E-keur laten graveren?

in Duitsland is het gewoon heel simpel.

uitlaat moet de volgende hebben:
DB-Killer met een kromme nek (stokcontrole)

Waar staat at de DB killer een kromme nek zou moeten hebben?
Mijn E gekeurde remus heeft een rechte db killer.
't gaat er volgens mij om dat bij de zgn. stokcontrole de bezemsteel niet verdwijnt in iets wat de staande gehouden motorrijder een uitlaatdemper noemt.
 
Die van mij is iets krom en wijst naar links, of hebben we het daar niet over?
 
Maar eeehhh heb wel eens programma gezien waarin een Ducati met open koppeling werd aangehouden.
Hiervan zei men dat ze deze niet konden meten ivm het geluid van de koppeling. Zou het uitlaatgeluid overstemmen?

Voor een geldige meting moet het "achtergrond" geluid 10 dB onder de gemeten uitlaat waarde zijn (ref MAG artikel).
Dat kan bij een niet gemodificeerde open Ducati koppeling wel een probleem zijn 8-)
 
[afbeelding]

Interessant topic en even zo interessante verhalen.

Mijn SV-uitlaat op de heeft geen e-keurmerk en wel een dB killer.
Als ie gewoon niet meer dan 82 dB maakt (wat mijn motor mag) heb ik dan een probleem igv. een controle in Duitsland en Oostenrijk of gaat men igv. twijfel of op mijn verzoek het geluidsniveau METEN en is er niets aan de hand als mijn pijp stiller dan 82 dB blijkt?
Als ik bovenstaande lees nog steeds niet (want geen e-keur), maar is dat zo?
Ik bega met een stille uitlaat (ongeacht hoe ik dat dan ook voor elkaar heb gekregen) toch geen enkel strafbaar feit?

Reactie uit een ander topic:
"Da's nou het mooie van Europa: als je in Nederland voldoet aan de dB eisen is het goed. Ook in Duitsland. En Oostenrijk. Met of zonder E-keur"

Weet iemand of dit echt zo is? In dat geval zou er met een demper zonder E-keur, die geen overmatig geluid maakt niets aan de hand zijn.
He, ik ken wel de alipovic maar de alimura is nieuw voor mij, of is het een alipovic met een alimura sticker :')
 
He, ik ken wel de alipovic maar de alimura is nieuw voor mij, of is het een alipovic met een alimura sticker :')
zo gekocht. 4 tientjes op marktplaats, nieuw. Dezelfde is er inderdaad ook als wannabe-Akra...
Volgens de heren van de ADAC moet de motor voldoen aan de eisen van het land waar het op kenteken gezet is. Dit betekent dat onze motoren moeten voldoen aan de nederlandse wetgeving.
En in de Permanente eisen voor motorfietsen staat nergens een e-keur genoemd.
TOP dit is goed nieuws. Met een uitlaat zonder E-keur toch niets aan de hand als er een dB killer inzit en het geluid niet meer dan 2 dB hoger ligt dan wat volgens de typegoedkeuring is toegestaan. Dan gaat het me lukken om wat dat betreft zonder prent door Duitsland en Oostenrijk.

EDIT: ik krijg helemaal geen hit bij zoeken op adac en 5.4.11, zelfs niet vanaf de adac website.
Heb je de referentie voor de gebruikte bon van jouw eerder geplaatste artikel 5.4.11 ??
 
Laatst bewerkt:
Volgens de heren van de ADAC moet de motor voldoen aan de eisen van het land waar het op kenteken gezet is. Dit betekent dat onze motoren moeten voldoen aan de nederlandse wetgeving.

En in de Permanente eisen voor motorfietsen staat nergens een e-keur genoemd. [afbeelding]


Idd goed nieuws :}
 
Idd goed nieuws :}
OK, nu zijn er al drie heel blij met het bericht over artikel 5.4.11.
Graag de link naar het officiële document, een topic op MF maakt niet heel veel indruk bij een staandehouding ;)
O wacht, dit is het NL artikel, dat zal te vinden zijn. Dan ga ik nu even zoeken naar een officieel document waarin in Duits staat dat in elk EU land de motor moet voldoen aan de eisen die in het land van registratie van kracht zijn..
Wat een shitsite die van de ADAC. Mijn duits is niet zo best, dat geef ik toe, maar niets te vinden dat duidt op het bovenstaande bericht... :r
 
Laatst bewerkt:
En dit is het antwoord van de duitse meneer (is trouwens TÜV, geen ADAC) op de vraag over het e-keurmerk. Ik moet ook nog ergens het antwoord hebben van de mensen van de RDW op de vraag of in Nederland een e-keurmerk verplicht is. Het antwoord was 'nee', maar ik zoek nog even verder.

Sehr geehrte Frau Halleen,

Zulassungsvorschriften richten sich primär an den jeweiligen Zulassungsstaat, d. h. die Fahrzeuge müssen die Vorschriften des jeweiligen Staates erfüllen, in dem sie zugelassen sind.

Allerdings können wir nicht ganz nachvollziehen, dass in den Niederlanden die Vorschrift bezüglich e-Kennzeichnung von Auspuffanlagen nicht gelten soll, da es sich doch hierbei um eine europäische Vorschrift handelt, die in den Niederlanden ebenso beachtet werden muss.



Mit freundlichen Grüßen / Kind regards
Eberhard Lang

TÜV SÜD Auto Service GmbH
 
En dit is het antwoord van de duitse meneer (is trouwens TÜV, geen ADAC) op de vraag over het e-keurmerk. Ik moet ook nog ergens het antwoord hebben van de mensen van de RDW op de vraag of in Nederland een e-keurmerk verplicht is. Het antwoord was 'nee', maar ik zoek nog even verder.
Super, dankjewel en hopelijk ook nog de reactie van het RDW.
Dan heb je mits je niet met teveel herrie rijdt toch een redelijke poot op op te staan.
Dat spul gaat geprint in mijn kontje mee. Je weet nooit. . . .
Super, dankjewel alvast weer!
 
hremie, heb je het schrijven van de RDW nog kunnen vinden waaruit blijkt dat we in NL geen e-keur nodig hebben . ... en dus icm het Duitse briefje dat dit ook in Dld niet vereist kan zijn ??
 
Ik heb diverse topics hier zitten lezen over de E-keur. Blijkbaar staat het niet in de wet, behalve dan dat het de max toegestaande decibel niet mag overschrijden. Goede DB killer er in dus en gaan met die banaan :)
 
Helaas, ik ben bang dat dat een telefoongesprek is geweest. En zoals Langzaam al aangeeft, het staat niet in de wet; dus is het niet nodig.
 
Helaas, ik ben bang dat dat een telefoongesprek is geweest. En zoals Langzaam al aangeeft, het staat niet in de wet; dus is het niet nodig.
Ja, klopt, in feite kunnen ze je niets maken als je in waar dan ook in Europa rijdt zonder E , maar met dB killer en niet teveel geluid,
Waar het dan vandaan komt dat je zowiezo de sjaak zou zijn in Duitsland indien je geen E keur op de uitlaat hebt (ook zonder teveel geluid)??
't Is me duidelijk nu.
 
Ja, klopt, in feite kunnen ze je niets maken als je in waar dan ook in Europa rijdt zonder E , maar met dB killer en niet teveel geluid,
Waar het dan vandaan komt dat je zowiezo de sjaak zou zijn in Duitsland indien je geen E keur op de uitlaat hebt (ook zonder teveel geluid)??
't Is me duidelijk nu.

Vanwaar die dB killer?
 
Volgens de heren van de ADAC moet de motor voldoen aan de eisen van het land waar het op kenteken gezet is. Dit betekent dat onze motoren moeten voldoen aan de nederlandse wetgeving.

~[/url]]

Je gaat te kort door de bocht. Uiteraard moet het voertuig voldoen aan de eisen van het land van registratie. Dat spreekt voor zich. Maar dat wil niet zeggen dat je dan ook automatisch voldoet aan de eisen in andere landen.

Voorbeelden:
In nederland heb je geen umweltplakkate nodig. In duitsland wel. Heb je er geen en rij je een stad binnen waar die vereist wordt, krijg je een boete.
Engelsen die naar nedeland komen en vise versa moeten hun lampen afplakken.
In duitsland ben je verplicht de bandenkeus van je auto af te stemmen aan de weersomstandigheden. In nederland niet. Ga je naar duitsland zonder de juiste banden (bijvoorbeel zomerbanden terwijl er sneeuw ligt) heb je een probleem.
Etc....
 
Omdat ie anders wèl teveel geluid maakt.

Als ik een demper heb waar geen dB killer in kan die het maximale dB niveau niet overschrijdt zou het dus als nog niet goed zijn? Uiteindelijk komt het er dus volgens mij gewoon op neer, demper mag niet teveel herrie maken, E-keur of niet, dB killer of niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan