BS accu druppelaar

Tonnie64

MF veteraan
18 feb 2005
1.735
214
apeldoorn
Ik ga nu voor het eerst een accu druppelaar gebruiken ondanks ik al weer 35 jaar motor rij heb ik nog nooit een accu druppelaar apparaat gebruikt. Nu heb ik vandaag een BS BA10 druppelaar gekregen en heb de volgende vraagjes.

1- Kan ik de accu gewoon in de motor aangesloten laten zitten tijdens het druppelen of moet de accu geheel uit de motor?

2- Er zit ook een kabel bij met 2 ogen voor op de accu pool. Met aan het eind van de kabel een stekker die aan de druppelaar geklikt kan worden zodat ik de bijgeleverde accu klemmen niet hoef te gebruiken. Kan ik deze kabel gewoon laten zitten als ik weer ga rijden. (natuurlijk wel even netjes wegwerken dan).
 
vraag 1 ja je kan de accu gewoon in de motor laten zitten
vraag 2 ja je kan dat kabeltje rustig laten zitten. persoonlijk spuit ik die stekkertjes even in met spuitvaseline na gebruik om corrosie te voorkomen.
maar normaal sluit ik de druppel lader maar een dagje per maand aan hooguit. dan blijft de accu langer heel als dat je hem er de hele winter aan laat zitten.
 
Laatst bewerkt:
Die volautomaten kan je er rustig maanden aan laten hangen. Dingen hebben meer rekenkracht dat een pc van 10 jaar geleden :+

Maar even serieus, dat lang aan de druppellader slecht is voor een accu is echt ongefundeerde forumpraat van de bovenste plank. Dan bedoel ik dus een volautomatische druppellader, dus niet een 'domme' lader. Lees de handleiding of doe wat research. Als je het werkingprincipe van een accu kent weet je dat de batterij elke keer overlaten aan zijn zelfontlading (in theorie) meer kwaad doet dan hem constant op spanning houden.
 
Laatst bewerkt:
Op de ambachtsschool waar ik als 13 jarige mijn elektrische loopbaan begon waren een paar onderhoudstaken aan de elektrische installatie verdeeld onder de hoogste klas. Ik had het onderhoud aan de accubakken (die glazen) van de noodverlichting en moest elke maand het elektrolietniveau, de laadstroom en de soortelijke massa daarvan nakijken. Dat waren accu's van meer dan 15 jaar oud die op een heel lage laadstroom ingesteld stonden en allemaal waren ze nog in prima conditie. Dat waren dus wel stationaire accu's en niet meer te vergelijken met onze startaccu's voor motoren. Maar toch zijn de principes hetzelfde. En dat is het corrigeren van de capaciteit door zelfontlading.
 
Laatst bewerkt:
Die volautomaten kan je er rustig maanden aan laten hangen. Dingen hebben meer rekenkracht dat een pc van 10 jaar geleden :+

Maar even serieus, dat lang aan de druppellader slecht is voor een accu is echt ongefundeerde forumpraat van de bovenste plank. Dan bedoel ik dus een volautomatische druppellader, dus niet een 'domme' lader. Lees de handleiding of doe wat research. Als je het werkingprincipe van een accu kent weet je dat de batterij elke keer overlaten aan zijn zelfontlading (in theorie) meer kwaad doet dan hem constant op spanning houden.

"Maar MasterTommy hoe verklaart u dan dat elk voorjaar weer bosjes accu's zijn overleden die maanden aan een moderne duppellader zijn geweest?
Is dat dan de erbarmelijke kwaliteit van de hedendaagse accu's, heeft vocht in de schuren in Nederland hier teveel invloed op, is het de straling van alle GSM en Wifi netwerken die de accuduur doen afnemen? Of doordat de druppelladers nog niet de nieuwste software updates hebben? Gaat het alleen goed bij druppelladers in het prijsniveau wat 2 maal hoger ligt dan een nieuwe accu?"

Vragen sommigen zich dan nu af...

Accu's op moderne fietsen moeten steeds kleiner en lichter worden, nadeel daarvan is dat ze verondersteld worden nog maar maximaal een jaar of 3 mee gaan. Dit zijn echt uitspraken van bijvoorbeeld Honda, na een garantie claim. Dus wat voor lader je ook gebruikt, je bent sowieso na 3 jaar weer aan een nieuwe accu toe, helaas :N :?
 
Accu's op moderne fietsen moeten steeds kleiner en lichter worden, nadeel daarvan is dat ze verondersteld worden nog maar maximaal een jaar of 3 mee gaan. Dit zijn echt uitspraken van bijvoorbeeld Honda, na een garantie claim. Dus wat voor lader je ook gebruikt, je bent sowieso na 3 jaar weer aan een nieuwe accu toe, helaas :N :?

Kijk, precies daarom schaf ik geen dure druppellader aan.
Tijdens de winterstop haal ik de accu eruit en zet 'm ergens vorstvrij weg.
Een keer per maand voltage meten en als het nodig is bijladen met een gewone lader. Doe nu al 4 jaar met dezelfde (lood)accu en is nog in goede conditie.
 
Kijk, precies daarom schaf ik geen dure druppellader aan.
Tijdens de winterstop haal ik de accu eruit en zet 'm ergens vorstvrij weg.
Een keer per maand voltage meten en als het nodig is bijladen met een gewone lader. Doe nu al 4 jaar met dezelfde (lood)accu en is nog in goede conditie.
Ook goed, maar de meesten zijn er te lui, niet technisch, of te vergeetachtig voor.
Een keer per maand, vaste dagen? :+ :t
 
Kijk, precies daarom schaf ik geen dure druppellader aan.
Tijdens de winterstop haal ik de accu eruit en zet 'm ergens vorstvrij weg.
Een keer per maand voltage meten en als het nodig is bijladen met een gewone lader. Doe nu al 4 jaar met dezelfde (lood)accu en is nog in goede conditie.

Mijn accu leg ik ook lekker in de kast met een handdoekje eromheen nadat hij een paar dagen aan de druppelader heeft gelegen. Hierna gaat hij 1 dag per maand even aan de druppelaar. Tot ik weer kan rijden :)
 
Doe zelden tot nooit iets bijzonders aan de accus's van mijn motoren. met 4 geregeld in gebruik zijnde motoren en een paar slapers wil het nog wel eens gebeuren dat een fiets een paar maanden geen aandacht krijgt. Niets aan de hand, gewoon starten en verder gaan. Fietsen staan allemaal in een onverwarmde garage en ik gebruik ze zomer en winter.

De accu's die ik gebruik zijn of normale yuasa lood-accus of tegenwoordig Motobatt (die lelijke gele dingen). In mijn BMW's gaan ze gemiddeld minstens vijf jaar mee. De grootste sloper is mijn oude BMW R100RT. De startmotor daarvan heeft nogal wat stroom nodig waardoor een accu al na een jaar of 3 meestal in de winter tekort gaat schieten, die gaat dan een K-serie in waar hij nog Jaren mee kan.

als ik al eens een acculader eraan hang dan is het een CTEK lader die tot nu toe alles heel weet te houden.

Benno
 
"Maar MasterTommy hoe verklaart u dan dat elk voorjaar weer bosjes accu's zijn overleden die maanden aan een moderne duppellader zijn geweest?
Is dat dan de erbarmelijke kwaliteit van de hedendaagse accu's, heeft vocht in de schuren in Nederland hier teveel invloed op, is het de straling van alle GSM en Wifi netwerken die de accuduur doen afnemen? Of doordat de druppelladers nog niet de nieuwste software updates hebben? Gaat het alleen goed bij druppelladers in het prijsniveau wat 2 maal hoger ligt dan een nieuwe accu?"

Vragen sommigen zich dan nu af...

Accu's op moderne fietsen moeten steeds kleiner en lichter worden, nadeel daarvan is dat ze verondersteld worden nog maar maximaal een jaar of 3 mee gaan. Dit zijn echt uitspraken van bijvoorbeeld Honda, na een garantie claim. Dus wat voor lader je ook gebruikt, je bent sowieso na 3 jaar weer aan een nieuwe accu toe, helaas :N :?


Ik denk niet dat ik de 3 jaar haal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan