Het onverharde Alpen-passen topic

Is iemand dit seizoen al bij/door de tunnel van de Jafferau geweest? Vorig jaar was deze zodanig geblokkeerd dat je er niet door kon en ben benieuwd hoe de status nu is.
Eind september is er weer een stapel stenen bijgegooid. Check vanaf 20 min 50 sec de doorgang in de eerste week van oktober.


Ps; op 5 minuten een fraaie crash, vanaf 6 minuten de eerste onverharde pas rond mont Cenis. Verder de Jafferau, Sommellier en Finestre.
 
Laatst bewerkt:
Eind september is er weer een stapel stenen bijgegooid. Check vanaf 20 min 50 sec de doorgang in de eerste week van oktober.



Leuk, heb ik vanavond weer wat te kijken. Mooie route, wij hebben hem eind augustus gereden (toen lagen er trouwens net zoveel stenen).
Volgend jaar maar met de XT die kant op, rijd wat leuker als de zware Tiger denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Leuk filmpje! :]

Dat bord vlak voor de tunnel staat er al jaren, volgens de lokalen is dat een "" advies" ;) Belangrijker is dat de slagboom open is. Ik ben er de laatste week van september geweest en het was idd. een leuk hupje om er weer uit te komen. :t
Toen wij er waren was net een stuk van de Assietta ingestort, hopelijk krijgen ze dat weer gefixt.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben weer druk bezig met een route voor de €500 tour 2017. Wij starten dit jaar vlakbij Crest en willen de Tende, LGKS, Parpaillon, etc. etc. rijden. Het stomme is dat er nergens routes te vinden zijn, alleen verzamelingen van passen. Hier heeft uiteraard ook niemand een route liggen?

Wij hebben het doel om zoveel mogelijk onverhard te rijden. Wij rijden echter met zwaardere allroads, dus je kan niet ieder bergpad inslaan. De meeste passen lopen ook dood, dus dat schiet niet zo op.

14522700_1349537995077923_3167608815038385834_n.jpg
 
Ik heb destijds wel een aantal van die passen online gevonden. Niet alles, maar de LGKS had ik, de parpaillon volgens mij ook en de Assietta ook dacht ik. Ik zit nu op het werk, maar ik ga vanavond thuis wel even voor je kijken.
 
Thanks voor het delen, maar deze verzameling had ik al gevonden. Waar ik naar zoek is een doorverbinding van deze passen over onverharde paden. Ik kan me niet voorstellen dat je van de LGKS geen rondrit kan maken (tenzij er een bergrug tussen ligt). Je hebt bijna lokale info nodig om dit te kunnen bepalen. Als er dan een pad ligt, kan je daar dan met een zwaardere allroad overheen, of moet je een trailmotor hebben? Misschien dat het dikke boek (Grosse Alpenstrasse fuhrer) uitkomst zal bieden, maar die heb ik niet.
 
Ah oke, die had ik even niet begrepen. Weet wel dat het niet altijd mogelijk is om alles aan elkaar te verbinden via onverharde wegen. De wegen die nu nog onverhard zijn dat zijn natuurlijk wegen die in de loop der jaren hun nut een beetje zijn verloren omdat er betere alternatieven zijn aangelegd. Vanwege het geringe gebruik heeft het dus geen meerwaarde om deze te verharden. Vaak komen ze echter wel uit op hoofdwegen of de wegen die als alternatief zijn aangelegd. Deze zijn natuurlijk wel gewoon geasfalteerd. Het is dus niet mogelijk om alles 100% aan elkaar te koppelen.

De Denzel geeft wel veel wegen aan, maar dat is wel een beetje een zoekplaatje omdat deze vaak terloops in de tekst voorbij komen. Ook zijn er meerdere wegen daar die wel onverhard zijn maar in de loop der jaren zijn afgesloten of geblokkeerd.

Edit:
Mocht je een rondje van de LGKS willen maken, dan kan dat deels:
Als je in het Zuiden aan het einde bent kom je bij Refugio Allavena weer op de verharde weg terecht. Deze rij je uit tot op de T-splitsing met de SP65. Daar staat ook een verlaten bunker/fort. Daar ga links richting Creppo. Via Creppo en Realdo kom je uiteindelijk weer bij de LGKS uit. Daar ben je langs gereden, maar je steekt hem nu over richting La Brigue. Tot Realdo is het een verharde weg, je hebt het idee dat je helemaal nergens uitkomt, maar uiteindelijk kom je toch weer bij de LGKS uit. Kort daarvoor wordt het weer onverhard en dat blijft het tot La Brigue. Vanuit La Brigue ga je weer richting Tende, en net voordat je het dorp inrijdt kan je weer links omhoog (dat kan je op Google-maps wel vinden). Dit pad wordt ook onverhard en loopt uiteindelijk helemaal tot de Baisse de Peyrefique en uiteindelijk weer naar de Tendapas. Dan heb je er een mooi rondje van gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Schiet me nog wel een te binnen. Aan de noordkant van de Parpaillon kom je bij Crévoux weer op de verharde weg terecht. Deze rij je door naar het dorp Saint-André-d'Embrun. Vanaf hier kun je overhard doorsteken naar de Col de Valbelle, deze loopt naar het skigebied Risoul. Je komt hier letterlijk tussen de skiliften uit. Vanaf Risoul wordt het weer verhard. Je kunt natuurlijk ook in Risoul beginnen en dan de andere kant op rijden.
 
In deze tijd van het jaar een utopie. In september heb je de meeste kans op een vrije doortocht.
 
Begin juli is het me al eens een keer gelukt. Ik had nu ook niet verwacht dat het zou lukken hoor, maar ik stond toch op een camping in de buurt, dus was een kleine moeite om even te gaan kijken.
 
Heeft iemand enig idee hoe de tunnel van de Jafferau erbij ligt? Kan je er momenteel door, of hebben ze hem ondertussen dicht gemetseld? Vorig jaar oktober ging het nog, nu heb ik geen idee.

De tunnel in 2016

14516486_1346365252061864_6515898645850606860_n.jpg


14876654_1322550974424384_235193959710946811_o.jpg
 
Ik sprak vorige maand op de Jafferau een stel Duitsers en die waren er op 2 KTM 690's doorheen geweest, maar volgens hun werd het op zwaardere allroads wel lastig. Wij hebben het in ieder geval niet geprobeerd.
 
Ik sprak vorige maand op de Jafferau een stel Duitsers en die waren er op 2 KTM 690's doorheen geweest, maar volgens hun werd het op zwaardere allroads wel lastig. Wij hebben het in ieder geval niet geprobeerd.
Op de Vespa dus wel haalbaar?? ;)

Ben helaas al weer terug in Nederland, nog wel 2 weken vrij.. wie weet :9
 
Weet iemand wanneer de sommeiller open is? Normaal is deze toch in het weekend gesloten of is dat alleen tijdens juli en augustus zoals de assietta?

ben een tripje aan het plannen en dan weet ik wanneer ik daar moet zijn.

En ik las op alpenroute.de dat er betaald moet worden (€5,-), klopt dit?
 
Afgelopen zondag Sommelier gereden. Inderdaad 5euro tol.
In tweede deel veel stenen. Ik reed op een africa twin xrv750 met tkc70 banden.
Stond op eem camping nabij Briancon.
Via Col de Echelle nr Bardoneccio.
 
Ik ga er maar vanuit dat er in oktober niemand meer staat om euro's te collecteren, we gaan het meemaken.
 
Ik ga laatste week van september. Als er nog tol is laat ik het wel even weten.

Jammer dat het zo moet, voor je het weet gaan ze de weg "beter" begaan maken zoals de LGKS.

Maar op zondag is hij dus gewoon open? Dat valt mooi in de planning.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan