Tls 1000 temp modificatie

t-amateurtje

Rookie
23 aug 2016
11
0
Wie kan er voor mij een Temperatuur Modificatie uitvoeren ?

Mijn tls uit 97 geeft als max 65 graden aan terwijl dat rond de 82 moet zijn..
Nu blijft mijn motor in shoke modus draaien waardoor ik dus veel meer brandstof verbruik dan nodig.

Kom zelf uit andijk, dus iets in de omgeving zou mooi zijn :D
 
5 graden kouder dan hij nu aangeeft.

En rijdt nu inderdaad 1op 15,5


80 graden dus?


Heb zelf een Cagiva Raptor 1000 gehad, die heeft hetzelfde blok en ook dat probleem van niet op bedrijfstemperatuur komen.

Bij die motoren wordt een thermostaat van een Suzuki SV-1000 gemonteerd die opent bij 88 graden ipv de 83 graden van de originele.

Hoef je niks te verbouwen en of te foppen en de motor draait in de juiste mapping.
 
Leuk om te lezen. .. was niet afwezig maar las gewoon lekker mee...

Inmiddels is het probleem verholpen voor Nog geen 5 Euro.

Onze monteur had het idee je moet de boel gewoon foppen. .. Dus heben wel er een weerstand tussengeplaatst met een bepaalde ohm... Na warm draaien en koud verschil gemeten. .. En een weerstand geplaatst die de boel 20graden verhoogt :)

.. Dus wel foppen de computer 65 graden is nu voor hem 85 graden. .. 25 graden is voor hem dus 45 graden. ... Je snapt waar ik heen ga ?;) allemaal bedankt in iedergeval


dit is wel een ware beunoplossing!
maar goed als jij tevreden bent is het goed..
ik heb nu een thermostaathuis voor 20 euro en een t stuk zelfbouw.. dus heb het netjes voor zeg 22.50 kan niet op tegen jouw 5 euro maar het is zeker een stuk netter
 
Dus als ik het goed begrijp, Week je temperatuur meter af van de werkelijke waarde ?

En dat heb je gecorrigeerd met een weerstand.
Wat overigs een juiste methode is.
Het beste zou zijn als je hem over de gehele range op de juiste waarde kan krijgen.
Dus 20 graden is 20 graden en 90 graden is 90 graden in de computer.
Liefst nog een tussen waarde van 50 graden ook meten.
Dit kan allemaal vrij makkelijk met een paar bekers met water waar je de sensor in doet.

In de industrie doen we dat met een oven op dezelfde manier.
Alleen de juiste waarde corrigeren we met de software in.
 
Leuk om te lezen. .. was niet afwezig maar las gewoon lekker mee...

Inmiddels is het probleem verholpen voor Nog geen 5 Euro.

Onze monteur had het idee je moet de boel gewoon foppen. .. Dus heben wel er een weerstand tussengeplaatst met een bepaalde ohm... Na warm draaien en koud verschil gemeten. .. En een weerstand geplaatst die de boel 20graden verhoogt :)

.. Dus wel foppen de computer 65 graden is nu voor hem 85 graden. .. 25 graden is voor hem dus 45 graden. ... Je snapt waar ik heen ga ?;) allemaal bedankt in iedergeval


Niet in de stress schieten als dat ding van de zomer voor een stoplicht de 120 graden aanwijst.
 
dit is wel een ware beunoplossing!
maar goed als jij tevreden bent is het goed..
ik heb nu een thermostaathuis voor 20 euro en een t stuk zelfbouw.. dus heb het netjes voor zeg 22.50 kan niet op tegen jouw 5 euro maar het is zeker een stuk netter


Nee geen beun oplossing, zoals aangegeven gaf hij de verkeerde temp door terwijl de werkelijkheid wel gewoon warmer is.. en zoals een ander al zegt. We hebben dat probleem gecorrigeerd met een weerstand.

Niks gebeun. Maar gewoon de sensor geholpen het juiste door te geven.
 
Je weet dat een centrifugaal pomp normaal gesproken altijd met een gesloten perszijde wordt opgestart?
En dat een centrifugaal pomp in zichzelf rond kan pompen?

Een centrifugaal waterpompje van een koekblik of motorfiets blok heeft inwendig zo veel ruimte dat deze eigenlijk alleen maar vloeistof kan verplaatsen en geen druk op kan bouwen.

Je koelsysteem blijft normaal gesproken zelfs heel als er meer dan 3 bar druk op staat, alleen onder normale omstandigheden kan de druk nooit zo hoog worden want dan gaat de overdruk klep van de radiateurdop allang open. Zo rond de 1 bar of wat hoger.

En het enige wat kapot gaat na het vervangen van de thermostaat door wat jij beschrijft is de koppakking want de motor oververhit dan.

ben zelf geen pompen expert, maar ze hadden over schade door cavetatie.[edit] lees wat later dat je dat zelf ook al aangeeft[/edit]

maar dan ben je het met mij eens dat dat gaatje niet een bypass-functie kan hebben? (want dat is waar het om ging?)
 
Laatst bewerkt:
Nee geen beun oplossing, zoals aangegeven gaf hij de verkeerde temp door terwijl de werkelijkheid wel gewoon warmer is.. en zoals een ander al zegt. We hebben dat probleem gecorrigeerd met een weerstand.

Niks gebeun. Maar gewoon de sensor geholpen het juiste door te geven.

Zo zie je maar hoe belangrijk is dat je het probleem goed omschrijft.
Doordat je zelf met een oplossing denkt te komen ipv het probleem.
Wordt men op het verkeerde been gezet.

Als je direct duidelijk gemeld had dat de temperatuur aanduiding afwijkt van de werkelijke temperatuur.
Je al veel sneller het juiste antwoord had gekregen.

de mods moeten de titel dan ook maar aanpassen.
Dit kan bij (bijna) iedere motor een probleem zijn en zo opgelost worden.
 
Ik weet niet of die temperatuursensor ook gebruikt wordt voor je temperatuuraanduiding, want dat gaat helemaal fout. Je sensor is hoogstwaarschijnlijk een ntc (negatieve temperatuurcoëfficiënt).
Naarmate de temperatuur hoger word gaat de weerstand omlaag. Als je kijkt naar de grafiek zie je dat de weerstand van de ntc bij 80 graden zo'n 90 ohm is en bij 60 graden zo'n 150 ohm. Om de metijng te laten uitkomen op 80 graden wanneer je sensor 60 graden meet moet je en weerstand van 220 ohm parallel zetten aan de ntc ( in het geval van het voorbeeld).
Het probleem ontstaat pas als de temperatuur veel lager is dan 60 graden. Bij 0 graden is de ntc 1100 ohm maar er staat nog steeds een weerstand van 220 ohm over die het geheel op 183 ohm brengt en dat komt overeen met een temperatuur van 55 graden.
Beter is het om de bestaande ntc te vervangen voor een die wel de juiste weerstand heeft.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beter is het om de bestaande ntc te vervangen voor een die wel de juiste weerstand heeft.[afbeelding]

:^

Nou heb je wel verschillende soorten van temperatuur metingen.
NTC, PTC , PT100 ,Thermokoppels in de verschillende samenstellingen.
Daarom gaf ik al eerder aan dat hij de sensor ook bij meerdere temperaturen moest controleren.
En ik vermoed dat het jouw laatste regel wordt. :) Een nieuwe sensor dus
 
Precies zoals jij dat zelf doet dus. Daar kan je niet tegen?
Je vergeet alleen even gemakshalve dat MasterTommy niemand persoonlijk aanvalt, niet eist dat inhoudelijk juiste reacties worden verwijderd (om zelf maar gelijk te kunnen hebben) en niet in andere (!!) topics gaat klagen dat iemand anders misschien een juist antwoord geeft.

Ik heb nog weinig onderbouwing gezien van jouw eigen zelfverzekerdheid....... onderbouw je verhaal eens ipv mensen aan te vallen.
Als je dat niet kan, wat doe je dan op een forum?

De manier waarop de reacties richting Richard zijn geformuleerd vind ik anders zwaar onder de maat. Maargoed, kennelijk valt dat buiten de pagina wat mensen willen lezen over dit opstootje. Neem ik niemand kwalijk, ik lees zelf ook niet alles, overal, das geen doen. Maar lees het gerust eens, misschien verander je van gedachte.

Voor wat betreft het verwijderen van vervuiling, denk je dat ik daar voor mezelf over begin? Het gaat mij juist om de mensen zoals de topicstarter, die op zoek zijn naar info. Dat ze niet 3 pages door hoeven te spitten voor een beperkt aantal, ter zake doende posts. En daardoor met de zoekfunctie sneller geholpen zijn, de kans op een nieuw topic met (bijna) dezelfde vraag kleiner. Lijkt me voor de moderators fijner als ze niet zoveel topics hoeven modereren.

Bypass is in mijn ogen niet de juiste benaming. Serieuze flow beperking komt eerder in de buurt.

Hebben alle VTR's zo'n zelfde setup?

Als ik een beetje de rest van de posts lees van iedereen zie ik geen ander argument voor de bypass dan gelijkmatiger opwarmen.. lijkt me hoofdzakelijk dan voor de koppen..?

Het beste zou zijn als je hem over de gehele range op de juiste waarde kan krijgen.
Dus 20 graden is 20 graden en 90 graden is 90 graden in de computer.

Dan ga je ervan uit dat die afwijking er nieuw niet is geweest. Als je ziet hoe Suzuki sommige dingen deed 20 jaar geleden zou ik daar mijn hand niet voor in het vuur durven steken :z Desalniettemin, het onderzoeken waard of de sensor nog in orde is.

Zo zie je maar hoe belangrijk is dat je het probleem goed omschrijft.

Volledig mee eens.. hoewel de persoon die het nauwkeurig kan duiden allicht niet zo of zo snel met een vraag komt. Anderzijds moet dat van twee kanten komen.. het was mij ook niet duidelijk.

Ik weet niet of die temperatuursensor ook gebruikt wordt voor je temperatuuraanduiding..weerstandverhaal

:}



Wat me mateloos fascineert is het gewauwel over "internet wijsheid". Zoals ik op pagina 1 heb opgemerkt is dat Suzuki na nog geen 1 jaar TL productie heeft besloten de bypass toe te passen. Iedereen kan een plaatje zoeken van een laatste generatie Vstrom 1000 en kan daarop zien dat deze vandaag de dag nog steeds wordt toegepast. Ondertussen gaat het over een gaatje opboren en een weerstand plaatsen.

Begrijpen mensen nu dat de toelichting van bijvoorbeeld V.d.v. bijzonder waardevol kan zijn, om te voorkomen dat mensen dit topic lezen en denken van "dat ga ik ook doen"? En vervolgens het ene probleem dichten met een ander probleem?

Voor wie er nu behoefte heeft om te discussiëren over het tegengaan van "internet wijsheid".. kom maar op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan