How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Misschien weten diegene die daadwerkelijk een motor hebben ingevoerd of het eerste of het tweede bedrag overeenkomt met het bedrag van de douane?
Heb daadwerkelijk zelf motoren ingevoerd maar bij het genereren van gegevens voor de BPM aangifte geen automatisch rekenprogramma gebruikt. Het bedrag dat de douane standaard hanteert is gebaseerd de actuele BPM en op het gebruik van de forfaitaire tabel van de douane. Mocht je, zoals bovenstaand uitgelegd, een voordeliger berekeningsmethode kunnen overleggen dan mag je die toepassen maar dan moet je wel aan kunnen tonen waarom je die voordeliger methode hebt gehanteerd.
Vraagje: wat precies - omschrijving van het bedrag en de grootte - heb je in het rekenprogramma bij de tweede berekening anders ingevoerd dan bij de eerste om uiteindelijk € 300 lager uit te komen voor het te betalen bpm-bedrag?
 
Bij de eerste de consumentenprijs zoals aangeven bij Univé plus datum eerste toelating en bij de tweede de verkoop prijs particulier plus datum eerste toelating.

Maar ik gok dat die particuliere waarde dus aan de hand van een tabel moet gaan en niet de gewone verkoopwaarde moet zijn..
 
Bij de eerste de consumentenprijs zoals aangeven bij Univé plus datum eerste toelating en bij de tweede de verkoop prijs particulier plus datum eerste toelating.

Maar ik gok dat die particuliere waarde dus aan de hand van een tabel moet gaan en niet de gewone verkoopwaarde moet zijn..
Particuliere waarde of particuliere prijs of gewone verkoopwaarde zijn termen die de belastingdienst niet gebruikt bij de bpm-aangifte. Op het aangifte formulier moet je o.a. een afschrijvingspercentage invullen. Dat doe je normaal gesproken aan de hand van de forfaitaire tabel van de belastingdienst. Tenzij je aan kunt tonen dat er op jouw specifieke motorfiets een hogere afschrijving heeft plaats gevonden. Maar dit moet je dan wel aan kunnen tonen d.m.v. bijv. een ANWB koerslijst of aan de hand van een taxatierapport van een BOVAG erkend bedrijf.
 
Als ik een oud lijk haal, zeg 30 jaar. Dan hoef ik niets in te vullen neem ik aan? Loopt tot 9 jaar 6 maanden zag ik. Klopt dat?
 
Als ik een oud lijk haal, zeg 30 jaar. Dan hoef ik niets in te vullen neem ik aan? Loopt tot 9 jaar 6 maanden zag ik. Klopt dat?
De afschrijving loopt zeker niet tot 9,5 jaar en daarna niets meer. Het is nl. zo dat over de eerste 9,5 jaar schrijf je 92% af. Daarna komt er voor iedere aangebroken maand 0,083% bij. En wat uit die berekening komt, dat afschrijvingspercentage vul je in. Maar dat zal inderdaad niet tot erg veel te betalen rest BPM leiden want bij een 17,5 jaar oude motorfiets kom je dan al wel zo ongeveer op 100% afschrijving uit.
 
Laatst bewerkt:
En buiten dat, zal de belastingdienst vast alsnog die berekening/papieren willen zien.
De berekening hoeven ze niet te zien want die kunnen ze aan de hand van hun eigen rekenprogrammaatje eenvoudig controleren. Het enige wat ze daar voor nodig hebben is de datum van eerste ingebruikname. En die staat zoals gewoonlijk op het buitenlandse kentekenbewijs, iets wat je sowieso moet overleggen.
 
Als zij die papieren niet nodig hebben, hoezo vullen we die dan überhaubt in?
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Wat ik probeerde te zeggen was dat belastingdienst de specifieke berekening van het percentage afschrijving niet hoeft te zien. Dit percentage kun je o.a. voor jezelf berekenen aan de hand van hun forfaitaire tabel, eventueel op een kladje en de uitkomst daarvan vul je in op het aangifte formulier voor de BPM. Uiteraard heeft de belastingdienst dit volledig ingevulde aangifte biljet wel nodig. Sorry voor het misverstand.
 
Laatst bewerkt:
Als ik een oud lijk haal, zeg 30 jaar. Dan hoef ik niets in te vullen neem ik aan? Loopt tot 9 jaar 6 maanden zag ik. Klopt dat?
Niet te minderwaardig! Mijn FZ is nu 32 jaar en 'still going strong'!!
Vorig jaar mee in Portugal geweest en komende zomer staat Noordkaap/ Rusland op de rol!
 
Motor: Belgie -> Nederland

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om volgende week zelf een motor uit België te halen. Uitgebreid telefonisch contact gehad, de beste meneer wou geen handgeld aannemen. "i will not sell the motorcycle until you have see this beautiful machine!". Nou, dat is toch zeker fijn om te horen!

Vraagje; omdat het tegen de franse grens aan is spreekt de verkoper geen tot slecht nederlands. Daarintegen spreeks hij prima engels, dus dat is in mijn geval een pluspunt.

Nu mijn vraag; hoe maak ik in godsnaam een koopovereenkomst? ik doe nooit aan dat soort zaken. Bij mij is het altijd; geld geven, object aannemen, hand schudden, blij.

Hij sprak ook over een "the eurpeaan conformity" papier, dat is een papier met gegevens van de motor, een soort "deel 1". Dat zal het "roze papier" zijn waarover in de topic-start wordt gesproken?

Moet ik ook een soort van uitvoerbewijs hebben?

Ik hoop als iemand mij een duidelijk antwoord kan geven. Alvast erg bedankt!

PS; vergeet ik nog iets?
 
Laatst bewerkt:
Misschien heeft hij zelf al wel een koop contract opgesteld. Toen ik mijn motor kocht in België kocht had de verkoper dat wel, schijnt daar volgens mij best normaal te zijn.

Je kunt toch via google translate wat in het engels-frans opstellen? Hoeft niet veel te zijn, gewoon koper verkoper, en framenummer van de fiets, kmstand, datum en overeengekomen verkoopbedrag, handtekeningen.
 
Motor: Belgie -> Nederland

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om volgende week zelf een motor uit België te halen. Uitgebreid telefonisch contact gehad, de beste meneer wou geen handgeld aannemen. "i will not sell the motorcycle until you have see this beautiful machine!". Nou, dat is toch zeker fijn om te horen!

Vraagje; omdat het tegen de franse grens aan is spreekt de verkoper geen tot slecht nederlands. Daarintegen spreeks hij prima engels, dus dat is in mijn geval een pluspunt.

Nu mijn vraag; hoe maak ik in godsnaam een koopovereenkomst? ik doe nooit aan dat soort zaken. Bij mij is het altijd; geld geven, object aannemen, hand schudden, blij.

Hij sprak ook over een "the eurpeaan conformity" papier, dat is een papier met gegevens van de motor, een soort "deel 1". Dat zal het "roze papier" zijn waarover in de topic-start wordt gesproken?

Moet ik ook een soort van uitvoerbewijs hebben?

Ik hoop als iemand mij een duidelijk antwoord kan geven. Alvast erg bedankt!

PS; vergeet ik nog iets?

Koopovereenkomst voor het invoeren?
Lekker thuis schrijven en je partner laten tekenen, wieven hoe willen ze dat controleren?

European conformity ding zal hij het CVO mee bedoelen. Leuk voor een completer kenteken maar niet noodzakelijk. Het oranje/roze papieren MOET je hebben voor het invoeren.

Verder staat alles vermeld.
 
Wow, jullie zijn snel met reageren!! :}

Wel vreemd, want stel dat het aankoopbedrag van de motor 10.000,- euro is. Dan kan ik er thuis zomaar 7.500,- euro van maken op de aankoop-overeenkomst. Dan scheelt weer in de bpm. Hoe wordt zoiets gecontroleerd?

Het moet natuurlijk wel aannemelijk blijven, dat begrijp ik ook. Maar op de manier wat jullie beschrijven van; "zelf een koopovereenkomst maken en de vrouw thuis laten tekenen", is het toch wel een beetje om fraude in de hand te werken. ;(
 
Laatst bewerkt:
Wow, jullie zijn snel met reageren!! :}

Wel vreemd, want stel dat het aankoopbedrag van de motor 10.000,- euro is. Dan kan ik er thuis zomaar 7.500,- euro van maken op de aankoop-overeenkomst. Dan scheelt weer in de bpm. Hoe wordt zoiets gecontroleerd?

Het moet natuurlijk wel aannemelijk blijven, dat begrijp ik ook. Maar op de manier wat jullie beschrijven van; "zelf een koopovereenkomst maken en de vrouw thuis laten tekenen", is het toch wel een beetje om fraude in de hand te werken. ;(

Email notificatie ;)

Aankoopprijs maakt niet uit voor de BPM. Tenminste, niet als je het doet zoals in de OP beschreven en zo worden 99% van de motoren ingevoerd.
 
Motor: Belgie -> Nederland

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om volgende week zelf een motor uit België te halen. Uitgebreid telefonisch contact gehad, de beste meneer wou geen handgeld aannemen. "i will not sell the motorcycle until you have see this beautiful machine!". Nou, dat is toch zeker fijn om te horen!

Vraagje; omdat het tegen de franse grens aan is spreekt de verkoper geen tot slecht nederlands. Daarintegen spreeks hij prima engels, dus dat is in mijn geval een pluspunt.

Nu mijn vraag; hoe maak ik in godsnaam een koopovereenkomst? ik doe nooit aan dat soort zaken. Bij mij is het altijd; geld geven, object aannemen, hand schudden, blij.

Hij sprak ook over een "the eurpeaan conformity" papier, dat is een papier met gegevens van de motor, een soort "deel 1". Dat zal het "roze papier" zijn waarover in de topic-start wordt gesproken?

Moet ik ook een soort van uitvoerbewijs hebben?

Ik hoop als iemand mij een duidelijk antwoord kan geven. Alvast erg bedankt!

PS; vergeet ik nog iets?
Vergeet niet dat je maatregelen neemt om te voorkomen dat je geript wordt, hier rinkelt wel een alarmbelletje.
-Een Fransman die goed Engels spreekt
-Geen handgeld willen accepteren omdat hij dan zijn identiteit middels een bankrekening bekend moet maken.

Kan je afspreken dat je na het bekijken, accepteren en opladen van de motor naar een bank gaat, alwaar je het geld opneemt en hem betaalt? (Dat je het geld gewoon cash bij je hebt hoeft hij niet te weten)
 
Motor: Belgie -> Nederland

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om volgende week zelf een motor uit België te halen. Uitgebreid telefonisch contact gehad, de beste meneer wou geen handgeld aannemen. "i will not sell the motorcycle until you have see this beautiful machine!". Nou, dat is toch zeker fijn om te horen!

Vraagje; omdat het tegen de franse grens aan is spreekt de verkoper geen tot slecht nederlands. Daarintegen spreeks hij prima engels, dus dat is in mijn geval een pluspunt.

Nu mijn vraag; hoe maak ik in godsnaam een koopovereenkomst? ik doe nooit aan dat soort zaken. Bij mij is het altijd; geld geven, object aannemen, hand schudden, blij.

Hij sprak ook over een "the eurpeaan conformity" papier, dat is een papier met gegevens van de motor, een soort "deel 1". Dat zal het "roze papier" zijn waarover in de topic-start wordt gesproken?

Moet ik ook een soort van uitvoerbewijs hebben?

Ik hoop als iemand mij een duidelijk antwoord kan geven. Alvast erg bedankt!

PS; vergeet ik nog iets?
Voor de invoer in NL heb je niet perse een koopovereenkomst nodig. Zoiets is echter wel nuttig wanneer na het sluiten van de koop blijkt dat koper of verkoper niet datgene heeft gekregen wat hij had verwacht en er daarna een juridische twist ontstaat. Vooral wanneer het om een relatief groot bedrag gaat. In Duitsland gebruikte ik de voorgedrukte overeenkomst van de ADAC: "Kaufvertrag fuer den privaten Verkauf eines gebrauchten Motorrades". Hoogst waarschijnlijk dat de Belgische zusterafdeling van de ADAC, of een andere instantie, ook zoiets hebben. En het zou voor de hand liggen dat deze dan tweetalig is: Frans-Vlaams. Er is genoeg te vinden op het internet en de ANWB wil ook nog wel eens een goede bron van informatie zijn.
 
Een koopovereenkomst is super simpel. Je hebt 2 partijen die je beschrijft en het onderdeel dat het lijdend voorwerp is van de overeenkomst. Je specificeert dit onderdeel zoals jij wilt dus bij een motor verschillende dingen zoals bouwjaar, km-stand, framenummer etc. Vervolgens de verkopende partij bij naam en toenaam, adres gegevens etc en de kopende partij. 2 handtekeningen eronder en klaar.

Vergeet niet het bedrag te noemen, net zoals een koopovereenkomst van een huis maar dan uitgekleder en minder notarieel
 
Laatst bewerkt:
Soms vraagt het RDW/Douane er wel om heb ik meegemaakt.
Dus nu schrijf ik die voortaan gewoon zelf thuis
 
Alles is goed gegaan met de motor ophalen uit België! :)

Vraagje; Voor de RDW keuring moet er ook nog een rode reflector op zitten? Of is het achterlicht voldoende? (zo rood vindt ik het achterlicht namelijk niet :? )

Oeps, nu zie ik ook pas als ik een kentekenplaats-verlichting mis. Komt dat wel goed bij de RDW?? :Z
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan