Oplossingen voor rem-vering problemen Kawa Zx10 1988

DualDevil

MF veteraan
26 mrt 2008
7.754
27
Vlaardingen
MFers helpt u mij met advies!

Ik bezit een zx10 uit 1988. Motor is mooi, bevalt goed en kan volgens mij nog prima een tijd mee. Maar, er zijn 2 problemen die lastig op te lossen zijn waarvan de oplossingen los kunnen worden gekocht of in een totaaloplossing. De 2 problemen zijn terugkerend: vorkpoten die zweten / lekken en lastig te repareren zijn vanwege lamme draad in de vorkbuis, en kromme remschijven.

Ik heb een voorvork waarop de roest en pitting zorgt voor lekke keringen. An sich niet zo'n probleem, maar de topcap is er door de vorige eigenaar eens niet goed opgedraaid waardoor de schroefdraad in de poot niet helemaal lekker meer is. Dus, opnieuw keerringen vervangen maakt de schroefdraad in de poten nog slechter.

Nieuwe gebruikte vork lost dit probleem op. Maar, dan behoud ik dus wel het voorwiel e.d. En daar zit mijn twijfel. Want naast de falende keerringen heb ik nu al voor de tweede keer kromme remschijven. Systeem van rempomp tot remklauw werkt goed, klauwen zijn schoon en mijn remgedrag is netjes. Ik hou de rem bijvoorbeeld niet lang vast bij stilstand.

Nu kan ik dus:

- Nieuwe remschijven Nieuwe vorkpoten ( minimaal 300+300+125 voor internals - eigenlijk vind ik dat wat te veel)
- Gebruikte remschijven en nog eens keringen vervangen (rond de 100 euro en een paar uur werk, hopen dat de schijven niet opnieuw kromtrekken en dat de poten nu niet gaan lekken)
- Een complete voorpartij uit een andere motor erin hangen die past. Dit kan door een andere vork en triple tree erin te hangen of door vorktubes van de juiste lengte en diameter te vinden. Als jullie suggesties hebben heel graag (diameter is 41 mm)

Aan jullie de open vraag, hoe zouden jullie het aanvliegen. Hoe zouden jullie dit oplossen, enige randvoorwaarde is dat het niet excessief duur mag worden.

Ik neig ernaar een paar vorkpoten met schijven en wiel te vinden met de juiste kleur en diameter en een lengte die behoorlijk goed in de buurt komt of iets langer is. Zo kan ik bijvoorbeeld een set kopen met goede schijven, remklauwen etc en liefst ook een vergeiljkbare snelheidsopnemer. Maar, ik sta open voor alternatieve suggesties.Die keuze zou ik kunnen baseren op wat meetwerk voor de lengte en deze lijst:

Fork tube Diameters list

Ik hoor graag jullie mening. :}
Plaatje maakt het leuker:
201205071225510.Foto0652.jpg
 
Dit is een open zoektocht naar betaalbare, en effectieve oplossingen en er mogen alternatieven geopperd worden (en kritiek op het feit dat ik geen 1000 euro wil uitgeven aan een vork en schijven :+ silly me ). Ik vind niet alles te duur, dus kom gerust met een suggestie.
 
Laatst bewerkt:
wellicht is en een gebruikersforum waar al is uitgevogeld of er onderdelen van andere odellen zijn die ook passen? Wie weet past een ZZR voorkant erin bijvoorbeeld? (hoewel die 43mm als ik me niet vergis, veel 90'er honda's hebben 41mm poten) Hoe dan ook altijd werk om de boel passend te krijgen.

arashi maakt doorgaans mooi geprijsde schijven, dan weet je zeker dat ze recht zijn ipv een gebruikte set.
 
Heb je de topcap(s) + schroefdraad al gecontroleerd? Die zijn bij mijn Honda's van zachter materiaal dan de binnenpoot. Daardoor draai je eerder het draad van de dop kapot dan van de binnenpoot. Afhankelijk van de schade kun je de roest en pitting eerst weg proberen te polijsten. Indien je dat eerst probeert heb je wbt de vering alleen nieuwe topcaps, keringen, vloeistof en stofkappen nodig.

En als dat het uithoud kun je vervolgens opzoek naar andere schijven.

Als je het reviseren van de vork uitbesteed zou ik overigens wel een nette tweedehands vork proberen te vinden. Dat kost dan netto misschien iets meer, maar heb je wel veel minder kans op lekkage.
 
Ik ga met de geplaatste ideeën aan de gang, ik merk dat men toch met me eens is dat het in principe de juiste route is om te kijken of deze poten netjes te maken zijn, anders nieuwe poten, en als het lekke poten probleem opgelost is te kijken naar het richten / vervangen van de schijven.

Pitting wegpolijsten heb ik deze keer ook geprobeerd. Schijven en klauwen zijn vorige keer ook bewust erg netjes gemaakt qua werking en op de pasvlakken. Mocht toen niet baten, maar we gaan voor een tweede ronde, dat verdient het beestje. Bedankt voor de reacties en links, de duitse ebay vorken zijn prima opties inderdaad deze had ik nog niet gevonden.
 
Ik ga met de geplaatste ideeën aan de gang, ik merk dat men toch met me eens is dat het in principe de juiste route is om te kijken of deze poten netjes te maken zijn, anders nieuwe poten, en als het lekke poten probleem opgelost is te kijken naar het richten / vervangen van de schijven.

Pitting wegpolijsten heb ik deze keer ook geprobeerd. Schijven en klauwen zijn vorige keer ook bewust erg netjes gemaakt qua werking en op de pasvlakken. Mocht toen niet baten, maar we gaan voor een tweede ronde, dat verdient het beestje. Bedankt voor de reacties en links, de duitse ebay vorken zijn prima opties inderdaad deze had ik nog niet gevonden.

Als je iemand kan vinden met een schroefdraadvijl kun je met wat beleid en mazzel het schroefdraad weer goed krijgen.
De vorkpoten kun je laten polijsten en hardverchromen, niet lang gelden kwam er nog een topic hierover voorbij, in Heerugowaard zit er een die dat doet.
Maar er zullen er gerust meer zijn.
 
Kleine update:

Vering is inmiddels uit elkaar. Draad op de topcap / vorkbuis is wat mij betreft niet te slecht, vorige keer had de motorzaak me gewaarschuwd dat als het weer zou gaan lekken ik een probleem zou hebben ivm slechte draad, maar ik denk dat het wel meevalt.

Nu een complete set glijbussen en rubber ringen, oliekeringen etc. besteld. De poot zelf ziet er nog goed uit dus met deze delen is het hopelijk weer voor lange tijd klaar met de voorvork.

Als dit werk is afgerond en goed blijft eens kijken naar een goede set schijven!

En, ik ben blij dat de zx10 weer op een goede manier de weg op gaat! 8-)
 
Laatst bewerkt:
Omdat alleen maar problemen melden ook niet leuk is.

Probleem is opgelost. Ik heb een voorvork met progressieve veren online gevonden voor een goede prijs en de kromme remschijf is door een tweedehandse nette vervangen. De eerste 40 kilometer zijn weer gereden naar volle tevredenheid!
 
Terug
Bovenaan Onderaan