Xmax 300 gekocht

Nou dat is dat is mooi ie op voorraad is, alvast veel plezierige kilometers gewenst. Groeten Eip.
 
bij van der Kuinder Hilversum staat er 1 voor de deur ben al 2x gestopt om te kijken ziet er echt goed uit.
 
Hoi Ebro, heb je je X-max opgehaald?

Hoi Postmt,

Afgelopen vrijdag de X-max opgehaald in de stromende regen. Meteen zijn doop gehad.

Rijd echt geweldig. Alleen wat ik nog niet helemaal begrijp is waar ik me allemaal aan moet houden met het inrijden. Uitleg van de dealer gehad en het kom erop neer eerste 1000 km niet vol gas rijden, niet te lang op constant toerental rijden en bij een koude motor rustig aan doen.

Echter in de handleiding staat eerste 1000 km niet langdurig boven de 4500 rpm rijden. Dit is ongeveer 60 km per uur, toch wel lastig op de autoweg.

Weet iemand of dit klopt?
 
Er is al heel veel geschreven over inrijden van motorblokken.

Als je met inrijden langdurig op eenzelfde toerental rijdt kun je later op dat toerental een resonantie in je blok krijgen wat er niet meer uitgaat. Daarom altijd wisselende toeren met inrijden. Voor de liefhebber een stukje achtergrond. Tijdens het inrijden slijten je zuiger(veren) in op je cylinderwand. Bij een hoger toerental komt je zuiger in zijn bovenste stand een stukje hoger. De verschillen zijn minimaal, maar wel dusdanig dat er een randje ontstaat als je tijdens inrijden langdurig op hetzelfde toerental draait. Als dat randje er eenmaal in zit gaat het er niet meer uit en zal je motor altijd op dat toerental een resonantie/trilling geven.

Een nieuw blok heeft meer wrijvingsweerstand. Het is ook veel sneller op temperatuur als een blok met ervaring. Als je langdurig hogere toerentallen gaat draaien kan het blok te warm lopen. Kortstondig hogere toerentallen is een ander verhaal en juist daar verschillen de meningen. Om dezelfde redenen van verhoogde wrijvingsweerstand probeer ik bij inrijden ook te vermijden dat je veel voor stoplichten staat met stationair draaiende motor. Dit zie je niet in handleidingen staan, maar de motor wordt dan wel warmer.

Ik weet niet of je bij de x-max nog iets van een 1k beurt hebt. In tegenstelling tot auto's wordt bij moderne motorfietsen nog vaak minerale inloopolie gebruikt die bij de 1k beurt wordt vervangen door de reguliere olie. Bij die eerste beurt komt er wat slijpsel uit door het inlopen.

Verder is het zo dat de eerste kilometers het belangrijkste zijn en dat het daarna al snel wat gaat inlopen. Dus de eerste 500 zijn belangrijker dan van 500-1000km enz. Het mooiste is als je in het begin wat langere tochtjes binnendoor kunt maken, zodat je ook zo min mogelijk met koude motor rijdt.

Hopelijk heb je zo wat meer achtergrond bij het inrijden. Het advies uit het boekje en van de dealer komt op hetzelfde neer, maar dan in een korte samenvatting.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Mojave,

Dank voor de duidelijke uitleg.

Ik rij nu inderdaad over de binnendoor wegen naar mijn werk, zodat ik lekker kan variëren in toerental. Maar ik begrijp dat de meningen over het maximale toerental bij het inrijden nogal verschillen. De dealer gaf aan als ik de eerste 1000 km maar uit het rode toerental bleef en genoeg wissel in toerental dat dat prima is.

Na 1k moet de x-max inderdaad terug naar dealer om de olie te laten vervangen.
 
Er zijn mensen die stellen dat je een motor met inrijden beter af en toe zwaar kan belasten en af toe hoge toerentallen laten draaien. Maar er zijn ook velen die het rustig aandoen conform het advies van de fabriek. Wat beter is daar bestaat geen goed bewijs voor. Doe maar gewoon normaal dan komt het wel goed. Maar in alle gevallen geldt dat je niet langdurig zwaar moet belasten en niet langdurig hoge toerentallen moet draaien.

Bij een scooter zul je merken dat je alleen op topsnelheid richting het rode gebied komt. Ook als je volgas acccelereert zorgt de vario ervoor dat het toerental rond het maximum koppel blijft hangen (meestal 6k rpm bij een scooter). Dit blijft zo tot je op ongeveer 80% van de topsnelheid zit. Daarna is de vario uitgewerkt en heb je een vaste overbrengingsverhouding waarmee je kan doorhalen naar de topsnelheid. Het rode gebied begint bij de meeste scooters ongeveer bij 8k rpm en de topsnelheid ligt daar vaak iets onder.

Het zwaar belasten zou ik laten voor wat het is (nooit bewezen dat het beter is). Maar onbelast is ook niet goed met inrijden. Dus niet een kwartier warm laten draaien. Gewoon rustig belasten en rustig gaan toeren, dan zit je wel goed.

Over de 1k beurt nog het volgende. Het is normaal dat er wat slijpsel vrij komt door het inlopen. Als de dealer het druk heeft kun je beter iets later dan eerder de 1k beurt laten doen. Als de olie er 1000km in kan ziten dan moet bijvoorbeeld 1200 ook wel lukken. Als je te vroeg ververst en er komt daarna nog slijpsel bij dan zit dat er in tot 10k als je dat binnen een jaar rijdt.

Dan is het ook nog zo dat een motor bij inrijden wat olie kan gebruiken. Dat zegt niets over het olieverbruik nadien. Het kan wel een paar duizend km zijn dat hij iets olie verbruikt. Dus hou in het begin extra je oliepeil in de gaten. Er gaat al niet zoveel in een scooter.

Dit is allemaal om de puntjes op de i te zetten. Een dealer kreeg eens een Yamaha scooter binnen met 35k die het niet meer deed. Daar zat de inloopolie nog in en de eigenaar had nooit naar het oliepeil gekeken. Toen ze gingen aftappen kwam er nog een koffiekopje olie uit. Dat blok was dus vastgelopen. Maar zorg netjes voor je spulletjes en controleer de eerste paar duizend km vaker je oliepeil.

Mvg, Bob
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel Bob,

Ik neem je advies zeker ten harte, een stuk duidelijker dan de handleiding van de x-max.

Mvg, Eric
 
Eibro,

jammer van de regen op je eerste dag.
Ik heb dezelfde vraag gesteld. Mij vertelden ze dat ik afwisselend en niet vol gas moest gaan rijden. Gewoon rustig en gevarieerd en ik hoefde de snelweg niet te mijden. Inmiddels staan er 600km op en ga ik rustig verder. :-)

Bevalt het?

Hoi Postmt,

Afgelopen vrijdag de X-max opgehaald in de stromende regen. Meteen zijn doop gehad.

Rijd echt geweldig. Alleen wat ik nog niet helemaal begrijp is waar ik me allemaal aan moet houden met het inrijden. Uitleg van de dealer gehad en het kom erop neer eerste 1000 km niet vol gas rijden, niet te lang op constant toerental rijden en bij een koude motor rustig aan doen.

Echter in de handleiding staat eerste 1000 km niet langdurig boven de 4500 rpm rijden. Dit is ongeveer 60 km per uur, toch wel lastig op de autoweg.

Weet iemand of dit klopt?
 
Postmt,

Het bevalt zeker erg goed. Inmiddels de eerste 100 km op de teller staan.

Was nog een beetje onzeker over het inrijden, waardoor ik wel erg voorzichtig rond reed (hield me aan de handleiding waarin staat niet te vaak boven de 4500 rpm te komen de eerste 1000 km). Maar dankzij de beschrijving van Mojave toer ik nu relaxed rond met acceptabele snelheden. :t :t :t

Met ongeveer 200 km per week woon/werkverkeer en wat ik verder nog privé rond rij, hoop ik snel op 1000 km te zitten, zodat we echt los kunnen op de x-max.
 
Moet zeggen dat ik ook zeer tevreden ben, zit nu op zo'n 700 km dus beurt naderd. Heb al meerdere malen op de snelweg gereden, iemand inhalen tussen de 100-120 is een eitje. Over de wind moet ik nog even nadenken want die is toch wel heftig af en toe, wie weet nog een hoger scherm erop, maar meestal vind ik die suf staan.
Verbruik nog steeds rond de 1 op 30 en dat is net zoveel als mijn vorige Xmax 250.
 
Je kunt er ook een opzetruitje opzetten zeg maar een spoilertje. Die kun je in elke gewenste stand zetten, en dan heb je geen hoger scherm nodig.
 
Hebben jullie geen foto's? ;)

Spoiler: weet niet of dat bij jullie helpt.
Ik had toen ik n bmw 800 GS had gekocht, een forse tegenwind had op de snelweg door de vorm van dat ruitje.
Toen heb ik er zo'n spoiler opgezet en toen was de wind weg!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben wel op de snelweg maar nog niet boven de 100km/u of /5500t/m geweest. De kilometers tot nu toe zijn uitstekend bevallen, ik begin aardig te wennen aan de X-max. Het rustige rijden heeft ook zijn voordelen, ik kijk meer om me heen en geniet van de b-wegen die ik nu opzoek. Ik had niet verwacht dat het verschil in kwaliteit(en rijden) tussen mijn oude scooter en deze zo groot zou zijn. Groot licht op de x-max valt een beetje tegen, gisteren voor het eerst in het donker gereden en het bleef behoorlijk donker. Het verbruik ligt op dit moment rond de 1:35, ik ben benieuwd hoe het na het inrijden is.



Postmt,

Het bevalt zeker erg goed. Inmiddels de eerste 100 km op de teller staan.

Was nog een beetje onzeker over het inrijden, waardoor ik wel erg voorzichtig rond reed (hield me aan de handleiding waarin staat niet te vaak boven de 4500 rpm te komen de eerste 1000 km). Maar dankzij de beschrijving van Mojave toer ik nu relaxed rond met acceptabele snelheden. :t :t :t

Met ongeveer 200 km per week woon/werkverkeer en wat ik verder nog privé rond rij, hoop ik snel op 1000 km te zitten, zodat we echt los kunnen op de x-max.
 
Beide koplampen branden toch bij de xmax 300?

Ja die branden allebei.

Anders van die nep xenon erin. Kost niet veel en geven n bak licht


Dan moet je er wel eerst de led verlichting uitslopen, als dat al gaat. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan