Olie lekkage Monster600 bij olie filter

desmohead

Die hard MF'er
23 feb 2010
302
10
verwegistan
Beste Motor vrienden,

Heb afgelopen seizoen al verschillende keren een olie lekkage gehad bij mijn Ducati M600 van 1995.
Het begon met wat druppen langs het olie filter. Eerst aangedraaid en nog steeds druppels.
Toen gehele filter inclusief O-ring vervangen (O-ring ingesmeerd met motor olie en filter gevuld met nieuwe olie).
Voor het monteren van het filter heb ik eerst het montage vlak op het blok bekeken en geen beschadigingen.
Naar monteren het filter geborgd met een lockwire (ijzerdraadje) tegen het los trillen.
Ongeveer nog 200km gereden en niks aan de hand.
Vanochtend starten ik hem en tot mijn grote verbazing spoot er gewoon Olie langs het filter naar buiten. Filter zit niet los!

Vraag mn eigen nu af of ik misschien een overdruk in mn blok heb??
Iemand hier ervaring mee en weet iemand de oplossing ??

Ducati en Olie grapjes ken ik allemaal al ;)
 
Komt het wel van de filter en niet van de oliedrukschakelaar?
Beste Motor vrienden,

Heb afgelopen seizoen al verschillende keren een olie lekkage gehad bij mijn Ducati M600 van 1995.
Het begon met wat druppen langs het olie filter. Eerst aangedraaid en nog steeds druppels.
Toen gehele filter inclusief O-ring vervangen (O-ring ingesmeerd met motor olie en filter gevuld met nieuwe olie).
Voor het monteren van het filter heb ik eerst het montage vlak op het blok bekeken en geen beschadigingen.
Naar monteren het filter geborgd met een lockwire (ijzerdraadje) tegen het los trillen.
Ongeveer nog 200km gereden en niks aan de hand.
Vanochtend starten ik hem en tot mijn grote verbazing spoot er gewoon Olie langs het filter naar buiten. Filter zit niet los!

Vraag mn eigen nu af of ik misschien een overdruk in mn blok heb??
Iemand hier ervaring mee en weet iemand de oplossing ??

Ducati en Olie grapjes ken ik allemaal al ;)
 
zittie scheef ?

Adventure Rider

en als hij zo diep zit, is er van de vorige wissel een rubber ring blijven zitten ?

Je zou zeggen dat wanneer TS de aansluiting op het blok heeft bekeken, een evt achtergebleven rubber wel gespot zou zijn.

@TS: hoe zet je het filter vast? Doe je dit met de filtersleutel, dat kan (begrijpelijk, omdat je er anders lastig grip op hebt) maar dan zet je 'm gauw te vast.
Filter dient slechts handvast te worden gezet.
Ducati geeft geen specifiek aanhaalmoment maar er wordt vaak zo'n 9-10Nm aangehouden...
 
Nogmaals pasvlak en rubber bekijken. Ik moest eens daags voor de motorvakantie het filter aandraaien dat door een ducati dealer gemonteerd was. Daarna geen probleem meer gehad.
 
Je zou zeggen dat wanneer TS de aansluiting op het blok heeft bekeken, een evt achtergebleven rubber wel gespot zou zijn.

@TS: hoe zet je het filter vast? Doe je dit met de filtersleutel, dat kan (begrijpelijk, omdat je er anders lastig grip op hebt) maar dan zet je 'm gauw te vast.
Filter dient slechts handvast te worden gezet.
Ducati geeft geen specifiek aanhaalmoment maar er wordt vaak zo'n 9-10Nm aangehouden...

als de schroefdraad scheef zou zijn en het probleem is al zolang hij de motor heeft zou ik als eerst controleren.
maar dit puur n.a.v wat er verteld word.
 
Je zou zeggen dat wanneer TS de aansluiting op het blok heeft bekeken, een evt achtergebleven rubber wel gespot zou zijn.

@TS: hoe zet je het filter vast? Doe je dit met de filtersleutel, dat kan (begrijpelijk, omdat je er anders lastig grip op hebt) maar dan zet je 'm gauw te vast.
Filter dient slechts handvast te worden gezet.
Ducati geeft geen specifiek aanhaalmoment maar er wordt vaak zo'n 9-10Nm aangehouden...

Sommige filters moeten gewoon op 20nm hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan