Verschil enduro en crosser motorblok

Buzzard

Rookie
4 jul 2017
11
0
Oosten
Hallo iedereen,

Pas aangemeld en gelijk al een brandende vraag:

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren naar een eerste motorfiets. Na diverse keren op 4-takt en 2-takt crossmotoren gereden te hebben zou ik graag een 2-takt enduro motor willen aanschaffen.

Nu hoor ik een hele hoop mensen zeggen dat de 2-takt motoren niet geschikt zijn voor lange ritten. Op de snelweg bijvoorbeeld, hier zou het motorblok problemen krijgen met de koeling. Klinkt plausibel.

Echter hebben vrij veel motorfabrikanten wel een 2-takt enduro motor. En ik geloof dat deze geschikt zijn om een paar honderd km mee naar een cross-locatie te rijden?! Ik zie geen waarschuwingen in de spec-sheets?!

Echter kan ik er bar weinig informatie over vinden, alleen discussies op forums. Heeft iemand bewijs, specificaties of ervaringen met 2-takt enduro motoren op lange afstanden?

Zit er een verschil tussen een KTM150cc crosser en een KTM150cc enduro op motorisch vlak?

Minder vermogen i.v.m. koeling misschien?

Andere waterpomp?

Wie heeft informatie/ervaringen/literatuur en/of bronnen voor mij?

Bij voorbaat dank! :]
 
Of lullen om te lullen topic . :+

Wat voegt uw reactie dan toe vraag ik me af?


Misschien had ik het er bij moeten zeggen om jullie geest te verruimen:

Ik heb samen met wat vrienden momenteel diverse crosmotoren en blokken liggen. Veel jaren 80/90 spul. Waaronder een Kawasaki KX. Een dergelijk blok (250cc 2 takt) wil ik graag in een motorfiets bouwen, misschien is dat wel een beetje gek.

Echter vraag ik mij af of ze geschikt zijn om wat afstanden te rijden.

Dus: Mensen met ervaringen/literatuur en/of analyses?
 
Die van Jan Bros is niet origineel qua waarde, maar wel bijzonder origineel. :}

Edit. zijn andere KR1S is niet origineel. Heeft er twee denk ik. :t
Janbros in "SV 650/1000N topic, deel III"

heb een 2 en 4 takt versie :)
en nog bijna 2 komplete op mijne zolder, en nog bergen onderdelen. rijd er al 20 jaar mee en kan ermee blijven rijden zolang ik leef. Daarvoor zijn ze ook gemaakt. niet om mooi te wezen in een living 8-)
 
Waaronder een Kawasaki KX. Een dergelijk blok (250cc 2 takt) wil ik graag in een motorfiets bouwen, misschien is dat wel een beetje gek.

Echter vraag ik mij af of ze geschikt zijn om wat afstanden te rijden.
zolang je kan leven met de nadelen van je creaties zeg ik doen ! :
onderweg zelf benzine mengen is niet zo plezant, maar het kan wel.
genoeg batterijen mee sleuren, of zorgen dat het blok zelf elektriciteit maakt.
gebruik je zo'n blok waarvoor het gemaakt is (doorgassen dus), zou je alle 10-15 uren zuiger moeten vervangen. is niet moeilijk, weinig gerief voor nodig ook, dus dat kan je gerust onderweg doen *O* wil je dat je zuiger langer mee gaat : met een bomma-rijstijl lukt dat prima -O-
 
Ik zou lekker een XT660R kopen, volgens mij ben je totaal niet technisch en heb je totaal geen ervaring met motor rijden. Dan lijkt mij dat de beste en meest veilige optie.Ja, en ik weet dat je daar geen serieuze enduro mee kan rijden, maar ik verwacht dat de TS dat toch niet gaan doen
 
Ik zou lekker een XT660R kopen, volgens mij ben je totaal niet technisch en heb je totaal geen ervaring met motor rijden. Dan lijkt mij dat de beste en meest veilige optie.Ja, en ik weet dat je daar geen serieuze enduro mee kan rijden, maar ik verwacht dat de TS dat toch niet gaan doen

Inderdaad , jij plaatst het hier . ik dacht het . :/

lijkt mij ook veiliger. :t
 
Laatst bewerkt:
zolang je kan leven met de nadelen van je creaties zeg ik doen ! :
onderweg zelf benzine mengen is niet zo plezant, maar het kan wel.
genoeg batterijen mee sleuren, of zorgen dat het blok zelf elektriciteit maakt.
gebruik je zo'n blok waarvoor het gemaakt is (doorgassen dus), zou je alle 10-15 uren zuiger moeten vervangen. is niet moeilijk, weinig gerief voor nodig ook, dus dat kan je gerust onderweg doen *O* wil je dat je zuiger langer mee gaat : met een bomma-rijstijl lukt dat prima -O-

Dank je voor je informatie en ervaring, ik waardeer het :}
Een zuiger vervangen is geen probleem. Alleen ze zijn wel duur: het materiaal is van een gesmeed type: "UNS A94032".

Momenteel heb ik mooi wat informatie in de vorm van boeken verzameld (Jawa, '65) en "Thermal State Simulation For Cylinder of a Two Stroke Engine" van "Jerzi Kowalski". Dit is wel is waar de maritieme versie (zeewatergekoeld), maar de wet van Fourier staat er netjes in beschreven *O*
 
Dank je voor je informatie en ervaring, ik waardeer het :}
Een zuiger vervangen is geen probleem. Alleen ze zijn wel duur: het materiaal is van een gesmeed type: "UNS A94032".

Momenteel heb ik mooi wat informatie in de vorm van boeken verzameld (Jawa, '65) en "Thermal State Simulation For Cylinder of a Two Stroke Engine" van "Jerzi Kowalski". Dit is wel is waar de maritieme versie (zeewatergekoeld), maar de wet van Fourier staat er netjes in beschreven *O*

Als je met van die oude tweetakt rommel wil ravotten is dit het boek: https://www.bol.com/nl/p/two-stroke-performance-tuning/1001004001040878/. Anders kun je ook nog de echte bijbel er op na slaan, heywood, combustion engine fundamentals.

Maar conclusie gaat in alle gevallen hetzelfde zijn, je gaat een onderhoudsgevoelige motor krijgen die niet bijzonder geschikt is om lange afstanden te rijden, best traag is, veel verbruikt, en het gaat meer kosten en minder goed rijden dan de eerste de beste aftandse cbr600f die je van de tweedehandsmarkt plukt. Dit soort projecten moet je alleen doen als je tijd over hebt en graag wat anders wil.

Als dat laatste het geval is, gewoon lekker aan beginnen, al doende leert men enzo.
 
Beste Bastard, dat boek kende ik nog niet, ik was nog bezig met vergelijkingen van het "Jawa" boek. Thanks for the tip!

Ik ga mij zeker niet vastbijten in het 2 takt principe, het komt gewoon zo uit dat ik hier veel onderdelen voor heb liggen en voordat ik knopen doorhak wil ik kijken wat de mogelijkheden zijn.

Ik had de illusie op dit forum dat mensen een dergelijk project wel interessant achten.

Heb eens een watergekoelde Maico mc490 (1981) cilinder in de freesbank gehad (opdracht middels een tekening van een ander). Ik wist toen nog niet dat dit motortype origineel voorzien was van luchtkoeling. De Maico heeft het bijzonder veel tankbeurten volgehouden en van dat punt ben ik me gaan verdiepen in de mogelijkheden. ;)

Op dit punt lijkt 2 takt inderdaad leuk voor korte stukjes met veel throttleplay :)
 
Laatst bewerkt:
Omdat de meeste mensen op dit forum onderhand wel weten (al dan niet door eigen ervaring) dat dit soort 'projecten' vaak niet verder komen dan de stamtafel van je kroeg, of eindigen in een hoekje van de garage omdat het toch allemaal wel veel geld kost, of lastiger is dan verwacht.

Maar wat is je doel van dit topic nu precies? Je oorspronkelijke vraag ging over verschil tussen enduro- en crossblokken, halverwege komen er ineens RD350/RGV's ter sprake, en inmiddels gaat het over de basis 2-takt principes, of boeken met techniek uit de jaren '60.
 
Op dit punt lijkt 2 takt inderdaad leuk voor korte stukjes met veel throttleplay :)

ik krijg meer en meer de indruk dat je totaal niets van motorfiets-techniek afweet en je beter een kant en klare motor koopt.
korte stukjes of lange afstanden heeft totaal niets te maken met 2 of 4 takt, maar alles met wat voor doel het blok ontworpen is.
 
Omdat de meeste mensen op dit forum onderhand wel weten (al dan niet door eigen ervaring) dat dit soort 'projecten' vaak niet verder komen dan de stamtafel van je kroeg, of eindigen in een hoekje van de garage omdat het toch allemaal wel veel geld kost, of lastiger is dan verwacht.

Maar wat is je doel van dit topic nu precies? Je oorspronkelijke vraag ging over verschil tussen enduro- en crossblokken, halverwege komen er ineens RD350/RGV's ter sprake, en inmiddels gaat het over de basis 2-takt principes, of boeken met techniek uit de jaren '60.

Ik merkte al dat er dingen snel aangenomen worden :)

Ik begon in het begin van het topic over een "enduro" om het geheel maar even in een context te zetten.

Mijn doel was informatie over het technisch verschil over een enduro motorblok i.c.m. bak t.o.v. een crosser.
Aangezien ik onderdelen (blok/bak) heb van een crosser wilde ik bekijken of het rendabel en mogelijk is om deze aan te passen en te gebruiken voor een wegmotor.

Ik verdiep mij graag in zaken voordat ik handel. Dus een forum is een goed middel om informatie te vragen van mensen die dit soort dingen ondernomen/besproken hebben.

Voorlopig heb ik voldoende informatie, de versnellingsbak is ook anders inderdaad :t
 
Ik merkte al dat er dingen snel aangenomen worden :)

Ik begon in het begin van het topic over een "enduro" om het geheel maar even in een context te zetten.

Mijn doel was informatie over het technisch verschil over een enduro motorblok i.c.m. bak t.o.v. een crosser.
Aangezien ik onderdelen (blok/bak) heb van een crosser wilde ik bekijken of het rendabel en mogelijk is om deze aan te passen en te gebruiken voor een wegmotor.

Ik verdiep mij graag in zaken voordat ik handel. Dus een forum is een goed middel om informatie te vragen van mensen die dit soort dingen ondernomen/besproken hebben.

Voorlopig heb ik voldoende informatie, de versnellingsbak is ook anders inderdaad :t

Rendabel : NEE .
Een forum een goed middel : NEE


Next .. })
 
Ik merkte al dat er dingen snel aangenomen worden :)

Ik begon in het begin van het topic over een "enduro" om het geheel maar even in een context te zetten.

Mijn doel was informatie over het technisch verschil over een enduro motorblok i.c.m. bak t.o.v. een crosser.
Aangezien ik onderdelen (blok/bak) heb van een crosser wilde ik bekijken of het rendabel en mogelijk is om deze aan te passen en te gebruiken voor een wegmotor.
Dat kan anders ook heel goed liggen aan de vraagstelling. :+

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren naar een eerste motorfiets.
Na diverse keren op 4-takt en 2-takt crossmotoren gereden te hebben zou ik graag een 2-takt enduro motor willen aanschaffen.
 
Oké. Het hele offroadgebeuren was dus een aanname van ons. Jij bracht 2t enduros ter sprake omdat je er nog onderdelen voor had liggen, maar wil gewoon honderden kilometers kunnen rijden zonder gekkigheid. Ok, ok!

Zelf heb ik 12000 km op één brommerzuiger gezet (Derbi GPR50), dus als je er een beetje normaal mee doet, dan is er veel mogelijk. Bij een crossblok was vanaf de tekentafel het onderwerp "uithoudingsvermogen" echter al geen issue.

Ik zou eens kijken naar fietsen met meerdere cilinders en een beetje longinhoud: 250cc en daarboven.

Ik begrijp dat je technischer bent dan je in eerste instantie liet blijken. Wat kun je allemaal, waar heb je ervaring mee, en over welke machines heb je de beschikking? Misschien is het wel leuk om wat te doen met de heilige graal onder 2t racers: een 500cc V4
 
Oké. Het hele offroadgebeuren was dus een aanname van ons. Jij bracht 2t enduros ter sprake omdat je er nog onderdelen voor had liggen, maar wil gewoon honderden kilometers kunnen rijden zonder gekkigheid. Ok, ok!

Zelf heb ik 12000 km op één brommerzuiger gezet (Derbi GPR50), dus als je er een beetje normaal mee doet, dan is er veel mogelijk. Bij een crossblok was vanaf de tekentafel het onderwerp "uithoudingsvermogen" echter al geen issue.

Ik zou eens kijken naar fietsen met meerdere cilinders en een beetje longinhoud: 250cc en daarboven.

Ik begrijp dat je technischer bent dan je in eerste instantie liet blijken. Wat kun je allemaal, waar heb je ervaring mee, en over welke machines heb je de beschikking? Misschien is het wel leuk om wat te doen met de heilige graal onder 2t racers: een 500cc V4

Vindt er eerst maar èèn ..en dan nog een betaalbaar iets . :+

Rijmt niet met z`n lowbudget gedoe .. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan