Mayonaise in het blok van me KLE

The Mighty Powerfred

MF veteraan
20 mrt 2004
4.870
213
Zoetermeer
Hallo allemaal,

Laatst zag ik dat van m'n Kawasaki KLE 500 met 12000 km op de teller dat het oliepeilglaasje helemaal vettig van binnen was. Ik haal de vuldop er af, en het lijkt wel of er een soort van mayonaise op zit. Beetje geel wit, en vettig? Zou de koppaking lekken, doordat er koelvloeistof in de olie terechtkomt met dit als resultaat? Of komt de motor niet op bedrijfstemperatuur? Ik rij woon-werk, 18 km heen en weer 18 km terug.

Ik hoop niet dat het de koppakking is, want dat heeft dat rustig warmrijden ook nooit zin gehad... :(


Powerfred.
 
Laatst bewerkt:
Ja maar dan heb ik het over een situatie waarbij je in een te hoge versnelling rijdt en je motor gaat "bokken"

Stationair draaien is per definitie niet het beste voor een motor, tenzij de verbrandingsmotor ervoor geconstrueerd is.

De vraag is eigenlijk verkeerd gesteld.
Stel dat je voordat je je motor start, het blok op de startmotor (kort) laat doordraaien (geen choke/ schakelaar in ontsteking) dan heeft het blok al oliedruk voordat je daadwerkelijk start.
Is dat goed voor het blok of juist slecht door het lage toerental van de startmotor.
Is wel off topic maar goed.
 
Er wordt gesproken over "contact smering" omdat dat voor de meeste mensen wat duidelijker is.
De viscositeit van Motorflush is lager dan van olie zowel koud als warm, dus verdun je het.
De chemische samenstelling van de Forté producten is bedrijfsgeheim.
En veiligheidsblad kan je aanvragen bij de importeur (Forté Noord-West Europa in Wansum)
Als Motorflush niet zou smeren als een malle, zou het de smerende werking van de olie WEL beinvloeden.En het het beinvloed de smering niet en dus smeert het.
Als je iets toevoegd aan je olie wat NIET zou smeren zou je de smerende werking wel beinvloeden. Het is heel logisch allemaal
 
Nu is het zo, dat per definitie koude olie altijd een hogere oliedruk heeft dan warme olie.
Heb je een oliedruk meter op je (auto)motor, dan zie je bij een koude motor altijd de hoogste oliedruk op je meter. Dit is al bij stationair draaien, bij een warme motor geeft de meter pas bij een hoger toerental deze druk.
Door het "overstortventiel" zal de druk niet te hoog worden, anders gaat de boel kapot.
Dus als je de motor (koud) start zal er toch vrij snel overal genoeg oliedruk zijn door de hoge begin druk.
Maar door sommige motorconstructie's is het niet aan te bevelen om gelijk veel "gas" te geven bij koude motor, immers warme olie is "dunner" en komt makkelijker op "moeilijke" plaatsen, waaronder vooral ook in de cilinderkop/kleppentrein.
Daar treed dan vaak ook de grootste slijtage op, zoals het zgn. pitting op de nokken.
Nu is het zo dat, met de moderne olieën van nu, de viscositeit veel stabieler is dan pakweg 15 jaar geleden en minder gauw verouderd door allerlei "dopes". Vooral de synthetische olieën zijn beter van kwaliteit en behoeven geen extra toevoegingen, die zitten er al in.
Toch zijn er motoren (met natte koppellingen) die beter draaien op de oudere olieën,lees minder dopes, dat voorkomt slippen van de koppelling, omdat de samenstelling van de frictiematerialen op de platen daar niet tegen kunnen.
Het wordt door BMW bij de boxer motoren aangeraden, het liefst minerale olie te gebruiken, om zo ook het olieverbruik in de inrij-periode tegen te gaan ( iedereen weet toch dat er een droge koppelling in zit?).
Dus olie is niet zomaar van dat goudgele goedje en als het op het max. streepje staat is het wel goed, het gaat veel verder dan dat, maar daar wil ik jullie niet verder mee lastig vallen.
 
De vraag is eigenlijk verkeerd gesteld.
Stel dat je voordat je je motor start, het blok op de startmotor (kort) laat doordraaien (geen choke/ schakelaar in ontsteking) dan heeft het blok al oliedruk voordat je daadwerkelijk start.
Is dat goed voor het blok of juist slecht door het lage toerental van de startmotor.
Is wel off topic maar goed.

Slecht, het toerental tijdens het starten is lager dan wanneer de motor stationair loopt.
 
Ik heb het gehad met mijn vorige boot, een ouderwetse ééncilinder diesel. Het koelsysteem was niet in orde en dus zat er witte drab in het blok.
Dat heb ik toen gespoeld met schone dieselolie... Olie eruit, diesel er in, paar minuten draaien met lichtelijk verhoogd toerental voor de oliedruk (inderdaad) en je moet eens kijken wat voor troep er daarna uit het carter loopt... Niet te lang en zeker niet belasten want diesel smeert natuurlijk nauwelijks.
Na reparatie en spoelen was het blokje beter dan ooit.
 
Laatst bewerkt:
Wat wel goed gaat is hydraulic olie, ik heb het verhaal van Hybride meermalen in mijn werk destijds in de watersport tegen gekomen. Zelfs bootmotoren die onder water hadden gelegen van schepen, die na het dooien, ineens op de bodem van de haven lagen (vergeten een afsluiter dicht te draaien vóór de vorst periode of zoiets).
Ik gebruikte toen (olie en vet) produkten van Speedwell, men had voor spoelolie een hydraulic-olie en dat gaf een goed resultaat, maar wat ook belangrijk is het heeft toch nog een licht smerende werking.
Dus alleen met stationair draaiende motor de olie warm laten draaien en dan verversen.
Nu is het verversen van een bootmotor even een ander verhaal, want daar moet je met koude motor nooit aan beginnen.
Je haalt de olie er met een zuigpomp uit en met koude olie duurt het uren voor je een litertje of 4 eruit hebt, dus nooit doen in koude toestand.
Achteraf heb ik nooit klachten gehad over motoren die extreem olie gebruikten, dus uit ervaring kan ik zeggen ik zou het zo weer doen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan