Suzuki gs500e Tik in het blok

QVC

Rookie
28 feb 2022
24
12
Hallo!

Ik heb sinds kort een GS500e gekocht met het idee hier op te gaan rijden met het warmere weer en mogelijk ook langere ritten met wat meer bochten aangezien dit een stuk sportiever rijdt dan mijn F650 BMW.
Nou heb ik hem voor een schijt prijs gekocht en hier zitten uiteraard zijn risico's bij maar dat terzijde bij aankoop klonk alles goed blok liep lekker remmen functioneren naar behoren etc. etc.

Ik heb sinds aankoop binnen laten we zeggen 2 a 3 weken maar 500-600 km gereden. en nu lijkt er een tik in het blok te zitten.
ik heb nu de olie pijl weer bijgevuld hier ging toch iets meer in dan ik gehoopt had zeg 400-600 ml. Dus hij lijkt wat meer te verbruiken/ mogelijk zweet een beetje.

Maar dat ga ik aanpakken in de volgende onderhoud beurt hij rijd momenteel niet omdat ik niet het risico wil lopen nog meer te slopen.
De tik in het blok is het meest merkbaar als het blok warm is koud hoor ik niks terwijl dit model (van 1990) juist wel zou mogen tikken bij een koud blok maar niet bij een warm blok.

Zie video om te horen wat ik bedoel het lijkt bij de nokkenas te zitten maar ik weet het niet zeker dus voordat ik alles open trek heeft er iemand nog advies?

Alvast dank voor de hulp ik kan het goed gebruiken!
Ik heb namelijk even geen idee waar ik mij het beste op kan voorbereiden als in wat zal ik preventief alvast moeten bestellen?
 

Bijlagen

  • 20230524_084029.mp4
    27,4 MB
  • 20230524_172149.mp4
    67,1 MB
zal zeker nit aan synchro liggen
Ik weet nog niet echt wat het zou kunnen zijn dat is namelijk het enige waar ik aan gezeten heb de sync van de carbs.
Zouden ze anders misschien nu vervuild zijn omdat de tank langer in een andere positie heeft gelegen?
Ik heb de benzine slangen ook vervangen aangezien deze helemaal door waren.
Hij houdt toeren helemaal in en trekt niet door klink alsof het luchtfilter helemaal niet aangesloten is hele diepe klanken.
 
Vind het allemaal nog wel meevallen eigenlijk. Zou even kijken wat het bijstellen van de klepspeling gedaan heeft en olie vervangen/bekijken. Zou het olie filter open snijden en goed bekijken. Ze maken sowieso behoorlijk mechanisch geluid. Die van mij klinkt niet veel anders hoor. Al verbruikt de mijne amper olie (niet meetbaar op de peilstok) Hoe heter hij wordt hoe meer geluid hij maakt. 10w50 olie zal waarschijnlijk geen kwaad kunnen.

 
  • Leuk
Waarderingen: QVC
Vind het allemaal nog wel meevallen eigenlijk. Zou even kijken wat het bijstellen van de klepspeling gedaan heeft en olie vervangen/bekijken. Zou het olie filter open snijden en goed bekijken. Ze maken sowieso behoorlijk mechanisch geluid. Die van mij klinkt niet veel anders hoor. Al verbruikt de mijne amper olie (niet meetbaar op de peilstok) Hoe heter hij wordt hoe meer geluid hij maakt. 10w50 olie zal waarschijnlijk geen kwaad kunnen.

Lijkt inderdaad wel heel erg op die van mij ja! Bedankt voor de moeite geeft weer een beetje hoop!
Momenteel loop hij nog niet echt lekker lijkt alsof hij veel te weinig benzine krijgt hij loopt wel maar klinkt helemaal bagger denk dat ik de carbs eraf moet trekken kwam nog wat extra zooi uit de slang.....
Dan kan ik eindelijk beter horen of het stellen wat gedaan heeft!
 
Wordt zoeken naar waarom hij zo rookt nu
Lijkt mij knap als dat nu komt door het kleppen stellen…
Hij rookte hier voor namelijk niet
Afstelling niet goed?
Of kan dit door carb sync zijn?
En hij rookt pas na een aantal seconden draaien 🤔
 
Bij het lezen van de titel weet je al dat het hoogstwaarschijnlijk niks goeds is.

Ik heb zelf een stuk of 12 van die GS500's gehad (handelde er een tijdje in) en dat de big end lagers verrot raken, is nogal een kwaaltje. Komt omdat de oliepomp vrij hoog in het carter gemonteerd zit, dus als je je olie niet goed op peil houdt, dan loopt ie al snel aan stront.

Hieronder een voorbeeld van mijn motor destijds:
 
Bij het lezen van de titel weet je al dat het hoogstwaarschijnlijk niks goeds is.

Ik heb zelf een stuk of 12 van die GS500's gehad (handelde er een tijdje in) en dat de big end lagers verrot raken, is nogal een kwaaltje. Komt omdat de oliepomp vrij hoog in het carter gemonteerd zit, dus als je je olie niet goed op peil houdt, dan loopt ie al snel aan stront.

Hieronder een voorbeeld van mijn motor destijds:
Wow dat klink helemaal bagger jemig bij mij klinkt hij niet zo maar goed snel olie door spitten 🫣
 
Ik dacht misschien dat het bij de nieuwe bougies niet klopte. Omdat met de oude bougies hij wel op 2 cilinders draaide. Als van de nieuwe bougies er weer 1 geplet is dan is er ergens speling wat niet hoort idd.
Welke was dat? Dan weet je meteen aan welke kant het bigend eruit ligt
Goeie! Dit was de linker kant! Hij loopt nu wel weer goed maar links zat de bougie met een te kleine veel te kleine afstand
 
Update!
De bijlage is eerste keer dat het blok goed warm is na het stellen van de kleppen het lijkt nog niet helemaal weg te zijn..
ik heb nu de Oliepan eraf en zie wat kleine schilfertjes het is niet super veel foto volgt nog.
Maar het lijkt mij mee te vallen filter was wel voor zat een hoop zooi in deze is heel lang niet vervangen…..
ik kijk vanavond nog even en maak wat foto’s maar het lijkt mij mee te vallen met de hoeveelheid schilfers in de olie…
 
Laatst bewerkt:
Waarom blijf je dat ding constant starten om filmpjes te maken als er mogelijk iets goed kapot is? :?

Je vergroot alleen maar de kans dat je nog veel meer schade aanricht.
 
Waarom blijf je dat ding constant starten om filmpjes te maken als er mogelijk iets goed kapot is? :?

Je vergroot alleen maar de kans dat je nog veel meer schade aanricht.
Als er echt wat inwendigs kapot is, dan maakt het toch niet meer uit. Deze blokken zijn de moeite en geld niet waard om te reviseren, tenzij iemand een emotionele waarde hecht aan de motor. Maar goed... emotionele waarde hechten aan een gs500... 😅
 

Bijlagen

  • 20230628_222345.jpg
    20230628_222345.jpg
    256 KB · Weergaven: 61
  • 20230628_222421.jpg
    20230628_222421.jpg
    162,5 KB · Weergaven: 60
Terug
Bovenaan Onderaan