Staalomvlochten remleidingen, keuze: wel of niet...

Hans uut Zwolle

Die hard MF'er
14 okt 2014
619
74
Zwolle
Binnenkort worden de remschijven en uiteraard ook de remblokken van mijn Hayabusa vervangen, er zit een klein doch hinderlijk slagje in 1 van de schijven, waardoor het remmen bij hogere snelheden niet lekker aanvoelt. De boel stuitert dan behoorlijk, echt een onveilig rotgevoel. Tot zover dit deel.

Wat ik me afvraag is het volgende: is het verstandig om in de zelfde 'zitting' ook de remleidingen te laten vervangen door staalomvlochten remleidingen? (De motor is uit 2005, en het zou me niet verbazen als de originele leidingen er nog opzitten!)

Ga je het merken in het gebruik?
Ik gebruik de motor niet om te racen,
maar vind zo nu en dan hard rijden weleens lekker....

Wat zijn jullie ervaringen?

Groet'n uut Zwolle....
 
Een update.
Dit heeft even geduurd, vrij snel na de montage van de nieuwe schijven, blokken en leidingen begon het te vriezen en bestonden de straten hier uit pekel....
Nu, enige tijd later zijn de eerste indrukken positief.
Het spul is op elkaar ingeremd, de trilling tijdens het remmen is weg, en de remdruk is beter doseerbaar.
Of dit laatste nou komt door de schijven, de blokken of de leidingen is niet 100% te achterhalen natuurlijk, kan ook een combinatie van factoren zijn.

Ik heb in ieder geval meer vertrouwen in de remmen,
en daardoor rijd ik met meer plezier.
Daar gaat het toch om uiteindelijk?

Nogmaals mijn dank voor alle reacties,
Groet'n uut Zwolle.
 
Een update.
Dit heeft even geduurd, vrij snel na de montage van de nieuwe schijven, blokken en leidingen begon het te vriezen en bestonden de straten hier uit pekel....
Nu, enige tijd later zijn de eerste indrukken positief.
Het spul is op elkaar ingeremd, de trilling tijdens het remmen is weg, en de remdruk is beter doseerbaar.
Of dit laatste nou komt door de schijven, de blokken of de leidingen is niet 100% te achterhalen natuurlijk, kan ook een combinatie van factoren zijn.

Ik heb in ieder geval meer vertrouwen in de remmen,
en daardoor rijd ik met meer plezier.
Daar gaat het toch om uiteindelijk?

Nogmaals mijn dank voor alle reacties,
Groet'n uut Zwolle.


Inderdaad, het moet voor je eigen gevoel in orde zijn, dat is het belangrijkste.

Mooi dat je remmen weer goed werken :t
 
Merk je dus zeker wel. Harder gevoel in hendel, meer feedback, beter doseerbaar.

Het remmen met staalomvlochten remslangen is niet beter doseerbaar dan remmen met remslangen met rubber ommanteling. Ook is het een fabel dat je meer feedback hebt met staalomvlochten remslangen.
Als je remsysteem goed in orde is kun je met beide systemen goed en hard remmen, heb je prima en meer dan voldoende feedback en zijn de remmen goed doseerbaar.

Het maakt niks uit voor welk systeem je kiest. Beide zijn veilig en goed.
 
Als rubber ommantelende slangen splinter nieuw zijn remt het idd net zo goed als staal. Voordeel van staal is dat die nooit verslappen en altijd dezelfde remdruk geven. Niet meer hoeft te vervangen. Goedkoper zijn dan origineel.
3 plussen denk ik.
 
Een update.
Dit heeft even geduurd, vrij snel na de montage van de nieuwe schijven, blokken en leidingen begon het te vriezen en bestonden de straten hier uit pekel....
Nu, enige tijd later zijn de eerste indrukken positief.
Het spul is op elkaar ingeremd, de trilling tijdens het remmen is weg, en de remdruk is beter doseerbaar.
Of dit laatste nou komt door de schijven, de blokken of de leidingen is niet 100% te achterhalen natuurlijk, kan ook een combinatie van factoren zijn.

Ik heb in ieder geval meer vertrouwen in de remmen,
en daardoor rijd ik met meer plezier.
Daar gaat het toch om uiteindelijk?

Nogmaals mijn dank voor alle reacties,
Groet'n uut Zwolle.

:t

toen de hayabusa er net een paar jaar was kwam er al een artikel over het 'upgraden' van je remmen.
6 zuiger klauwen zijn gevoelig voor onderhoud/ schoonhouden.

Wel bijhouden nu he ;)
 
hoi hansie,zou ik zeker voor opteren remt een pak beter ,daar gewone remleidingen zeker bij warm weer uitzetten als ge remt ,kom je met stalen remleidingen niet meer tegen ,dus zeker doen

klopt, als het erg warm is moest ik soms op de voetsteuntjes gaan staan om over de slangen/leidingen te kijken..
sindsdien rubber op de voetsteunen gezet en geen last meer van, die zetten dan ongeveer net zo veel uit...
 
Terug
Bovenaan Onderaan