Mash Belena 125 / 300

Monomuis

MF dino
Donateur
11 jul 2001
24.560
2.132
Nederland
Mash Belena 125 / 300
image.png


Mash komt deze maand met twee maxiscooters, de Belena 125 en 300. Scherp geprijsd: 3999 eur voor de 125 en 4999 eur voor de 300.

Ik was vandaag bij de importeur en kon ze daar al even zien. Viel me niet tegen wat ik zag en ook die 300 klonk prima. Helaas mocht ie nog niet mee.

Keyless, grote led positielichten, speakers met bluetoothverbinding en radio, instelbare remhendels, haakse ventielen. Redelijk wat opbergruimte onder het zadel, maar wel iets minder dan bij een XMAX.

Binnenkort volgt een perstest, daarna wil ik ze eigenlijk beide meenemen om er één test van te maken. Wel heel benieuwd hoe deze twee uit de perstest komen. Qua prijs interessant en ook wat je er voor krijgt.
 
Mash heeft inderdaad ontwerp in Frankrijk, productie in China. In het begin waren er volgens mij wat modellen die niet specifiek door Mash waren ontwikkeld, tegenwoordig lijkt dat wel het geval te zijn. Of de Chinezen hebben het ontwerp overgenomen of er was een overeenkomst dat ze het ook mochten gebruiken. Zo had je de Adventure 400 die volgens mij bij drie fabrikanten (merknamen) onder andere namen werd verkocht. Ik heb een Mash Seventy Five 125 gereden in 2016 en dat scheelde toen 100 euro met een Honda, wat de keus voor Honda natuurlijk makkelijk maakt. In 2022 op een Mash X-Ride 125 gereden, die kwalitatief alweer een stuk beter was dan de motor die ik in 2016 reed. Die blokjes bleven wel draaien, het was meer roestvorming etc. wat al vroeg begon. Inmiddels zijn de Chinezen alweer een stuk verder, als je ook kijkt naar andere merken zoals bijv. CFMoto en Voge, die samenwerkingen hebben met BMW en KTM.

Deze motorscooters heb ik in China nog niet eerder gezien, zijn als het goed is ook in Frankrijk ontworpen en in China ontwikkeld. De prijs is wel heel erg strak, daar kan geen ander merk aan tippen. De vraag is dan hoe dat kwalitatief zit. Zo op het eerste oog zag het er best netjes uit, maar ik heb er niet op gereden. Binnenkort de reacties vanuit de pers maar afwachten en daarna wil ik er nog wel eens op springen om er wat over te schrijven. De banden eronder is nog wel de vraag of dat met regen prettig is. Onder de 125 zitten Cheng Sing, onder de 300 zit CST. Op droog wegdek is dat meestal wel prima, bij regen kom je er achter of de banden goed zijn of niet. Suzuki leverde onder mijn Address 110 destijds IRC-banden. Die heb ik bij aanschaf al direct laten vervangen en dat was toen een goede keus. Bij onderhoud kreeg ik de Address 110 van de dealer mee en die had die IRC-banden nog. Terug in de regen werd ik getrakteerd op mooie wegglijders, daar waar ik met mijn Michelin Pilots (dacht ik, is al even geleden) net zo hard door de bocht kon als dat het droog was.

Het motorblok is ook nog even de vraag of dat van Mash zelf is, een kloon of dat ze een blok hebben gekocht bij een fabrikant. Voor de 125 weet ik het niet, de 300 heeft een 276cc-motorblok en als ik even google, komt de Kymco X-Town City 300 als eerste naar voren met zo'n blok. Kan dus zijn dat er een Kymco-blok onder zit.

De Chinezen worden wel met het jaar beter, dus ik zou deze Mash niet meteen afschrijven, maar wat tests afwachten.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de eerste testen van diverse media wel wat kunnen zeggen. Misschien mocht ik ook mee hoor, maar ik geef de voorkeur aan zelf een paar dagen testen, op m'n gemak. Ik ga proberen in september wat tijd te maken om ze beiden te rijden. Kort op de 125, langer op de 300. Dit jaar heb ik echt beperkt vrije tijd met twee jonge kinderen en een fulltime baan. Mijn website doe ik ernaast als hobby in de nu nog schaarse vrije tijd. :)
 
Ah, op MotorFreaks las ik dat de motorscooters bij Zhejiang Riya Motorcycle Co. Ltd worden gemaakt.
Als ik naar de site van RyMoto / Riya Moto ga, kom ik uit op het model 'Ares'.

Mash heeft zijn eigen wensen door gegeven aan de fabrikant en haalt 'm daarna naar Europa. Heel benieuwd hoe het aanvoelt, ik wil er zeker op rijden! Wat ik al zei; De Belena ziet er goed uit, doet op het eerste gezicht niet onder voor grote merken en er is gedacht aan kleine details zoals haakse ventielen, instelbare remhendels etc. en de prijs is erg scherp. Wel nog steeds benieuwd of dat blok niet gewoon eigenlijk van Kymco is of daar van afgekeken. Qua prestaties komt het ongeveer overeen.

De Ares 125: Ares 125 Liquid - Zhejiang Riya Motorcycle Co.,Ltd.

De Ares 300: Ares 250&300GT ABS - Zhejiang Riya Motorcycle Co.,Ltd.

Geen idee of die twee 'Ares' motorscooters bijv. haakse ventielen of instelbare remhendels hebben.
Wel is natuurlijk van belang van het onderhoudsinterval is ten opzichte van grote merken, maar ook bijv. van wat directere concurrenten als SYM en Kymco.
 
Ah, op MotorFreaks las ik dat de motorscooters bij Zhejiang Riya Motorcycle Co. Ltd worden gemaakt.
Als ik naar de site van RyMoto / Riya Moto ga, kom ik uit op het model 'Ares'.

Mash heeft zijn eigen wensen door gegeven aan de fabrikant en haalt 'm daarna naar Europa. Heel benieuwd hoe het aanvoelt, ik wil er zeker op rijden! Wat ik al zei; De Belena ziet er goed uit, doet op het eerste gezicht niet onder voor grote merken en er is gedacht aan kleine details zoals haakse ventielen, instelbare remhendels etc. en de prijs is erg scherp. Wel nog steeds benieuwd of dat blok niet gewoon eigenlijk van Kymco is of daar van afgekeken. Qua prestaties komt het ongeveer overeen.

De Ares 125: Ares 125 Liquid - Zhejiang Riya Motorcycle Co.,Ltd.

De Ares 300: Ares 250&300GT ABS - Zhejiang Riya Motorcycle Co.,Ltd.

Geen idee of die twee 'Ares' motorscooters bijv. haakse ventielen of instelbare remhendels hebben.
Wel is natuurlijk van belang van het onderhoudsinterval is ten opzichte van grote merken, maar ook bijv. van wat directere concurrenten als SYM en Kymco.
Even het specificatieblad van de Ares 125 bekeken en ik denk dat de mensen van Ares zich nog een beetje moeten informeren over de correcte benamingen en notatie van parameters.

Het gemiddelde verbruik wordt aangegeven als onderstaande, en dat slaat nergens op:
Average Feul Efficiecy2.6L/100KL

En daarnaast geven ze aan dat hun motor wel heel veel olie verbruikt: (zal wel niet maar "lost in translation" wellicht)

Average Oil Consumption(L/100km)2.5
 
Wees gerust, de handleiding van Mash zal in orde zijn. 😄 Die Chinezen kunnen beter Engels dan ik Chinees kan schrijven.
 
Vandaag was ik nog even bij de importeur om mijn eigen Yamaha NMAX 155 weer op te halen en een Royal Enfield Scram 411 in te leveren. De Belena 125 stond buiten, dus toevallig viel mijn helmcamera er op.

Ik blijf het nog steeds een hele nette motorscooter vinden. Qua looks doet het niet onder aan bijv de XMAX 300.
Reuzebenieuwd naar de eerste indrukken van diverse motormedia die 'm binnenkort gaan rijden. Ik probeer in september de 300 mee te nemen en even kort de 125 te rijden. Ik verwacht wel dat het blok van de XMAX 300 bijv. verfijnder is, maar daar betaal je ook €2700,- (54%) meer voor.

1692735288499.png
 
1694244131311.png


Ik heb nu zelf de Mash Belena 300 onder m'n kont. Heerlijk ding voor woon-werk. Wat je krijgt voor € 4.999,- is echt niet verkeerd!
Volgende week ook nog even twee dagen met de 125 rijden. Uiteindelijk maak ik een dubbeltest, waar de 300 wel de meeste aandacht krijgt. Maar voor woon-werk tot nu toe is mijn ervaring dat het daar een mooie motorscooter voor is. Het voordeel van motoren en motorscooters zelf meenemen ipv meedoen met een perstest, is dat je het veel uitgebreider kan testen. Daarom ben ik zelf ook geen fan van persdagen, ik wil het meer kunnen testen in een eigen gekozen omgeving.

Straks hopelijk even tijd om wat foto's te maken.
 
Laatst bewerkt:
Eerste indruk na anderhalve dag (en ook 's avonds) sturen is dat dit echt een hele leuke woon-werkmachine is.
In het verleden had ik niet zo'n hoge pet op van Chinees spul, maar zo langzamerhand komt er echt mooi spul uit en dan is Mash nog het lage segment. Hier en daar nog wel wat dingetjes die echt Chinees zijn, maar voor 4999 euro en 3 jaar garantie moet je denk ik niet miepen. Voor woon-werk lekker goedkoop in de verzekering, lage aanschaf en na 3 jaar bijv weer weg doen voor wat nieuws (of er op door blijven rijden). Het is geen XMAX 300, dat loopt nog net even wat mooier en harder, maar je mag toch maar 100 km/u en tijdens de spits raak je zelden lang boven de 120 km/u. Moet alleen het verbruik nog even goed meten. Is het ding perfect? Nee, maar puur voor w-w is het beestje prima.

Uitgebreide test volgt dus later. Hier alvast twee foto's die ik vanmorgen heb gemaakt.

BELENA300-1.jpg


BELENA300-2.jpg


Over de 125 durf ik nog niets te zeggen, dat durf ik pas volgend weekend.
Wel een nadeel: meer motorrijders groeten naar je. Niet allemaal, maar wel meer dan normaal. Misschien door de positieverlichting en de spiegels op de kuip/ruit.
 
Die cockpit sowieso, ja. Qua blok weet ik het nog niet, maar het aantal cc's is in elk geval wel gelijk met de XTown 300 City. Al zegt dat ook niet alles...
 
city weet ik niet, ik heb 2018 model met tunnel en 300cc.

Bij Kymco is dat middelste display LCD, bij Mash is dat TFT. Maar bepaalde dingen zijn denk ik wel wat afgekeken van Kymco. Haakse ventielen heeft Kymco natuurlijk ook. En het is geen uitvinding van Kymco, maar er zijn genoeg duurdere merken die het er standaard niet op doen, terwijl het echt maar weinig extra kost, maar het de gebruiker wel makkelijker maakt.

Wat echt onnodig is, is de datum ook in het display te hebben. Ook leuk als je per ongeluk het jaartal wisselt, dan mag je tot 2099 door en gelukkig gaat deze dan weer naar 2020 of 2021. :+ Bepaalde waarschuwingsstickers kunnen qua vertaling ook beter, eentje onder het zadel is hilarisch. Maar al met al; ik vind het een tof ding voor woon-werk als je kijkt wat je er voor mag betalen.
 
Eerste test van MotoPlus:
Eerste Test Mash Belena 125/300 - MotoPlus

Nu verwacht ik nog tests van ik denk Noord-Hollands Dagblag en ScooterXpress, maar die laatste zal betaald zijn, dus die
kan ik niet delen hier. Die ligt binnenkort in de winkel.


Ondertussen heb ik de 300 ingeleverd en de 125 meegenomen, om op vrijdag weer in te leveren. Ze lijken toch veel op elkaar, dus ik hoef ook niet uitgebreid foto's te maken. Alleen van de verschillen.

Maar als ik nu zo al die eerste indrukken heb gelezen, staat er hier en daar ook wel onzin in, wat je wel direct moet kunnen zien of testen tijdens een testdag. Dan vraag ik mij ook direct af of andere rij-indrukken van compleet andere motoren wel kloppen.

De 300 lijkt ook turn-by-turn navigatie functionaliteit te hebben, maar daar heb je een app voor nodig. Waarschijnlijk alleen dan bij de Chinese variant, dus ik verwacht niet dat het voor Mash beschikbaar komt. Toch kreeg ik wel in het Chinees de melding in het TFT-scherm dat navigatie niet gevonden kon worden, op het moment dat ik met bluetooth was verbonden. Je zit ook met licenties voor gebruik van bijv. Google Maps. Dat kan niet zomaar.

Mijn dubbeltest heb ik vermoedelijk begin oktober klaar, dus tot die tijd zal ik het topic hier met rust laten. :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan