met de hand aan het kettingwiel in z`n vrij draaien of er stroeve punten in zitten. Ik zou ff geen meter meer meerijden en uitvissen wat er echt aan de nans is voordat de boel vastslaat tijdens rijden.

Lagerbuitgaande as hoor je volgens mij het luidst onbelast, als je het gas rustig dichtdraait.
 
Terug
Bovenaan Onderaan