Suzuki VS 1400 Intruder - Geen vonk, wel stroom naar bobines

DaanSis

MF'er
22 mei 2012
32
0
Mierlo
Hallo!

Ik ben momenteel aan het werk aan een VS1400 Intruder van 1987.

Deze motor heeft 3 jaar stilgestaan maar is rijdend weggezet.
Na een grondige schoonmaak van de carburateurs, krijg ik geen vonk bij de bougies.

Nieuwe bougies getest, ook een schroevendraaier in de bougiedop, maar geen succes.

Stukje van de bougiekabel afgeknipt, misschien was het laatste stukje wat gecorrodeerd, maar nog steeds niets wat op een vonk lijkt.

De bobines krijgen beide stroom, maar ook wanneer ik de bougiekabels volledig verwijder wil er geen vonk ontstaan.

Wat ik heb gecheckt:

Bougies
Kabels
Nieuwe accu (en extra lader en accu als hulp)
Zekeringen
Bekabeling naar de bobines

Ik dacht met mijn stomme kop eventjes de bougiekabel van een bobine te verwijderen, echter bleek deze vast te zitten op de bobine waardoor er eentje nu bij de bobine is afgebroken. Echter ontstaat daar ook geen vonk.

Heeft iemand nog een tip/trick of hulp?

Alvast enorm bedankt!

Met vriendelijke groet,
Daan
 
Pickup sensor niet goed meer? Corrosie in bedrading (cdi)? Te weinig puf in de accu? Kortsluiting? Zekeringen?

Sowieso nieuwe bobine nodig.

Das even wat ik kan verzinnen.

Bobine moet inderdaad sowieso vervangen worden.

Accu heeft meer dan genoeg puf, ligt lekker aan de druppellader en met het starten gebruik ik nog even een extra startkabeltje :)

Alle zekeringen zijn perfect. Er komt wel stroom door de bekabeling naar de bobine toe.

Even zoeken waar de pick-up sensor zit! In ieder geval bedankt voor het meedenken, ik houd jullie op de hoogte!
 
Dat je wel spanning meet komt doordat de massa geschakeld wordt door de CDI. Bedrading bij CDI gaat wel eens stuk omdat hij zo stom gemonteerd zit.

De bedrading naar de CDI zit goed en is nog oké, alles is nog extra schoongemaakt en wat contactspray is toegevoegd bij het monteren (1 voor 1 gedaan, dus de kabels zitten sowieso correct. Het zijn er immers maar 2)

Zouden de bobines zelf niet kapot kunnen zijn? Wel apart, 2 tegelijk.. maar toch
 
De bedrading naar de CDI zit goed en is nog oké, alles is nog extra schoongemaakt en wat contactspray is toegevoegd bij het monteren (1 voor 1 gedaan, dus de kabels zitten sowieso correct. Het zijn er immers maar 2)

Zouden de bobines zelf niet kapot kunnen zijn? Wel apart, 2 tegelijk.. maar toch


Je weet wel wat je CDI is, want daar zitten meer dan 2 draden aan?
 
Zit er op een bobine nog een plus en min?
Handig voor TS als hij het niet weet, en handig voor mij voor de gsx600 haha.

Ik weet dat sommige bobines een grote en kleine aansluiting hebben zodat het maar op 1 manier past, de ander heeft 2 gelijke aanaluitingen.
 
Is de motorfiets en de bedrading nog helemaal origineel?

Killswitch/dodemans knop wel in de goede stand?
Schakelaar bij de koppelingshendel werkt wel goed?
Zo maar wat losse algemene dingetjes. Ken de intruder niet specifiek

Anders ff een bedradingsschema op de kop tikken en aan de hand daarvan alles nalopen.
 
Zou toch maar de bekabeling checken.
Ik heb er 1 uit '92, alles werkt, startmotor draait, wil niet aanslaan.
ook geen vonk. heb nu alle bedrading vervangen en vonkt weer goed, moet alles nog wel netjes wegwerken.
 
Voila, het probleem lag aan de cdi. Corrosie is volledig verholpen, hij startte direct maar vloog extreem in toeren!

Nieuwe bobine + kabel zijn besteld, de oude bougiekabel heb ik tijdelijk aan elkaar gemaakt met een mannetje en vrouwtje.

Kan het liggen aan de bougiekabel dat hij zo in toeren vliegt, of moet ik verder kijken?

Op de voorste cilinder draait hij perfect, alleen zodra de achterste cilinder erbij komt vliegt hij enorm in toeren
 
Voila, het probleem lag aan de cdi. Corrosie is volledig verholpen, hij startte direct maar vloog extreem in toeren!

Nieuwe bobine + kabel zijn besteld, de oude bougiekabel heb ik tijdelijk aan elkaar gemaakt met een mannetje en vrouwtje.

Kan het liggen aan de bougiekabel dat hij zo in toeren vliegt, of moet ik verder kijken?

Op de voorste cilinder draait hij perfect, alleen zodra de achterste cilinder erbij komt vliegt hij enorm in toeren
Dan ff carburatie checken.

Als eerste stationair schroef.
Dan of mechanisch gas en retour goed werkt.
Dan of choke blijft hangen.
Dan valse lucht.
 
Valse lucht verwacht ik niet, alle rubbers heb ik van a tot z gecontroleerd.

Choke blijft niet hangen, stationairschroef staat volledig omlaag.

Als ik de luchtfilterkap eraf haal maar het filter zelf laat zitten, loopt hij 10x beter, maar alleen wat onregelmatig stationair. Gas werkt mechanisch uitstekend, kabel blijft nergens hangen.

Aan de afstelling ben ik niet geweest met het schoonmaken, toen we hem hebben weggezet liep hij perfect, misschien toch de luchtschroef wat bijstellen?

De stationairschroef staat momenteel volledig omlaag, verder kan hij er niet uit..
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of het mogelijk is mbt tot het type carbs, maar kan de luchtfilterkap van invloed zijn op het vacuüm dat je creëert in het luchtfilter.
Dat daardoor de carb ontregelt wordt en de schuif al iets omhoog gaat of zo.
 
Klinkt een beetje alsof de motor afgesteld is met een half of niet werkende cilinder.
"wel netjes maar iets onregelmatig" is behoorlijk tegenstrijdig natuurlijk.

Doordat nu de ontsteking van beide cilinders werkt loopt de motor ineens een stuk beter en haalt daarom ineens een hoger toerental. Als de montage van het luchtfilterhuis zoveel verschil maakt moet het wel iets mechanisch zijn (loop van de gaskabels langs het filterhuis) waardoor de gaskleppen iets open blijven staan.

Onbelast loopt een motor al bij een vrij kleine gasklepopening een hoog toerental.
 
Hij vliegt niet meer in toeren, wat hij wel doet met hem luchtfilterhuis eraf. En dan nog onregelmatig.

Ik ga ze eens volledig correct synchroniseren, eerst wachten op de nieuwe bobine.

Enorm bedankt voor alle insteek! Vooralsnog zijn alle tips nog van harte welkom ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan