GS500 met termignoni demper

Jasperkm

MF'er
12 sep 2016
35
2
Sliedrecht
Hallo allemaal,

Afgelopen weekend heb ik mijn eerste motor gekocht, een Suzuki GS500 uit 1992. Daar zit een carbon termignoni demper op maar deze maakt best wel veel geluid (wel gaaf). Ik ben bang dat ik straks een forse boete moet betalen of zelfs dat het kenteken wordt ingenomen. Er zit geen db killer in.

Kan ik blijven rijden met een open demper op deze manier? Zo niet, wat kan ik het beste doen?

Dit is de motor en demper.
aRe46Hw.jpg

OuZfdun.jpg


Alvast bedankt, groetjes Jasper
 
Welkom en gefeliciteerd met je motor!

Het is voor iedereen hier op het forum natuurlijk lastig om te vertellen of het geluid dat de motor met deze pijp produceert dusdanig hoog is dat je boven het maximale toegestane aantal DB zit of niet.

Zelf kan ik me niet echt voorstellen dat een GS500 met deze demper (ook zonder DB-killer) boven de norm zit.
Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen kan je het laten meten bij een motorzaak, de meeste hebben een meter.

Maar wat ik zou doen, lekker gaan! En als je dan staande word gehouden gewoon het verhaal uitleggen en smeken om een waarschuwing ;)
 
Aantal toegestane dB wordt bepaald op basis van het aantal CC's. 500cc geeft je niet heel veel ruimte qua geluid. Het staat ook op het plaatje bij je balhoofd.

Ik denk dat er wel een redelijke kans bestaat dat je er overheen gaat. Wat kun je er aan doen? Een dB killer voor de demper zoeken -of op maat laten maken.
 
Laatst bewerkt:
Aantal toegestane dB wordt bepaald op basis van het aantal CC's. 500cc geeft je niet heel veel ruimte qua geluid. Het staat ook op het plaatje bij je balhoofd.

Ik denk dat er wel een redelijke kans bestaat dat je er overheen gaat. Wat kun je er aan doen? Een dB killer voor de demper zoeken -of op maat laten maken.

Weet je misschien welke db killer ik dan moet hebben of hoe ik hier achter kan komen?

Vanochtend reed er wel een motoragent naast me maar die keek niet op of om. Misschien maak ik me hier wel te druk om... ben voorlopig niet van plan om in het buitenland te gaan rijden trouwens.
 
Weet je misschien welke db killer ik dan moet hebben of hoe ik hier achter kan komen?

Vanochtend reed er wel een motoragent naast me maar die keek niet op of om. Misschien maak ik me hier wel te druk om... ben voorlopig niet van plan om in het buitenland te gaan rijden trouwens.
Keyword bij politie is opvallen. Kies jij er voor om in drukke gebieden eens flink de uitlaat te laten horen - dan is de kans veel groter om aan de kant gezet te worden.
Een fuik is helaas gegarandeerd pret, maar die kom je niet vaak tegen.

Voor de db killer zou ik eens navraag doen bij een uitlaat-boer. Hier op het forum zit in ieder geval Bolski.
 
In Nederland zijn ze vrij coulant met het geluid uit de demper . Maar als ze je aanhouden hierop kan een boete van 400 euro je zomaar ten deel vallen. Zoals gezegd wie opvalt en het aanroept kan problemen krijgen. Als je toch niet lekker rondrijd kun je altijd een db killer aanschaffen of beter op maat laten maken.
 
Aantal toegestane dB wordt bepaald op basis van het aantal CC's.

Het staat ook op het plaatje bij je balhoofd.

Het eerste is alleen waar als het tweede niet van toepassing is. Als er een waarde is vastgesteld voor een model dan is dat leidend; als die er niet is gaat men pas in een tabelletje kijken met CC's en dB(A)'s.
Als er wel een waarde is vastgesteld, dan is die niet gerelateerd aan de cilinderinhoud. Bijv. een Honda Goldwing 1800 mag 85 dB(A) produceren, terwijl een Ducati Monster 800 92 dB(A) mag doen.
Als er voor die Goldwing geen waarde was vastgesteld zou hij max. 106 dB(A) mogen produceren.
 
Met een app op de telefoon heb ik het aantal dB gemeten, deze zei 85 dB maar dat lijkt me sterk!

De binnendiameter van de uitlaatmond is 58mm en deze zit onder een hoek. Ik heb bij bolski gevraagd of ze een db killer voor me kunnen regelen...
 
Met een app op de telefoon heb ik het aantal dB gemeten, deze zei 85 dB maar dat lijkt me sterk!

De binnendiameter van de uitlaatmond is 58mm en deze zit onder een hoek. Ik heb bij bolski gevraagd of ze een db killer voor me kunnen regelen...

Hoe heb je gemeten?

Ik kan het plaatje waar de maximale geluidsproduktie voor bij het balhoofd bijna op jouw foto lezen. Daar zal zoiets staan als 91 dB bij 4600 rpm (Een GS500 uit 2005).

Dan neem je de volgende meetopstelling:


En je gaat met de app meten. Deze meetopstelling zelf is ook behoorlijk kritisch, geluid meten is niet zo eenvoudig. Denk vooral aan reflectie en niet op de juiste plaats meten.



Voor de aftermarket demper zou 85 dB een normale waarde kunnen zijn. Je verwacht als klant dat je de demper op een willekeurige motor kan schroeven, de fabrikant zal graag een beetje ruimte houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan